• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (annan)
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 11:56:45 följande:

Du har varit i kontakt med familjehemsplacerade barn. Och? Tror du barnen vet när fosterföräldrarna är i kontakt med sin handläggare?

Fast nu påstod ju ventilera mera att hen var i daglig kontakt med de omhändertagna barnen. Aldrig hört talas om något liknande.

Sedan undrar jag om daglig kontakt ens behövs. En socialsekreterare bör klara av att göra såpass bra utredningar och bedömningar att de kan släppa taget litegrann. Skulle själv inte orka med dagliga samtal i onödan från socialsekreteraren om jag var familjehemsförälder.
  • Ego Lovers
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 12:30:13 följande:
    Fast nu påstod ju ventilera mera att hen var i daglig kontakt med de omhändertagna barnen. Aldrig hört talas om något liknande.

Sedan undrar jag om daglig kontakt ens behövs. En socialsekreterare bör klara av att göra såpass bra utredningar och bedömningar att de kan släppa taget litegrann. Skulle själv inte orka med dagliga samtal i onödan från socialsekreteraren om jag var familjehemsförälder.
    I vissa fall kanske det behövs daglig kontakt pga barnets behov och man kanske behöver bolla tankar kring barnet så barnet känner trygghet om barnet inte haft det hos sina biologiska föräldrar. Att du inte skulle klara av det säger sitt tydliga språk att du inte klarar av barn med särskilda behov eller orkar med rollen som förälder.
  • Anonym (...)
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 12:30:13 följande:

Fast var skrev ventilera mera att hon jobbar som socialsekreterare?
  • Anonym (annan)
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 13:11:12 följande:

I vissa fall kanske det behövs daglig kontakt pga barnets behov och man kanske behöver bolla tankar kring barnet så barnet känner trygghet om barnet inte haft det hos sina biologiska föräldrar. Att du inte skulle klara av det säger sitt tydliga språk att du inte klarar av barn med särskilda behov eller orkar med rollen som förälder.

Varför tar du till personangrepp? Tryter argumenten? Och hur kommer det sig att du anser dig vara kompetent nog att inkompetensförklara någon som förälder efter ett inlägg på fl? Hybris någon??

Din inlägg säger mer om dig än om mig. Tänk på det i framtiden.
  • Ego Lovers
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 14:01:43 följande:
    Varför tar du till personangrepp? Tryter argumenten? Och hur kommer det sig att du anser dig vara kompetent nog att inkompetensförklara någon som förälder efter ett inlägg på fl? Hybris någon??

Din inlägg säger mer om dig än om mig. Tänk på det i framtiden.
    Jag hat definitivt inte tagit till personangrepp. Du har ju själv skrivit att du inte skulle klara av att ha daglig kontakt med en socialsekreterare. Det var inte jag som skrev det. Jag utgick enbart utifrån det du skrev inget annat. Och skulle man vara i behov av att ha den kontakten pga barnet och man inte orkar ja då är man inte lämpad för ändamålet heller. Det är inte personangrepp utan fakta helt enkelt.
    Så det säger mer om dig än mig!
    Så lägg ner med offermentaliteten.
  • Anonym (Ehhh)

Oftast i början av en placering då mycket händer runt barnet och utredning pågår samt behovet av att ringa in barnets behov så kan kontakten vara om inte daglig så flera gånger i veckan. Men när allt har fallit på plats så har jag aldrig hört talas om en daglig kontakt? Vill nog påstå att socialsekreterare inte behöver ha många ärenden innan de satt i telefon hela dagarna för att ha daglig kontakt. Vill nog påstå att OM det förekommer så är det extremt ovanligt.

• Anonym (..)
    Anonym (...) skrev 2016-03-29 13:30:49 följande:
    Fast var skrev ventilera mera att hon jobbar som socialsekreterare?
    Nej precis. Kan ju jobba inom skola, bup what ever. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Utreder barn å familjer) skrev 2016-03-29 08:34:39 följande:
    Det är socialtjänsten som ANSÖKER om LVU i en utredning där man påtalar alla ev risker. Sedan är det förvaltningsrätten som beslutar om att fastställa eller inte.
    Yes, så är det. Men oftast går förvaltningsrätten på socialtjänstens linje. I alla fall när det gäller yngre barn. Barn i övre tonåren kan ju prata för sig själva på ett annat sätt. 
    På både gott och ont såklart.
  • Anonym (Ehhh)
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 13:11:12 följande:

Skulle gärna att du förklarar eller kommer med ett exempel på när daglig kontakt med soc skulle behövas? När utredning och barnets behov är klarutredd så vad tror du en socialsekreterare gör mer? Utför behandling om behov finns? Kör barnet till skola och BUP om behov finns? Läser läxor ? Eller vad? Allt som handlar om det normala livet är det familjehemmet som gör och utför och det normala är att ha uppföljning var 6 : e månad om inget akut sker däremellan som soc bör informeras om.
  • Anonym (fundersam)

Vart tog du vägen Socc? Vore intressant att höra mer men du bara försvinner så det blir otroligt svårt att ta dig på allvar :p

Nån annan som kan svara på min fråga kanske?

Mitt ex syster blev gravid och hon har stöd och hjälp inom LSS och det blev bestämt under graviditeten att barnet skulle omhändertas direkt efter förlossningen men att systern såklart skulle kunna få träffa sin lilla son. Hur går detta till? Skriver dom i journalen att barnet ska omhändertas och tar dom barnet direkt när det är fött? Det måste ju finnas stor chans till bra planering när det gäller det ofödda barnet och dennas liv. Jag har ingen kontakt med exet och hans familj idag vilket är synd då dom är väldigt fina människor och jag saknar dom :(

Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?