• Friedan

BF December 2016

Tråkigt att man inte kan diskutera syn på barn (ofödda bebisar i detta fall) utan att bli beskylld för att vara PK-maffia.  

Jag gillar att diskutera och försöka se saker från olika håll men jag vet sen tidigare att den här typen av frågor inte går att diskutera på FL. Tror helt enkelt att vi har för olika erfarenheter och syn på olika situationer. Det är tråkigt men ibland får man väl inse att alla inte håller med en själv och "gå vidare" till att skriva om annat mindre kontroversiellt. 

• Friedan
    MP88 skrev 2016-08-07 13:08:53 följande:

Idag har vi varit och köpt vagn! :) Blev en Britax Smile, hela paketet med sitt och liggdel, babyskydd och bas. Sen köpte vi en Britax skötväska också! Slutade totalt på 10.000:- perfekt pris tycker jag. Man får väldigt mycket för pengarna! Har också passat på att köpa mina första gravidjeans, mina gamla passar fortfarande men sitter inte så snyggt längre ;) 

Någon mer som köpt vagn?

Vad roligt, och ja det var ju ett bra pris och skönt att ha det fixat! Fick ni med vagnen hem på en gång?

Vi har också köpt vagn men inte fått hem den än. Har beställt en Urban Jungle men utan tillbehör. Vet ännu inte vad jag vill ha för skötväska och åkpåse. Ska även köpa babyskydd + bas under hösten. 
  • Friedan
    frkvilljunu skrev 2016-08-07 20:27:24 följande:

hur klär man vagn/barn i vinter när de är nyfödda? tjockåkpåse och overall? räcker det med typ flecceoverall? kommer inte alls ihåg hur jag gjorde med de andra (14 år sen...)

Vi kommer göra som vi gjort med våra äldre barn. En riktigt tjock och varm åkpåse i liggdelen, då behövs bara mössa (om det inte är 20 minus typ) och det är enkelt när man kommer in och kan låta bebisen sova vidare bara man öppnar åkpåsen. Och sen en vindfleeceoverall att använda i babyskydd och om man måste ta upp bebisen ute eller så. Min erfarenhet är att det lätt blir väldigt varmt i vagnen så risken att klä på för mycket är nog större än att klä på för lite. 
  • Friedan

Jag har ingen aning om hur mycket jag gått upp. Vet från mina tidigare grav. att jag går upp rätt mycket (runt 25 kg innan bebisen tittar ut). Men å andra sidan går jag ner efteråt så det är inget som jag funderar speciellt mycket på. Jag äter hyfsat sunt, försöker må bra och det blir som det blir. 

• Friedan
    Seaflower skrev 2016-08-09 17:16:19 följande:
    Jag gick in i v 20 i lördags och enligt måtten på fostret så slutade det växa i v 15. Jag har gått igenom allt nu, är det för att jag ätit allergitabletter för pollen, att vi har katt här hemma (toxoplasmos) osv osv..

Jag känner mig väldigt bitter och arg på kroppen som inte tog tag i detta redan v 15!

Och är sjukt nervös inför fredagen när det ska ut. Hur ont kommer det göra och hur kommer det kännas osv..

De kommer ta en bit av moderkakan nu för att kolla kromosomavvikelser eller vad som kan ha orsakat detta men det är inte säkert att det finns ett svar.

Det störiga är att jag kände mig orolig redan i v 17 för att jag inte kände nåt och inte tyckte att magen växte. Men det hade ju inte gjort någon skillnad om jag fått göra UL då. Då hade HELA semestern blivit förstörd, och nu blev det "bara" de 4 sista dagarna.

Men jag ska inte negga ner denna tråden nu! Ni som är kvar får banne mig se till att föda friska och glada barn nu!!

Så fort min kropp är okej så kör vi på igen!! Jag har ju vart gravid innan och fått en fantastisk liten tjej så det ska gå igen!

Är inte med i någon fb-grupp!

Tack för allas omtanke! <3
    Åh vad ledsen jag blir för er skull! Förstår att det är deppigt men är glad att du ändå verkar se framåt (lika bra att försöka se det positiva i jävliga situationer om du förstår vad jag menar). 
  • Friedan

Tack och lov är min halsbränna hanterbar än så länge och gaviscon hjälper bra. Men det enda som hjälpt mig under tidigare grav har varit havregryn. Har haft en skål bredvid sängen och tuggat i mig under nätterna. Inte så smaskigt men för mig har det fungerat bra!

