• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (Kii)
    Anonym (Familjehem) skrev 2016-03-29 21:48:38 följande:
    Alla placeringar är såklart olika. Men vårt ena placerade barn kom till oss direkt från BB.

Vårt andra kom som 1-åring och skolades in i ca 2 veckor.

Hen som togs vid födseln fick va med bio 1 dag på BB.

Och till dig som påstår att placerade barn får det sämre. Det är rent skitsnack! Jag skulle dö för mina placerade barn. Älskar dem precis lika mycket som mina egna. Jag vill inte ens tänka på hur vårt ena barn hade haft det om det inte hade blivit omhändertaget vid födseln. Eller varför de dröjde 1 år innan det andra barnet blev omhändertaget. Pga psykiska besvär (på en då 1-åring) hade vi daglig kontakt med en familjebehandlare i 2 veckor. Nu flera år senare har vi fortfarande kontaktperson vid bl.a umgänge.
    Jag känner också till två föräldrapar som tar emot barn  - och de är helt fantastiska. Det ena paret har sitt sista barn nu, efter att i många år tagit emot ett stort antal tonårsbarn.
    Ett av de barnen (som idag är vuxen sedan länge) har berättat för mig att det var de som räddade honom till ett normalt liv, trots att han bara var där i två år. Otroligt varma, empatiska och fantastiska människor. 

Det andra föräldraparet är lika fantastiska de. De har två syskon placerade hos sig som en sk uppväxtplacering, och de barnen är älskade av hela "familjehemsfamiljen." 
    Sedan finns det ju tyvärr andra som fungerar sämre, men man ska absolut inte dra alla över en kam. Många familjehem är helt fantastiska!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-29 19:29:13 följande:
    Jag är lite funderas till varför man kan ha ett eller två barn hemma och ett tredje omhändertaget. Jag förstår att det i vissa fall är pga att barnet kanske behöver hjälp av något slag, men annars? I denna facebook-gruppen ser jag många skriva att de har fler barn hemma fortfarande som inte är LVU.at 
    Ett skäl kan vara att de barn som bor kvar i hemmet har en annan pappa eller mamma och att den föräldern kan väga upp de brister den andra föräldern har.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Kii) skrev 2016-03-29 21:55:40 följande:
    Jo, men om du läser den artikel jag länkade till tidigare så ser du att det ändå ofta är en ojämn "kamp." Ofta är det unga, oerfarna jurister som får dessa mål, och ofta får de heller inte tillräckligt med tid för att verkligen sätta sig in i fallet. Sätter de upp för många timmar är risken stor att räkningen inte blir godkänd - och självklart vill ingen arbeta gratis. 

Det ÄR ett problem att styrkeförhållandena är så ojämna. Det kan man inte bortse ifrån. Och jag har som sagt inget barn placerat, så jag talar inte i egen sak. 
    Att det skulle vara unga oerfarna jurister som är ombud vid familjemål är inte alls sant däremot ser man sällan advokater i familjemål eftersom advokater till skillnad från jurister kan vara ombud i brottmål som försvarare och dessa mål är mer lönsamma än familjerätt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Kii) skrev 2016-03-29 21:55:40 följande:

Jo, men om du läser den artikel jag länkade till tidigare så ser du att det ändå ofta är en ojämn "kamp." Ofta är det unga, oerfarna jurister som får dessa mål, och ofta får de heller inte tillräckligt med tid för att verkligen sätta sig in i fallet. Sätter de upp för många timmar är risken stor att räkningen inte blir godkänd - och självklart vill ingen arbeta gratis. 

Det ÄR ett problem att styrkeförhållandena är så ojämna. Det kan man inte bortse ifrån. Och jag har som sagt inget barn placerat, så jag talar inte i egen sak. 

Har nig inte träffat på så många unga och oerfarna ombud i dessa sammanhang faktiskt. Snarare ettriga som pibulls och trimmade i lagstiftning på ett sätt som vi handläggare inte har. Soc får ju stå ensamma i dessa förhandlingar och har ingen professionell jurist som för vår talan.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-03-29 22:28:02 följande:
    Har nig inte träffat på så många unga och oerfarna ombud i dessa sammanhang faktiskt. Snarare ettriga som pibulls och trimmade i lagstiftning på ett sätt som vi handläggare inte har. Soc får ju stå ensamma i dessa förhandlingar och har ingen professionell jurist som för vår talan.
    En stor missuppfattning hos många som fått sina barn omhändertagna är att de inte har råd med stjärnadvokater utan får nöja sig med jurister, många verkar inte riktigt greppa att timtaxan är den samma för alla jurister och advokater, att de välkända advokaterna inte är intresserade av familjerättsmål eftersom de till skillnad mot jurister kan ta sig an stora intressanta brottmål.
  • ventilera mera
    Anonym (annan) skrev 2016-03-29 12:30:13 följande:

Fast nu påstod ju ventilera mera att hen var i daglig kontakt med de omhändertagna barnen. Aldrig hört talas om något liknande.

Sedan undrar jag om daglig kontakt ens behövs. En socialsekreterare bör klara av att göra såpass bra utredningar och bedömningar att de kan släppa taget litegrann. Skulle själv inte orka med dagliga samtal i onödan från socialsekreteraren om jag var familjehemsförälder.

Jag "påstod" det ja. Eftersom jag träffar dem dagligen.
    Anonym (...) skrev 2016-03-29 13:30:49 följande:

Fast var skrev ventilera mera att hon jobbar som socialsekreterare?

Anonym (..) skrev 2016-03-29 18:34:52 följande:

Nej precis. Kan ju jobba inom skola, bup what ever. 

Exakt, för det är jag ju inte. Snarare närmare detta, men jag har ju tystnadsplikt och hoppar över att gå in på detaljer helt enkelt.
  • Anonym (M)

Känner en familj som är familjehem dom fick 2 av barnen (syskon) när de var 2 och 4 år sedan efter ett år ungefär fick dom ett syskon till de andra två och det barnet var bara var 2 timmar gammal..dom fick åka upp på BB och hämta hem den lilla....

• Anonym (annan)
    Anonym (M) skrev 2016-03-30 12:33:26 följande:

Känner en familj som är familjehem dom fick 2 av barnen (syskon) när de var 2 och 4 år sedan efter ett år ungefär fick dom ett syskon till de andra två och det barnet var bara var 2 timmar gammal..dom fick åka upp på BB och hämta hem den lilla....

Gud vad hemskt :(

Fick (ville??) mamman inte ens behålla barnet några dagar? För att amma.. stackars barn ;(
  • Anonym (Familjehem)
    Anonym (annan) skrev 2016-03-30 13:44:20 följande:

Fick (ville??) mamman inte ens behålla barnet några dagar? För att amma.. stackars barn ;(

Kan t.ex vara bio-föräldrar som missbrukar eller med allvarlig psykisk störning. Man måste hela tiden ha barnet i fokus. Ett nyfött barn behöver närhet. Bra att det gick så fort som några timmar ????
  • Anonym (M)
    Anonym (annan) skrev 2016-03-30 13:44:20 följande:

Nja jag kan nog mer känna att det måste varit något väldigt viktigt som gjorde att det placerades så fort och det fick istället knyta an till sin fosterförälder direkt... Så jag kan inte känna stackars barn faktiskt... Vore väl värre att skyfflaa runt.
Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?