• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (annan)
    Anonym (M) skrev 2016-03-30 17:28:09 följande:

Nja jag kan nog mer känna att det måste varit något väldigt viktigt som gjorde att det placerades så fort och det fick istället knyta an till sin fosterförälder direkt... Så jag kan inte känna stackars barn faktiskt... Vore väl värre att skyfflaa runt.

Så du känner inte i ditt hjärta vilken fruktansvärd tragedi det är för ett barn att födas in i sådana omständigheter?
  • Anonym (M)
    Anonym (annan) skrev 2016-03-30 19:22:43 följande:

Så du känner inte i ditt hjärta vilken fruktansvärd tragedi det är för ett barn att födas in i sådana omständigheter?

Joooo naturligtvis men det tragiska bottnar inte i att det bara tog 2 Tim på BB för tiden är oväsentligt,det är inte mer synd om barnet efter 2 Tim eller efter en dag och en amningen senare... Snarare bra att barnet snabbt får knyta an till fosterföräldern när det tyvärr inte fungerar med den biologiska..
  • Anonym (L)
    Anonym (Karin) skrev 2016-03-29 20:22:00 följande:
    Jag vet ett fall där det ena barnet placerades och det andra fick stanna hos de biologiska föräldrarna. Barnen var 1 respektive 2 år gamla. Det var den yngste som blev placerad. Har aldrig förstått varför inte den andre också blev omhändertagen. I detta fallet undrar faktiskt den som fick stanna varför inte den också blev placerad och fick en bättre uppväxt.

Nu är jag inte insatt i vare sig fallet eller i hur soc resonerar i allmänhet. Men om jag ändå får gissa så tror jag att soc bedömde att föräldrarna hade kapacitet att ta hand om ett barn men inte två. Vad säger ni som har mer koll, kan det vara så?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-29 19:29:13 följande:

Jag är lite funderas till varför man kan ha ett eller två barn hemma och ett tredje omhändertaget. Jag förstår att det i vissa fall är pga att barnet kanske behöver hjälp av något slag, men annars? I denna facebook-gruppen ser jag många skriva att de har fler barn hemma fortfarande som inte är LVU.at 

Det kan vara att barnet är i behov av stöd och har en eller flera diagnoser och att föräldrarna faktiskt inte kan tillgodose barnet behov medan de klarar av de barnen som inte har en diagnos. Jag vet en familj där alla har adhd och de är välfungerande förutom tonårssonen som slåss, super och knarkar. Där bad föräldrarna om att få barnet under luv just för att de själva inte kunde hantera barnet och inte ens skolan klarar av det. De har ändå kvar sina andra två söner med adhd hemma. Man gör det för barnets bästa i åtanken innan något tråkigt händer. Men de som får sina barn omhändertagna mot sin vilja inte har den insikten som den familjen jag känner utan går över gränsen eller inte inser att de inte klarar av att vara föräldrar.
    Jag har stött på några av dessa föräldrarna på nätet och de verkar inte förstå för jag har inte mött en enda som kan argumentera för sin sak varför de skulle vara bra föräldrar eller för den delen lyfta fram sina goda sidor i sitt föräldraskap utan de framställer sig som offer och soc är djävulen själv och har ingen självinsikt. När man inte håller med kan de inte argumentera för sin sak utan kommer med okvädesord som fitta, hora, psykfall, slampa, familjeförstörare, jävel, idiot, tom i bollen, gris, ja listan kan göras lång. Jag hade gärna sett att fler som fått sina barn omhändertagna kanske skulle kunna lyfta fram det i deras föräldraskap som de tycker fungerar och kanske inse vad det är som brister. Så fort man sätter sig i en offerroll så låser man sig själv och kan inte samarbeta.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (annan) skrev 2016-03-30 13:44:20 följande:
    Gud vad hemskt :(

