• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (fundersam)

Och vad händer om soc eller vem det nu är som bestämmer, beslutar sig för att Kalle 5 år gammal och Stina 7 år gammal ska omhändertas pga att dom far illa i sitt hem? Åker soc bara dit och hämtar dom? Och vad gör barnen när främmande människor kommer in i ens hem och ska "ta" dom? Det måste ju vara fullkomligt fruktansvärt för allihopa :(

• Anonym (Soc.)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-29 18:45:35 följande:

Och vad händer om soc eller vem det nu är som bestämmer, beslutar sig för att Kalle 5 år gammal och Stina 7 år gammal ska omhändertas pga att dom far illa i sitt hem? Åker soc bara dit och hämtar dom? Och vad gör barnen när främmande människor kommer in i ens hem och ska "ta" dom? Det måste ju vara fullkomligt fruktansvärt för allihopa :(

Det är rätt sällan omhändertaganden sker så dramatiskt. Det kan ske när det inkommer väldigt väldigt allvarliga anmälningar som kanske rör grav misshandel, grava sexuella övergrepps eller misstanke om att ett barn kommer att föras bort och man absolut inte kan avvakta ens ett dygn. Och ja då kommer man ofta tillsammans ned polis och hämtar barnet. Fruktansvärt traumatiskt naturligtvis och inget man gör lättvindigt. Normalt är annars att ett datum bestäms, barnet ges tid att förberedas och föräldrarna kanske får följa med vid överlämnandet. Man gör vad man kan för att göra det så skonsamt som möjligt. Tyvärr är det så att föräldrar som brister så pass att de ej kan behålla barnen ofta ej har förmåga att medverka så att det blir så bra som möjligt för barnet utan ägnar sig åt att göra det så dramatiskt som möjligt genom att skrika gråta, vråla att "bu får du aldrig se mamma igen" eller skrika att de ska ta kivet av sig. Denna oförmåga att sätta barnet före sina egna behov av utspel dokumenteras givetvis och kommer att vara till föräldrarnas nackdel sedan när lvuet ska omprövas.
  • Anonym (Laila)
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 14:10:31 följande:
    Jag hat definitivt inte tagit till personangrepp. Du har ju själv skrivit att du inte skulle klara av att ha daglig kontakt med en socialsekreterare. Det var inte jag som skrev det. Jag utgick enbart utifrån det du skrev inget annat. Och skulle man vara i behov av att ha den kontakten pga barnet och man inte orkar ja då är man inte lämpad för ändamålet heller. Det är inte personangrepp utan fakta helt enkelt.
    Så det säger mer om dig än mig!
    Så lägg ner med offermentaliteten.
    Jo, det har du och du är fruktansvärt otrevlig.
    Vad sägs om att försöka åtminstone diskutera sakligt. 
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-03-29 18:45:35 följande:

Hoppas det går bra att jag svarar istället? Ofta så har en orosanmälan kommit in via dagis, skola eller polis. Vid ett akut omhändertagande som bl.a. kan ske om polis befunnit sig hos familjen i annat ärende och då kontaktar de socialjouren som rycker ut och gör en bedömning och tar beslut om omhändertagande. Då kontaktar de en jourfamilj som tar emot barnen även om det är mitt i natten.

När skola/ dagis orosanmäler ( eller annan) görs ofta ett hembesök beroende på allvaret i anmälan. Om ett barn kommer till ex dagis, skola med tydliga tecken på misshandel så tas barnet direkt från dagis/ skola till en jourfamilj och soc inleder utredning samt gör polisanmälan.

Men i ditt ex fall så är det ett planerat LVU och vanligtvis så lämnas barnet över till familjehem redan på BB . Då finns förmodligen även en klar umgängesplan klar om umgänge ska ske.

Hoppas jag hjälpt dig lite med dina funderingar.
  • Anonym (Laila)

Det förekommer säkert både att barn tas för lättvindigt och att föräldrar saknar insikt i sina bristande föräldraförmågor och det är fullt motiverat att omhänderta barnen.
    Problemet är bara att det är så godtyckligt och saknar kontrollinstanser, som är tillräckliga.
    Jag tror säkert att socialsekreterare gör så gott dom kan men dom är bara människor och även dom drivs av sina subjektiva känslor, 
    Vi människor är tämligen usla på att vara objektiva och rationella i vårt beslutsfattande, (däremot är vi jäkligt bra på att rationalisera vår känslomässigt grundade beslut i efterhand).
    Det gör det hela rättsosäkert, lägg sen till att det ofta är dom yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som jobbar inom just familjeenheten, så förstår man varför det går fel mellan varven. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Laila) skrev 2016-03-29 19:07:46 följande:

Det förekommer säkert både att barn tas för lättvindigt och att föräldrar saknar insikt i sina bristande föräldraförmågor och det är fullt motiverat att omhänderta barnen.

Problemet är bara att det är så godtyckligt och saknar kontrollinstanser, som är tillräckliga.

Jag tror säkert att socialsekreterare gör så gott dom kan men dom är bara människor och även dom drivs av sina subjektiva känslor, 

Vi människor är tämligen usla på att vara objektiva och rationella i vårt beslutsfattande, (däremot är vi jäkligt bra på att rationalisera vår känslomässigt grundade beslut i efterhand).