• Friedan
    Miaairam skrev 2016-08-11 21:04:33 följande:

Åkpåse, bäddset, kudde, baby watch, söta kläder, spjälskydd, nappflaska, filtar... Lite av det jag handlat idag i Ullared. Grymt nöjd - hittade nästan allt jag tänkt köpa till bebisen. Nu gör det ONT i bäckenet (och i plånboken) men helt klart värt det.

Vad roligt!

Jag har aldrig varit i Ullared så jag har noll koll på utbudet. Är det "vanliga" märken eller har de bara "udda" saker? 
  • Friedan
    Mariro skrev 2016-08-12 13:49:46 följande:

Nu kanske den här frågan har tagits upp tidigare, men jag känner att det är bra att fråga igen:

I veckan var jag hos BM och hon sa att vid nästa besök (v.25) skulle vi bestämma vart vi vill föda. Jag och sambon har tänkt Karolinska Solna för att det ligger bra till där vi bor och sjukhuset har all typ av vård som skulle kunna tänkas behövas. Men ni som är från Stockholmstrakten och har fött barn här, har ni extra bra upplevelser från något sjukhus eller har ni kanske fött på KS, och isåfall vad tyckte ni om det? 

Jag har fött ett barn på Ks i Solna men det var 16 år sedan och jag hoppas innerligt att det är bättre nu. Men då var det katastrof, på precis alla sätt och vis förutom att barnet ändå mådde bra. Mina tre yngre är födda på Danderyds sjukhus och det har varit toppen! 

Men som sagt, det är säkert annorlunda på Ks nu så låt inte mig skrämma upp dig  
  • Friedan
    frkvilljunu skrev 2016-08-13 13:24:04 följande:

längtar efter att bädda vagnen men får vänta med det ett par månader kanske. Har helt snöat in på att kolla efter filtar och täcken nu. Köpt en åkpåse i "sovsäcksmodell" som jag är helt kär i.

Funderar på babynest - någon som ska ha det?

Jag har också köpt tyg och grejs för att sy ett babynest. Nu gillar jag visserligen att sy men det finns enkla beskrivningar på nätet som är lätta att följa även om man inte är så van att sy (tror jag )
  • Friedan

Kul att många köpt vagn! Vi beställde en Urban Jungle från Kidzshop men tyvärr verkar de inte seriösa och vi har fått lov att avboka (kanske lika bra med tanke på kontakten vi haft med dem iofs). 

Vår lokala babybutik har också pangpriser på Emmaljunga just nu, men tyvärr har de ingen modell som tilltalar oss. Antingen beställer vi en ny Urban Jungle eller så blir det en Stokke Trailz eller  en Bugaboo Buffalo istället, vi har börjat vela lite nu när det blev som det blev. En Urban Jungle kommer vi köpa i vilket fall när han blir äldre men kanske blir det en annan bebisvagn  

• Friedan

Är det någon som köpt babyskydd eller har tankar om vilket ni ska köpa? Jag vill ha ett med isofix-bas men det skiljer ju massor i pris mellan olika märken. Finns för under 2000 kr upp till 5000 kr beroende på märke. Mitt enda krav är att den är säker i en eventuell olycka, jag kommer inte konka runt på skyddet. Om jag förstått det rätt är även tex Axkid och Britax billigaste lika säkra?

• Friedan
    sillencillasill skrev 2016-08-14 08:20:54 följande:

Hur tänker ni med barn fram eller bak i bilen? Jag har en Brio Smile med babyskydd och har en liten BMW Polo. Jag är ensamstående och skulle vilja ha bebis fram så att jag kan hjälpa honom bättre men samtidigt sitter de mer skyddade bak. Hur tänker ni? Om man är två är det smidigt att en sitter bak med bebis men jag kommer oftast att åka själv.

Vi kommer att ha bebisen bak. Har alltid haft barnen i baksätet eftersom jag kan koncentrera mig bättre på körningen då. Plus att jag gillar enkelheten med Isofix.

