• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (Laila)

Åh fy fan, det är så jävla tragiskt. 
    Det är på tok alldeles för godtyckligt, det borde finnas nån form av kontrollinsats som kan stärka rättssäkerheten i det hela. 
    Så att det inte enbart är upp till enskilda socialsekreterare som dessutom ofta är dom yngsta och mest oerfarna som ska fatta dom tyngsta besluten. 
    Som förälder är man helt utlämnad till unga människor som kanske inte ens själva har barn. Gråter

• Anonym (annan)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-04-09 18:19:39 följande:

Du har rätt i mycket. De allra flesta föräldrar älskar sina barn oavsett orsak till att de inte kan ta hand om dem. Och i den bästa av världar så önskar man att det var så att alla de föräldrarna verkligen gjorde sitt bästa men riktigt så ser inte sanningen ut. Tyvärr så är det så att trots barn så sätter man droger och alkohol före sina barn i många fall. Eller vägrar att samarbeta med soc för att få en fungerande tillvaro och barnen tillbaka. Men det finns naturligtvis även de som lyckas vända sitt liv och fått tillbaka sina barn också tackochlov. I de fallen så har kärleken till barnet verkligen gjort under och förmodligen varit drivkraften till förändring vilket är mycket bra gjort.

Jag menar inte att alla föräldrar är bra för sina barn. Men föräldrarnas kärlek till sina barn (oavsett uttryck) är alltid bra även om föräldrarna är kassa.

Tänk dig vilken skillnad mellan att bo på familjehem men ändå veta att dina föräldrar bryr sig och älskar dig och att aldrig höra ett smack från dina föräldrar som aldrig ens kämpat för dig.
  • Anonym (annan)

Kärlek får en kämpa lite extra. Mer än vad lön gör. Därför det är större risk för vanvård och övergrepp på foster- och barnhem än i vanliga familjer.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Socc) skrev 2016-04-10 19:13:13 följande:
    Nej hon tog med sig ena dottern till Spanien! Tyvärr lyckades hon bara RÄDDA den äldre från soc "vård", den yngre DOG!
    Du har alltså inte läst domen där släktingen dömdes till fängelse efter att förgripit sig på flickan under flera månader i hennes eget rum i det egna hemmet?
    Du har alltså inte läst utredningen som skedde och där det framkom att modern lämnade landet och senare återkom flydde och lämnade det andra barnet helt och hållet under många år?
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-10 20:05:32 följande:

Kärlek får en kämpa lite extra. Mer än vad lön gör. Därför det är större risk för vanvård och övergrepp på foster- och barnhem än i vanliga familjer.

Nja det stämmer väl inte riktigt?! Vem som helst kan bli förälder oavsett om man är lämplig eller inte. Vanvård och övergrepp är betydligt vanligare i en biofamilj som inte är lämpliga förälder än i familjehem. Visst förekommer det att även olämpliga människor slinker igenom och får bli familjehem men de allra flesta familjehem är människor som bryr sig och månar om de placerade barnen. Men de är inte dem vi läser om i tidningen. Och vi är dessutom utredda och har kontinuerligt uppföljning.

Och så den gamla vanliga ramsan om att vi drivs av " de enorma " pengarna vi får. Suck! Så fånigt så man inte orkar bemöta det längre.
  • Anonym (annan)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-04-10 21:10:37 följande:

Nja det stämmer väl inte riktigt?! Vem som helst kan bli förälder oavsett om man är lämplig eller inte. Vanvård och övergrepp är betydligt vanligare i en biofamilj som inte är lämpliga förälder än i familjehem. Visst förekommer det att även olämpliga människor slinker igenom och får bli familjehem men de allra flesta familjehem är människor som bryr sig och månar om de placerade barnen. Men de är inte dem vi läser om i tidningen. Och vi är dessutom utredda och har kontinuerligt uppföljning.

