• Anonym (Louise)

Bli fråntagen sitt barn?

Såg en tråd där man varande för en fb-grupp för föräldrar som fått sina barn LVU:ade. Väldigt tragiskt att läsa på sidan. Många av medlemmarna har någon form av förståndshandikapp och kan inte förstå varför de blir fråntagna sina barn. Medlemmarna hänger ut och smutskastar arbetare på socialförvaltningen, lägger upp privata bilder på dessa och skriver kränkande kommentarer och hot. Galet!

Kom in på ett klipp där en tjej berättar att socialtjänsten tagit hennes barn för att hon haft en förlossningsdepression och haft hög ångest. Detta kan väl aldrig stämma, att socialen skulle ta ifrån mamman sitt barn pga av detta? Det måste väl ändå finnas någon annan anledning bakom också? Hon nämner att socialstyrelsen ska ha påstått att hon knarkar men detta nekar hon till.

En annan kvinna säger att förlossningspersonalen skulle ha anmält till socialen efter förlossningen och detta helt utan några grunder för det.

Jag förstår självklart varför många barn blir omhändertagna av myndigheter och förflyttas till familjehem. Men händer det verkligen att socialen tar ett barn utan anledning?

• Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?
  • Anonym (fundersam)

Hur hittar man tråden ni pratar om?

• Anonym (-)

Visst händer det. Men inte i den utsträckningen.

• Anonym (Louise)
    blaa skrev 2016-03-27 19:13:41 följande:

Också nyfiken på vad det är för grupp..

Gruppen heter Riksföreningen mot tvångsomhändertaganingar av barn i Sverige
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Louise) skrev 2016-03-27 17:51:13 följande:

Så ni tror alltså inte att socialen skulle fundera på att ta mitt framtida barn för att jag har ångest..har kanske blivit lite hjärntvättad av gruppen trots allt? Haha 

Det är aldrig diagnosen som sådan som gör att barnet tas utan pga vilka effekter det har på barnet. Om din ångest skulle göra att du inte förmår ge barnet det han behöver, inte kan gå ut och handla eller ta dig till BVC, om den skulle orsaka att du känslomässigt inte kan knyta an etc etc så skulle det såklart Kunna orsaka ett omhändertagande i slutändan.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-03-27 19:34:52 följande:
    Det är aldrig diagnosen som sådan som gör att barnet tas utan pga vilka effekter det har på barnet. Om din ångest skulle göra att du inte förmår ge barnet det han behöver, inte kan gå ut och handla eller ta dig till BVC, om den skulle orsaka att du känslomässigt inte kan knyta an etc etc så skulle det såklart Kunna orsaka ett omhändertagande i slutändan.
    Nej, självklart. Skulle aldrig försumma mina barn, deras behov kommer ju alltid i första hand. Har ju dessutom en man som kunnat ställa upp om det va att det va extra jobbigt någon dag. 
  • Anonym (Usch)

Här har någon öht ut ett klipp som de påstår kommer från Anonymus men tyvärr är det inte under Anonymus officiella youtubekanal. Sjukt och skrämmande.

• Anonym (Louise)

Känns nästan som en obehaglig sekt, får lite sånna vibbar från sidan. 

• Flygfotogen

Få människor som får sina barn LVU:ade kommer att säga att det var rätt beslut som togs för barnet i den situation som rådde. Det är väl oftast brist på självinsikt och förståelse för barns behov som är själva grunden till tvångsomhändertagandet till att börja med.

Du kommer nog aldrig höra någon säga "det var rätt att de omhändertog mitt barn för jag kan ju faktiskt inte ta hand om hen".

Svar på tråden Bli fråntagen sitt barn?