Mina barn har mest sovit i bilen när de var bebisar men har det varit tjorv och vi åkt två har en satt sig bredvid bak. Som förare kan man ju ändå inte göra mycket om bebisen sitter fram.
  • Friedan
    Miaairam skrev 2016-08-20 08:10:50 följande:

Hej! Välkommen! Vad jag vet finns det två FB-grupper - en som heter Krabat 2016 som man kan leta upp och begära inträde i, och en som heter Decemberbebisar 2016 som administreras av Michaela Gonzalez - man får leta upp henne och bli vän på FB tillfälligt, så lägger hon till. Jag är med i båda! :)

Jag visste inte att krabat gruppen fanns, har skickat en förfrågan ifall någon som är admin finns med här.

Kan berätta att jag gick med i en mailinglista 1999 när jag väntade mitt äldsta barn (då var det via en sajt som hette Kanalen) och vi är nu en Facebookgrupp och har fortfarande kontakt.
  • Friedan
    Hastis skrev 2016-08-21 18:19:37 följande:

Okej har pratat med dom och fick till svar vila alvedon och vila så får se hur natten blir hoppas det lugnar sig! Tack för era svar!! <3

Håller tummarna att det lugnar ner sig!
  • Friedan
    Hastis skrev 2016-08-21 19:46:31 följande:

Funderar faktist på att ringa igen och kräva att dom kollar mig! Tänk om tappen skulle vara påverkad och något är på gång... Skrämmande!

Gör det! Mycket bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Och förhoppningsvis ser allt fint ut och då kan ni slappna av.
  • Friedan
    Hastis skrev 2016-08-22 15:54:37 följande:

Ligger inne på förlossningen och har fått bricanyl mot sammandragningarna då läkaren tycker dom är på tok för starka så här tidigt. Hoppas det lugnar sig annars blir jag kvar här. :/

Oj, vilken tur att du åkte in. Håller tummarna att det lugnar ner sig.
  • Friedan
    Cossi skrev 2016-09-03 16:15:30 följande:

Funderar på brio/britax go, verkar bra och hittat ett billigt nypris kring 5000 kr. Någon som har erfarenhet av denna vagn?

Många verkar välja Emmaljunga, vad är det som lockar?

Jag tycker att Britax Go är jättesnygg! Och att den verkar bra också, men min man tycker att den är för låg. Men vad jag hört från bekanta är de väldigt nöjda med vagnen.

Jag är inte alls förtjust i Emmaljunga, det är något med utseendet som "skaver" hos mig. Plus att många av modellerna är rätt klumpiga. Däremot tycker jag att deras nya NXT90 är riktigt snygg. Fast det exemplar som var visningsvagn i vår butik var trög och gnisslig redan i butiken..... ingen bra reklam.
  • Friedan

Åh kvaddlar, jag tyckte att de var sköna! På riktigt alltså. Skön smärta som dessutom hjälpte att ta bort den onda smärtan. Tyvärr fanns det ingen bm som ville ge det när mitt yngsta barn föddes men jag ska göra ett nytt försök den här gången

Jag ser också fram mot förlossningen och för egen del är jag rädd för kejsarsnitt (bl.a. beroende på att jag fått svåra komplikationer i ärret efter en annan op). Men jag ser ingen prestige i hur man väljer och gör och jag tycker det är toppen om vården lyssnar och respekterar den blivande mammans önskningar och val.

• Friedan
    ciz skrev 2016-09-08 21:00:38 följande:

Fastän det är tredje barnet för mig känns allt helt nytt, min tjej är född 09 så det är ju faktist ett tag sedan:)

Känns otroligt, roligt och spännande att man redan kommit så långt att man börjat fundera kring förlossningen som komma skall.

Ni som fött tre barn eller flera när har er nr3 kommit i jämförelse med de andra barnen?

Min första kom +5 dagar, andra +10 och tredje +12. (Och fjärde på bf-dagen!)

Och tredje förlossningen var den snabbaste och "enklaste" av dem. Ska bli spännande att se hur det blir den här gången!
  • Friedan

Jag sover med öppet fönster hela natten, och svettas ändå. Nu har min man inte klagat men gör han det så får han lösa det bäst han vill. Bara han inte stänger fönstret

Under graviditeten tycker jag att den icke-gravida parten får anpassa sig och ställa upp, det går väl att lägga sig i ett annat rum, tjockare täcke eller vad som helst.

Svar på tråden BF December 2016