• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (Mia)

Intressant tråd, men jag har en liten fråga. Det låter på vissa tråden som att det är soc som bestämmer om LVU, men jag har fått uppfattningen om att det måste beslutas av tingsrätten inom en kort tid. Är det inte så?

Jag menar, även om soc nu skulle ha varit totalruttna så kvävs det ju direkta justitiemord för att tingsrätten ska döma fel gång på gång. Det har jag svårt att tro!

Jag har dock reagerat på det där som en annan person skrev om att det är så unga och oerfarna personer som arbetar med det här. Jag har en väninna som gick socutbildnngen och sedan glatt meddelade att hon fått jobb med LVUer. Då tyckte jag att det var underligt att hon fått det som första jobb och trodde att hon bara haft tur. Senare fick jag veta att det är vanligt att det är så. Lite skrämmande!

• Anonym (Utreder barn å familjer)
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-29 07:40:04 följande:

Intressant tråd, men jag har en liten fråga. Det låter på vissa tråden som att det är soc som bestämmer om LVU, men jag har fått uppfattningen om att det måste beslutas av tingsrätten inom en kort tid. Är det inte så?

Jag menar, även om soc nu skulle ha varit totalruttna så kvävs det ju direkta justitiemord för att tingsrätten ska döma fel gång på gång. Det har jag svårt att tro!

Jag har dock reagerat på det där som en annan person skrev om att det är så unga och oerfarna personer som arbetar med det här. Jag har en väninna som gick socutbildnngen och sedan glatt meddelade att hon fått jobb med LVUer. Då tyckte jag att det var underligt att hon fått det som första jobb och trodde att hon bara haft tur. Senare fick jag veta att det är vanligt att det är så. Lite skrämmande!

Det är socialtjänsten som ANSÖKER om LVU i en utredning där man påtalar alla ev risker. Sedan är det förvaltningsrätten som beslutar om att fastställa eller inte.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Utreder barn å familjer) skrev 2016-03-29 08:34:39 följande:
    Det är socialtjänsten som ANSÖKER om LVU i en utredning där man påtalar alla ev risker. Sedan är det förvaltningsrätten som beslutar om att fastställa eller inte.
    Jaha, okej. Vet du om det är vanligt att de inte fastställer?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-29 08:40:32 följande:
    Jaha, okej. Vet du om det är vanligt att de inte fastställer?
    Det är inte ovanligt att de inte fastställer med tanke på hur många barn som under år efter år lever i ren misär, där de har frivilliga insatser ett tag för att sedan avsäga sig detta och därefter inleds ny utredning föräldrar går med på frivilliga insatser för att åter låta allt förfalla när de inte längre vill ha frivilliga insatser., En familj fick frivilliga insatser till och från under 10 år tills det äntligen blev LVU då hade familjen utökats med 4 barn och levde i ren misär.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-29 07:40:04 följande:

Du har rätt. Det är inte socialtjänsten som tar beslut om LVU. Ansökan om LVU görs av socialnämnden, dvs politiker i kommunen. Beslutet fattas därefter av förvaltningsrätten. Du har också rätt i att det är ett problem att så många unga och oerfarna arbetar med denna typ av ärenden. Jag har själv arbetat inom socialtjänsten och det är svårt att hitta erfaren och bra personal. Det är ett tungt arbete och många slutar.
  • Anonym (Utreder barn å familjer)

Idag jobbar man först och främst med insatser i familjen för att undvika dyra placeringar. Ni ska veta att en placering av ert barn kostar flera tusen per dygn så det är inget kommunen "bara gör"...

Det handlar om massa saker. Först och främst att placering ofta är mycket traumatiskt för hela familjen men ibland det enda rätta för att ett barn ska slippa våld och annat som är direkt skadligt.

Mycket annat kan man jobba på hemma. Tex föräldrar med psykiska funktionshinder. De kan fungera jättebra med rätt stöd och vara helt ok föräldrar. Det gäller att jobba tillsammans.

