• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (Soc.)
    Flygfotogen skrev 2016-03-28 16:09:02 följande:

Få människor som får sina barn LVU:ade kommer att säga att det var rätt beslut som togs för barnet i den situation som rådde. Det är väl oftast brist på självinsikt och förståelse för barns behov som är själva grunden till tvångsomhändertagandet till att börja med.

Du kommer nog aldrig höra någon säga "det var rätt att de omhändertog mitt barn för jag kan ju faktiskt inte ta hand om hen".

Jag har faktiskt hört det, fast vanligt är det ju inte...
  • vampyria2

seriöst han som är admin på sidan är ju läskig ju, han kan inte vara frisk någonstans, såg just hans inlägg högst upp i deras flöde och man blir ju mörkrädd av att läsa det

"Mattias Gascoigne

OBS! någon har hackat sig in på vår sida, och ser till att vi tappar medlemmar hela tiden. Varje dag försvinner 1 till 5 stycken medlemmar, flera har klagat på varför dom är borttagna!
    Vi ber Facebook om hjälp nu att identifiera vem som håller på med detta, och till er som blir borttagna, så är rådet att ansök om medlemskap igen, så blir ni tillbakalagda som medlemmar.
    Det är så här Socialtjänsten och deras Lakejer agerar, när dom inte längre har några argument till varför dom stjäl småbarn direkt på BB, och på andra ställen. Vi hoppas facebook kan avslöja vem som systematiskt trakasserar oss, så att vi kan göra en Polisanmälan för det, samt vidtaga andra åtgärder, som vi har möjlighet till. Hälsningar Mattias."

Seriöst det är ingen frisk människa som har skrivit det där

• Anonym (Tragiskt)

Har en känsla av det är mer vanligt på andra hållet (i alla fall om man ska gå efter det som skrivs i tidningarna, vilket inte är hela sanningen heller). Dvs att man inte ingriper tillräckligt snabbt eller bestämt.

Vi kommer väl alla ihåg Bobby.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2016-03-28 17:03:08 följande:

Har en känsla av det är mer vanligt på andra hållet (i alla fall om man ska gå efter det som skrivs i tidningarna, vilket inte är hela sanningen heller). Dvs att man inte ingriper tillräckligt snabbt eller bestämt.

Vi kommer väl alla ihåg Bobby.

Så är det.
  • Anonym (Socc)

Jag som arbetar på socialtjänsten ser ju dagligen hur illa barnärenden sköts.

Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc.

Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös!

Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt!

Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst!

På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig!

Jag är extremt skötsam och duktig på mitt jobb.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 17:27:30 följande:

Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc.

Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös!

Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt!

Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst!

På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig!

Varför har ditt barn blivit lvuad om jag får fråga? Och vad gör ni åt dessa fall där det blivit lvu på felaktiga grunder? Om du nu vet om det, varför inte hjälpa framförallt barnen att få vara med sina riktiga föräldrar om det är det bästa för barnet?
  • Anonym (Socc)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-28 18:16:22 följande:

Varför har ditt barn blivit lvuad om jag får fråga? Och vad gör ni åt dessa fall där det blivit lvu på felaktiga grunder? Om du nu vet om det, varför inte hjälpa framförallt barnen att få vara med sina riktiga föräldrar om det är det bästa för barnet?

Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 17:27:30 följande:

Att vara duktig på sitt jobb innebär dock inte att man är en bra förälder....

Du kommer ju ofta in i dessa trådar och hävdar att du jobbar på socialtjänsten och får bevittna dessa hemska övergrepp på helt oskyldiga föräldrar. Hur kommer det sig att du inte går till pressen etc.? Värsta scoopet ju...
  • Anna b1979
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:

Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!

om kommunerna sänker sina krav på dom som visar intresse för att bli familjehem så kanske dom får fler bra familjehem. Som vår familj som brinner för att bli familjehem och hjälpa andra barn blir inte godkända då vi har prickar. I dagsläget så ställer vi upp för vänner och släktingar som behöver hjälp.
  • Anonym (Läbbigt)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:

Och dom tog ditt barn helt apropå ingenting i brist på annat att göra? Bara knackade på en morgon....?
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?