Och så den gamla vanliga ramsan om att vi drivs av " de enorma " pengarna vi får. Suck! Så fånigt så man inte orkar bemöta det längre.

Det är mindre risk att ett barn far illa i sin egna familj än en främmande familj om familjerna är likvärdiga och det enda som skiljer familjerna är föräldrakärleken.

Jag har själv jobbat med barn. Skulle gjort mycket för dem men inte lika mycket som för mina egna barn. Jag skulle exempelvis ge mitt egna liv för mina egna barn om det behövdes. Dock tveksam till om jag skulle göra det för några andra barn.
  • Anonym (annan)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-04-10 21:10:37 följande:

Ja, vem som helst kan bli förälder. Som tur är de flesta föräldrar också tillräckligt bra. Det är faktiskt väldigt få föräldrar som är riktigt riktigt kassa. Så om man räknar på det stora hela och generaliserar så är barn säkrare och mer älskade i sina egna familjer än på familjehem eller institutioner.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Laila) skrev 2016-04-10 19:19:17 följande:

Åh fy fan, det är så jävla tragiskt. 

Det är på tok alldeles för godtyckligt, det borde finnas nån form av kontrollinsats som kan stärka rättssäkerheten i det hela. 

Så att det inte enbart är upp till enskilda socialsekreterare som dessutom ofta är dom yngsta och mest oerfarna som ska fatta dom tyngsta besluten. 

Som förälder är man helt utlämnad till unga människor som kanske inte ens själva har barn. 

Nu är det ju inte socialsekreterare som fattar beslutet, utan först går det via enhetschef, sedan är det socialnämden som fattar beslut om man ska ANSÖKA om LVU, varpå det sedan landar hos förvaltningsrätten för beslut. I förvaltningsrätten hålls det förhandling med domare och nämndemän och både föräldrar och barn får varsin egen advokat som ska föra fram föräldrarnas invändningar och det som är bäst för barnet. Alltså helt fristående jurister som på intet sätt är kopplade till socialtjänsten. (Socialtjänsten däremot får föra sin egen talan utan hjälp av jurister) om förälder sedan inte är nöjda kan de överklaga till kammarrätten där hela processen tas om. Ganska väl tilltaget "kontrollsystem" kan jag tycka....

Hur tycker du ett kontrollsystem ska se ut?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Socc) skrev 2016-04-10 19:13:13 följande:

Nej hon tog med sig ena dottern till Spanien! Tyvärr lyckades hon bara RÄDDA den äldre från soc "vård", den yngre DOG!

Kärringen lät sin dotter utnyttjas sexuellt över tid i sitt eget hem och övergav sedan flickan som blivit gravid av övergreppen när hon behövde sin mamma som bäst.

Nädu, omhändertagandet var verkligen solklart rätt.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (annan) skrev 2016-04-10 22:16:33 följande:

Det är mindre risk att ett barn far illa i sin egna familj än en främmande familj om familjerna är likvärdiga och det enda som skiljer familjerna är föräldrakärleken.

Jag har själv jobbat med barn. Skulle gjort mycket för dem men inte lika mycket som för mina egna barn. Jag skulle exempelvis ge mitt egna liv för mina egna barn om det behövdes. Dock tveksam till om jag skulle göra det för några andra barn.

Jo men nu är det knappast de familjerna som får sina barn placerade i familjehem. Ett normalt familjehem är en vanligt fungerande familj med en sund livsstil och förnuft. Det är nog inte från liknande familjer som barn som blir omhändertagna kommer ifrån. Det säger sig självt. Så du kanske istället ska jämföra med t e.x ett barn som kommer från en missbruksmiljö med ständigt nya människor som kommer och går alla tider på dygnet och knappast är i skick att ha omdömet i behåll? Eller föräldrar som hellre köper sprit för pengarna än en vinterjacka till barnet. Eller föräldrar som haft en dålig dag på jobbet och går hem och slår barnet sönder och samman.
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?