• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (M)

Jag har tyvärr mer erfarenhet av att dom inte ingriper... Ett fall där hela samhället ringde om narkotikamissbrukare utan att något hände barnen var både undernärda och skitiga

Och jag har själv haft mitt jobb granne med en familj som slog sina barn.. Vi både hörde och såg både det ena och andra och flera av oss anmälde utan resultat.. Anmälde även att dom misshandlade sin hund... Den blev däremot omhändertagen då den haltade rejält då länsstyrelsen kom på besök men att ena barnet hade ni tar jag fläck där håret var bortalaget reagerade inte soc på.. Eller att barnen inte uppförde sig "normalt"

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 18:23:51 följande:

Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!

Om du jobbar med försörjningsstöd har du heller ingen som helst insyn i skälen för omhändertaganden. Idiot.
  • vampyria2
    Jag arbetar med försörjningsstöd så jag har ingen möjlighet att hjälpa dessa familjer tyvärr.

Ett annat stort problem är att det inte finns några bra familjehem (enligt vad jag har sett/upplevt) utan barnen får det så gott som alltid sämre. Mycket tragiskt!
    Hur ser du då dagligen hur illa barn blir behandlade? Ni får ju inte gå in i varandras mappar och läsa vad som sker i ärenden som ni inte är inblandade i, så hur kan du se det?

• Anonym (Louise)

Anonym (Socc) skrev 2016-03-28 17:27:30 följande:

Jag som arbetar på socialtjänsten ser ju dagligen hur illa barnärenden sköts.

Så jag kan verkligen förstå hur desperata en del föräldrar är pga det dem utsätts för av soc.

Lögner, förtal och felaktiga omhändertaganden är vanligt förekommande och som förälder är du helt maktlös!

Det ÄR verkligen skrämmande att dessa socialsekreterare kommer undan med alla felaktiga beslut som raserar barns trygghet och uppväxt!

Ja du kan ha oturen att bli fråntagen ditt framtida barn ts, det kan hända precis vem som helst!

På mitt arbete är det ingen som känner till att jag har ett lvu:at barn. Det är inget fel på mig alls som människa eller förälder. Skulle jag berätta så skulle ingen tro mig!

Jag är extremt skötsam och duktig på mitt jobb.

Men det verkar ju jättemäkligt att socialen skulle komma och ta ditt barn från ingenstans? Är det någon lottdragning de kör med om vilka barn som ska omhändertas..

Du måste ju ha fått svar på vad grunderna till varför ditt barn blev lvu:at? 
    Vad sa dem och hur gick det till..snälla berätta! 

• Anonym (Läbbigt)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-28 18:57:41 följande:

Men det verkar ju jättemäkligt att socialen skulle komma och ta ditt barn från ingenstans? Är det någon lottdragning de kör med om vilka barn som ska omhändertas..

Du måste ju ha fått svar på vad grunderna till varför ditt barn blev lvu:at? 

Vad sa dem och hur gick det till..snälla berätta! 

Det här är ju en människa som bara sitter och fabulerar. Att lyssna på hen är lika illa som att läsa i den ökända gruppen och skrämma upp sig. Är du en bra och närvarande förälder? Ger du ditt barn den omsorg som behövs? Fokusera på ditt barn och att må bättre och lägg inte din energi på obehagliga grupper eller påhittade människor. Ett råd bara.
  • Anonym (fundersam)

Hur kan du då ha så mycket insyn i alla dessa fall där barnen blivit omhändertagna? Försörjningsstöd och barngruppen är väl två ganska stora skillnader eller är det tillåtet att prata om lilla Kalle på eran lunchrast? Och varför har du förlorat ditt barn? Tycker det låter väldigt skrämmande om du som handläggare på försörjningsstöd vet så mycket om barn som blivit omhändertagna! Eller har du tidigare jobbat inom barngruppen? Och ännu en gång, om du vet att kollegorna gör/gjort fel, varför kämpar du inte för barnens rätt till sina föräldrar?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Läbbigt) skrev 2016-03-28 19:07:22 följande:
    Det här är ju en människa som bara sitter och fabulerar. Att lyssna på hen är lika illa som att läsa i den ökända gruppen och skrämma upp sig. Är du en bra och närvarande förälder? Ger du ditt barn den omsorg som behövs? Fokusera på ditt barn och att må bättre och lägg inte din energi på obehagliga grupper eller påhittade människor. Ett råd bara.
    Väldigt skumt ämne att sitta och hitta på saker om. Ska man ljuga kan man väl åtminstone göra det om något roligare..

Tycker att det både är skrämmande och lite intressant att läsa och se hur folk beter sig. 
  • Anonym (fundersam)
    Anna b1979 skrev 2016-03-28 18:31:21 följande:

om kommunerna sänker sina krav på dom som visar intresse för att bli familjehem så kanske dom får fler bra familjehem. Som vår familj som brinner för att bli familjehem och hjälpa andra barn blir inte godkända då vi har prickar. I dagsläget så ställer vi upp för vänner och släktingar som behöver hjälp.

Ursäkta min dumhet, men prickar? :p
  • vampyria2
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-28 19:15:12 följande:
    Man har skulder.
  • Anna b1979
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-28 19:15:12 följande:

att vi har varit hos kronofogden våra prickar är borta om ca 3år har inget skuldsaldo alls där
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?