• Anonym (mjo...)

Jo. Jag har själv ett omhändertaget barn (och två barn hemma), men jag skulle aldrig sätta min fot i de där grupperna!

Skulle själv påstå att 90% av alla omhändertaganden är helt korrekta och förstår inte alls hur man tror man ska vinna någonting på att bete sig på det där sättet i en grupp på FB. Majoriteten lider av insiktsbrist, men så finns det också några få ljusglimtar som har huvudet på skaft och hamnar i kläm av olika anledningar... Tyvärr så orkar inte de kämpa särskilt länge för att dom blir sedda på samma sätt som resten av omgivningen...

• Ego Lovers

Jag känner många som är familjehem och det är väl fungerande kärleksfulla familjer som välkomnar barnen som sina egna och kallar barnen för sitt barn och syskon är syskon oavsett om man är biologisk, bonus, adopterad eller fosterbarn. Alla barnen i familjen följer med på semestern oavsett var de ska åka osv. Vet bara en familj som behandlar barnen som inneboende och där barnen inte är en del av familjen och det är dessa som ger det ett dåligt rykte. Likväl som majoriteten av befolkningen är välfungerande så finns det en liten del som inte är välfungerande precis som hos familjehemmen. Majoriteten fungerar precis som vilken normal familj som helst men det finns en minoritet som inte behandlar barnen väl och som gör det för pengarna. Och jag lovar man blir inte rik som familjehem utan det är människor som inte kan hantera pengar som tror barn inte kostar något och som antagligen fått sina barn omhändertagna pga bristen i att förstå hur dyrt barn är som tror sig att folk blir rika på att ta hand om andras barn.

• Anonym (annan)
    ventilera mera skrev 2016-03-28 20:51:21 följande:

Det där sista är ju rent skitsnack. Jag har ett sånt arbete som gör att de barn jag jobbar med ofta blir föremål för utredningar och åtgärder inom socialtjänsten.

Föräldrar utan föräldraförmåga och självinsikt möter jag ett par varje år, och man mår alltid lika dåligt för deras barns skull.

Det som är BRA med att socialtjänsten blir inkopplad i deras fall är att de får det bättre. Endera får de det stöd de behöver på hemmaplan, eller så hamnar barnen i väl kontrollerade familjehem som kan tillgodose de behov de har som inte föräldrarna ser. Jag har även fortsatt daglig kontakt med dessa barn och det finns inte en möjlighet att jag eller mina kollegor inte skulle märka om de skulle få det sämre än vad de haft det hos föräldrarna. 

Jag skulle aldrig säga att det inte finns dåliga eller oseriösa familjehem, men att säga att det inte finns några bra och att barnen så gott som alltid får det sämre tror jag bara är ett uttalande från en bitter människa som inte alls jobbar med det hen påstår att hen gör. 

Jag har genom mitt arbete kommit i kontakt med några familjehemsplacerade barn. De träffade sina socialsekreterare varje halvår och hade ingen kontakt däremellan. Och det handlade om relativt nyplacerade barn. Vad jag förstått är det kutym och aldrig hört talas om socialsekreterare som har daglig kontakt med omhändertagna barn. Tror inte det tillhör till det vanliga.
  • Ego Lovers
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 11:32:28 följande:
    Jag har genom mitt arbete kommit i kontakt med några familjehemsplacerade barn. De träffade sina socialsekreterare varje halvår och hade ingen kontakt däremellan. Och det handlade om relativt nyplacerade barn. Vad jag förstått är det kutym och aldrig hört talas om socialsekreterare som har daglig kontakt med omhändertagna barn. Tror inte det tillhör till det vanliga.
    Du har varit i kontakt med familjehemsplacerade barn. Och? Tror du barnen vet när fosterföräldrarna är i kontakt med sin handläggare?
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?