Det gör det hela rättsosäkert, lägg sen till att det ofta är dom yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som jobbar inom just familjeenheten, så förstår man varför det går fel mellan varven. 

Det är dock förvaltningsrätten som fattar beslutet och föräldrar och barn har advokater som för deras talan.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-03-29 19:02:52 följande:

Hoppas det går bra att jag svarar istället? Ofta så har en orosanmälan kommit in via dagis, skola eller polis. Vid ett akut omhändertagande som bl.a. kan ske om polis befunnit sig hos familjen i annat ärende och då kontaktar de socialjouren som rycker ut och gör en bedömning och tar beslut om omhändertagande. Då kontaktar de en jourfamilj som tar emot barnen även om det är mitt i natten.

När skola/ dagis orosanmäler ( eller annan) görs ofta ett hembesök beroende på allvaret i anmälan. Om ett barn kommer till ex dagis, skola med tydliga tecken på misshandel så tas barnet direkt från dagis/ skola till en jourfamilj och soc inleder utredning samt gör polisanmälan.

Men i ditt ex fall så är det ett planerat LVU och vanligtvis så lämnas barnet över till familjehem redan på BB . Då finns förmodligen även en klar umgängesplan klar om umgänge ska ske.

Hoppas jag hjälpt dig lite med dina funderingar.

Absolut, tack så jättemycket för ditt svar :) Har tänkt på det så många gånger och det måste ju nästan vara bäst om det är som du säger, planerat lvu. Jag vet inte hur hon kände inför det men det måste såklart ha varit jobbigt att inte få behålla sitt barn. Men tar dom barnet direkt efter födseln så mamman inte ens får hålla barnet? :/ Kom på en till sak jag måste få fråga om. Ni tycker säkert jag är helt knäpp men det bjuder jag på ;) Det finns en mamma i samma stad som mig som har flera barn som alla är omhändertagna pga att hon har vissa svårigheter. Den här mamman har flyttat omkring i olika kommuner för hon tror att om hon flyttar till Lindesberg så vet inte soc om det och då får hon behålla barnet. Barnet blir omhändertaget och hon träffar en ny och blir gravid och flyttar till Kumla istället för då vet inte soc att hon fått ett till barn men barnet blir också omhändertaget, sen sticker hon till Stockholm och får ett nytt barn och soc tar det. Jag tror hon har fyra eller fem barn, alla omhändertagna. Soc vet ju om hon flyttar från kommunen men hon förstår inte riktigt. Hon har sagt att hon kommer fortsätta skaffa barn tills den dagen hon åtminstone får behålla ett barn. Vad gör soc för att hjälpa henne egentligen? Jag tycker ärligt talat synd om henne som inte förstår för hon hoppas och längtar såklart :/

Tack igen för ditt svar :)
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-03-29 18:55:57 följande:

Det är rätt sällan omhändertaganden sker så dramatiskt. Det kan ske när det inkommer väldigt väldigt allvarliga anmälningar som kanske rör grav misshandel, grava sexuella övergrepps eller misstanke om att ett barn kommer att föras bort och man absolut inte kan avvakta ens ett dygn. Och ja då kommer man ofta tillsammans ned polis och hämtar barnet. Fruktansvärt traumatiskt naturligtvis och inget man gör lättvindigt. Normalt är annars att ett datum bestäms, barnet ges tid att förberedas och föräldrarna kanske får följa med vid överlämnandet. Man gör vad man kan för att göra det så skonsamt som möjligt. Tyvärr är det så att föräldrar som brister så pass att de ej kan behålla barnen ofta ej har förmåga att medverka så att det blir så bra som möjligt för barnet utan ägnar sig åt att göra det så dramatiskt som möjligt genom att skrika gråta, vråla att "bu får du aldrig se mamma igen" eller skrika att de ska ta kivet av sig. Denna oförmåga att sätta barnet före sina egna behov av utspel dokumenteras givetvis och kommer att vara till föräldrarnas nackdel sedan när lvuet ska omprövas.

Fy fan så fruktansvärt :( Tack för ditt svar.
  • Anonym (Louise)

Jag är lite funderas till varför man kan ha ett eller två barn hemma och ett tredje omhändertaget. Jag förstår att det i vissa fall är pga att barnet kanske behöver hjälp av något slag, men annars? I denna facebook-gruppen ser jag många skriva att de har fler barn hemma fortfarande som inte är LVU.at 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-29 19:29:13 följande:

Jag är lite funderas till varför man kan ha ett eller två barn hemma och ett tredje omhändertaget. Jag förstår att det i vissa fall är pga att barnet kanske behöver hjälp av något slag, men annars? I denna facebook-gruppen ser jag många skriva att de har fler barn hemma fortfarande som inte är LVU.at 

Finns flera anledningar. Ett exempel kan vara att man kanske tidigare befunnit sig i ett gravt missbruk, barnet kanske omhändertagits redan som spädbarn bott i en familj som är de enda föräldrar barnet känner till. Haft väldigt lite eller inget umgänge med bioföräldern. 4 år senare får föräldern ordning på sitt liv, blir drogfri och får fler barn. Då ska barnet inte utsättas för att bli uppryckt från de enda föräldrar han känner till, eftersom det som vi redan konstaterat är oerhört traumatiskt att skiljas från sina föräldrar. Bara ett exempel....
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?