• Milla2016

Vi som är gravida efter ÄD 2016

Hej o Välkomna hit till tråden för oss som blivit gravida genom äggdonation under 2016.

Här kan vi diskutera symptom, ultraljud, oro, barnmorskebesök och allt som rör graviditet!

Kram!

• Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2016
  • TyckOmMig

Angående igångsättning är detta väldigt individuellt jag har blivit igångsatt 5 gånger i v 37+0.Beror på faktorn och vilket landsting man tillhör.

• Micro

Jag blev igångsatt en vecka efter bf. Allt såg normalt ut fram till sista dagarna då blodtrycket steg lite, koll varannan dag. Fick medicin för att komma igång själv så inte dropp förrän efter 4 dagar, så gick över 11 dagar.

• Hopp72

Ville kolla lite med er som har erfarenhet av kejsarsnitt för det finns en risk eller chans hur man väljer att se på det, att jag kanske behöver genomgå det. Idag var jag på kontroll igen på UL och lillkillen är väldigt stor, väger idag 3,8 kg i 37+4 v så risken finns att han i v 40 kommer att väga runt 4,5 kg. Detta känns lite jobbigt för sist jag blev förlöst och då med vår första son som var 3,8 kg så sprack jag enormt och hade svåra smärtor under de kommande två veckorna. Detta har satt lite skräck i mig så barnmorskan är öppen för att jag kanske ska göra kejsarsnitt och detta kanske t.o.m innan v 40. Då vi inte har någon hjälp från syskon och föräldrar, och jag har hört att man behöver en del hjälp efter ett kejsarsnitt är lite orolig för att göra det. Tänkte höra med er vad era erfarenheter är, hur lång tid efter det som ni återgick till att kunna bära, men också hur mycket hjälp ni behövde de första veckorna efteråt. Hur var det sedan med. Läkningen och allmänt er upplevelse av att ha genomgått det. Jag tänker att det kanske ändå är bättre i och med att han är så stor att kanske kunna välja det alternativet.

• TyckOmMig

Hopp72-jag hade valt vaginalt oavsett faktiskt fick uppleva kejsarsnitt med tvillingarna i fjol och hade även tvillingar hemma sen tidigare och övriga barn som behövde mig bebisarna hamnade på NEO i en vecka sen hemsjukvård en tid och jag kämpade dag som natt med att acceptera återhämta mig vilket tog ca en vecka att kunna röra mig ok men har aldrig förlikat mig med ingreppet men visst tur att det finns annars hade inte sista tvillingparen/jag klarat oss.Har många förlossningar bakom mig första var värst med tredje gradens svinkterruptur men var ung då med god läkningsförmåga-tror det kommer gå bra för dig denna gång då du fött tidigare nu.

• Savasana

Hopp72: Nu har jag aldrig fött vaginalt. I och med jag hade placenta previa dvs föreliggande moderkaka förra gången hade jag inget annat val då.

Denna gången fanns det inga som helst medicinska skäl till snitt men med tanke på hur smidigt, snabbt och lätt det gick sist med snitt valde jag det även denna gången. Visst känns ett snitt men de första dagarna får man smärtstillande och sen går det över nästan helt. Jag tog smärtstillande tre dagar efteråt men sen har jag inte tagit nåt mer.

För att de ska slippa en massa akuta snitt brukar de planera dem ca en dryg vecka innan BF.

Tack alla för era gratulationer! Idag hade vi hembesök av BVC och han skötte sig utmärkt.

• Mooki

Hopp72: Jag har inte heller fött vaginalt utan endast med snitt för drygt 4 veckor sedan. Jag har tyvärr drabbats av en hel del komplikationer efter snittet. Det gick fort för mig att komma upp på benen och kunna gå osv. Däremot är jag rejält öm i stora delar av magen och saknar helt känsel i andra. Jag kan bara ha gravidleggings eller strumpbyxor, byxor är otänkbart. Jag måste hela tiden se till så att dottern inte kommer åt magen med sina små ben och fötter och det stramar och svider rejält i såret när jag lyfter henne. Dessutom har såret blivit lätt infekterat och jag har fått penicillin.

Jag skriver inte detta för att skrämma dig. Jag känner många som snittats som inte haft några besvär efteråt. Men om du har otur kan det bli jobbigt, precis som efter en vaginal förlossning.

• Sunlight

Tyck om mig och ni som har flera barn. När vågade ni bära barn när ni var gravid. Jag är gravid igen min dotter väger cirka 14 kg.

Mamma
  • Sunlight

Hopp 72. Jag såg till att tidigarelägga mitt kejsarsnitt från vecka 39 till 38. Det var jag glad för trots att bedövningen inte tog på högra sidan. Hon är perfekt.

Mamma
  • Micro

Det ofattbara har hänt, var på rul idag o fostret hade dött redan i vecka 13. Stor chock just nu.

• Tulpa
    Micro skrev 2016-10-05 16:51:57 följande:

Det ofattbara har hänt, var på rul idag o fostret hade dött redan i vecka 13. Stor chock just nu.

Så otroligt jobbigt och sorgligt Micro! Fy sjutton att behöva drabbas av detta. Stor kram till dig!
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2016