Fick (ville??) mamman inte ens behålla barnet några dagar? För att amma.. stackars barn ;(
    Det hemska i hela situationen är väl varför man sätter fler barn till världen när man redan är klassad som olämplig förälder. Den kvinnan har ju noll självinsikt och barnet borde aldrig fått blivit tillverkat. Men tyvärr är hon säkert en av alla dessa mammor som sitter i sådana här Facebook grupper och tycker synd om sig själv påhejad av andra olämpliga föräldrar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Usch) skrev 2016-04-02 01:48:38 följande:
    Det hemska i hela situationen är väl varför man sätter fler barn till världen när man redan är klassad som olämplig förälder. Den kvinnan har ju noll självinsikt och barnet borde aldrig fått blivit tillverkat. Men tyvärr är hon säkert en av alla dessa mammor som sitter i sådana här Facebook grupper och tycker synd om sig själv påhejad av andra olämpliga föräldrar.
    Brittiska undersökningar visar att de som får barn omhändertagna skaffar nya barn gång på gång som de också får omhändertagna i hopp om att nästa barn ska de få behålla, någon familj har skaffat 16 barn som alla har omhändertagits och tänker fortsätta skaffa barn så länge det går, dessa gör alltså ett medvetet val att skaffa barn för att få socialtjänsten att till slut ge upp och låta dem behålla ett barn.
  • Anonym (Petra)

Det finns alldeles för många såna föräldrar.. Barn som blir omhändertagna redan på bb. Finns många som även har flera barn omhändertagna på grund utav att dom inte klarar föräldraskapet, som säger att dom kommer fortsätta skaffa barn tills dom får behålla ett. Att bara säga så i den sitsen tycker jag är fullständigt vidrigt..

Jag vet att det inte är särskilt politiskt korrekt, men ibland skulle tvångssterilisering vara tillåtet.

Sen ska man inte vara dömd som dålig förälder under en livstid. De flesta människor utvecklas hela tiden som individer. Problem man hade som 18-åring kanske inte ens existerar när man är 35. Det normala är att man växer, utvecklas, får större självinsikt med åldern.

Problemet är när folk inte gör det...
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-02 09:31:52 följande:

Brittiska undersökningar visar att de som får barn omhändertagna skaffar nya barn gång på gång som de också får omhändertagna i hopp om att nästa barn ska de få behålla, någon familj har skaffat 16 barn som alla har omhändertagits och tänker fortsätta skaffa barn så länge det går, dessa gör alltså ett medvetet val att skaffa barn för att få socialtjänsten att till slut ge upp och låta dem behålla ett barn.

Det var exakt det jag skrev om tidigare i tråden fast det gäller en kvinna här i Sverige som flyttar runt till olika kommuner i hopp om att åtminstone få behålla ett barn för hon tror ju inte att soc i andra kommuner kommer få reda på om hon skaffar fler barn :p Idag har hon flera barn som är omhändertagna och hon kommer fortsätta tills hon får behålla ett. Vad säger ni som är insatta i sånt här? Vad får hon för hjälp av soc? Vad gör mvc/bvc?
  • Anonym (annan)

Jävla patrask eller hur?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Petra) skrev 2016-04-02 12:14:44 följande:
    Det finns alldeles för många såna föräldrar.. Barn som blir omhändertagna redan på bb. Finns många som även har flera barn omhändertagna på grund utav att dom inte klarar föräldraskapet, som säger att dom kommer fortsätta skaffa barn tills dom får behålla ett. Att bara säga så i den sitsen tycker jag är fullständigt vidrigt..

Jag vet att det inte är särskilt politiskt korrekt, men ibland skulle tvångssterilisering vara tillåtet.

Sen ska man inte vara dömd som dålig förälder under en livstid. De flesta människor utvecklas hela tiden som individer. Problem man hade som 18-åring kanske inte ens existerar när man är 35. Det normala är att man växer, utvecklas, får större självinsikt med åldern.

Problemet är när folk inte gör det...
    Synd att vissa är så egoistiska och inte har en enda tanke till barnen utan bara vill vara förälder även om de är helt inkompetenta.
    Måste vara rejält lågbegåvade som inte har insikt.
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?