• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (fundersam)
    Anna b1979 skrev 2016-03-28 19:39:41 följande:

att vi har varit hos kronofogden våra prickar är borta om ca 3år har inget skuldsaldo alls där

Aha tack, jag förstår :)
  • Trakodimetri
    Anna b1979 skrev 2016-03-28 19:39:41 följande:

att vi har varit hos kronofogden våra prickar är borta om ca 3år har inget skuldsaldo alls där

Ni kan säkert vara ett bra familjehem, men jag förstår regeln om skulder. Det finns många elaka rykten om att folk tar emot barn för att tjäna pengar på det. En familj med skulder ökar misstanken om sånt.
  • Anna b1979
    Trakodimetri skrev 2016-03-28 20:00:09 följande:

Ni kan säkert vara ett bra familjehem, men jag förstår regeln om skulder. Det finns många elaka rykten om att folk tar emot barn för att tjäna pengar på det. En familj med skulder ökar misstanken om sånt.

vi hade inget skuldsaldo när vi sökt att bli familjehem det hade vi med papper på från kronofogden att vi betalt allt
  • ventilera mera
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:
    Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!
    Det där sista är ju rent skitsnack. Jag har ett sånt arbete som gör att de barn jag jobbar med ofta blir föremål för utredningar och åtgärder inom socialtjänsten.

Föräldrar utan föräldraförmåga och självinsikt möter jag ett par varje år, och man mår alltid lika dåligt för deras barns skull.

Det som är BRA med att socialtjänsten blir inkopplad i deras fall är att de får det bättre. Endera får de det stöd de behöver på hemmaplan, eller så hamnar barnen i väl kontrollerade familjehem som kan tillgodose de behov de har som inte föräldrarna ser. Jag har även fortsatt daglig kontakt med dessa barn och det finns inte en möjlighet att jag eller mina kollegor inte skulle märka om de skulle få det sämre än vad de haft det hos föräldrarna. 

Jag skulle aldrig säga att det inte finns dåliga eller oseriösa familjehem, men att säga att det inte finns några bra och att barnen så gott som alltid får det sämre tror jag bara är ett uttalande från en bitter människa som inte alls jobbar med det hen påstår att hen gör. 
  • Anonym (MAM)

Att välja att tro på att "socc" verkligen arbetar på socialtjänsten är nog tyvärr lika illa som att tro på vad som skrivs i den grupp som det hänvisas till.

Det trollas en hel del här.

• Anonym (Kii)
    www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2014/Nr-1-2014-argang-80/Nar-samhallet--tar-ett-barn/

En liten mer nyanserad, utredande text om det här med omhändertaganden. För nej, socialtjänsten gör inte alltid "rätt". Som det står i texten är det ofta ett problem att det är alldeles för unga och oerfarna socialsekreterare som gör utredningarna. Det finns också ett problem i att socialtjänsten har en mycket större apparat, med större resurser, vilket du som förälder/barn inte har samma tillgång till. 

Och det finns förstås många gråskalor, allt är inte svart eller vitt. Dessutom har alla vi människor våra egna personliga preferenser. Hur gärna vi än vill kan vi inte vara helt objektiva. Det är lätt att påverkas av sina egna känslor, att man till exempel inte tycker om en person, även som socialsekreterare. 

Med det sagt så tror jag att de flesta barn är omhändertagna på rätt grunder, men jag tror tyvärr också att det finns ett antal tveksamma fall. Socialtjänsten har ofta otillräckliga resurser, personalen är allt för ofta oerfaren, och sedan är de som sagt inte mer än människor. De gör också fel, eller låter sig påverkas av ovidkommande känslor eller fakta. 

Och nej, jag har själv inte något omhändertaget barn. Så jag talar inte i egen sak, utan utgår från olika utredningar och (expert)artiklar jag läst under årens lopp. 

Här på FL ser man tyvärr ofta bara de två extremerna, när det gäller synen på socialtjänsten. Antingen är de onda häxor som tar andras barn bara för nöjes skull, eller så är de överjordiskt goda änglar som minsann aldrig gör en enda felbedömning. Jag ville bara bidra med en något mer nyanserad bild.
  • Anonym (Utreder barn å familjer)

Det ska mycket till innan man går in med LVU. Måste finnas en påtaglig risk för att barnets hälsa och utveckling riskeras att skadas allvarligt. Antingen genom föräldrars försummelse på ett eller annat vis. Eller om barnet utvecklar eget missbruk eller annat skadligt beteende.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:
    Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt! smile4.gif
    Om du arbetar med försörjningsstöd så har du självklart ingen insyn i ärenden som rör placerade barn och ingen tillgång till journaler och annat rörande föräldraförmågan hos dessa föräldrar.
  • Anonym (Ehhh)

Dette=76481197][quote-nick]Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:[/quote-nick]

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!

[/quote]

Det är lite tragiskt att du i varje tråd som handlar om lvuade barn poppar upp med samma ramsa om och om igen. Och dessutom påstår att du arbetar på soc.

Inget barn finns anledning att omhänderta och samtliga barn far illa i familjehem som endast är ute efter de enorma pengar de tjänar.

Jag tycker verkligen att det är synd om dig som fått ditt barn LVU:at och för att du troligen har en stor oförmåga till självinsikt.

Men om det nu skulle ligga någon sanning i att du jobbar med försörjningsstöd på soc så skulle jag gärna vilja veta hur du kan ha så stor kunskap ang LVU av barn samt de usla familjehemmen?

Du undviker konsekvent att svara på vissa frågor i olika liknande trådar. Gör det gärna nu är du snäll.

• Anonym (Ehhh)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 17:27:30 följande:

Jag som arbetar på socialtjänsten ser ju dagligen hur illa barnärenden sköts.

Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc.

Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös!

Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt!

Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst!

På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig!

Jag är extremt skötsam och duktig på mitt jobb.

Jo du dyker ju upp i varje tråd som handlar om detta med budskapet att så gott som varje LVU är felaktig och att familjehemmen endast är av ondo och dessutom bara giriga. Och så påstår du dessutom att du arbetar på soc ? På försörjningsstöd? Hittills har du konsekvent undvikit att svara på frågor om det men du får mycket gärna förklara hur du som arbetar på en helt annan avdelning kan se och höra så mycket av det som sker på familjeenheten? Och dessutom veta så mycket om LVU utredningarna som görs där ? Mig veterligen så är det ju inte direkt något av det som diskuteras i lunchrummen eller?

Förklara gärna denna gång är du snäll.
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?