BF januari - 17
Hej!
Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.
Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!
????
Hej!
Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.
Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!
????
Någon mer som har fått sammandragningar?? Min mage spänner sig och är som en sten! Trodde att det skulle komma senare inte i v 23!:O
Någon mer som har fått sammandragningar?? Min mage spänner sig och är som en sten! Trodde att det skulle komma senare inte i v 23!:O
Usch nu kan jag börja tala om foglossning! Kom i torsdags och sen dess har jag varit så trött i höfterna emellanåt. Kan inte stå i köket och laga mat eller nåt :( har även scolios och det är precis den smärtan på vänster sida i ländryggen. Ouch! Jag väntar fortfarande på att känna rörelser på utsidan men känner små mjuka buffar på insidan då och då. Min bebis verkar vara en liten filosof som inte gör så mycket väsen av sig ;)
Nu har det varit tyst ett tag här!
Jag hade min första bebis-dröm i natt sen jag blev gravid.. Läskigt. Bebisen var stor som en tvååring med tjockt blond hår på huvudet, dessutom en flicka trots att vi vet att det är en pojke. Drömde om hur jag och mamma tog oss till BB gåendes (då vi var rädda att inte få parkering??) och sen bara fanns bebisen. Ingen förlossning (skönt!). Reflekterade i drömmen över om jag hade fått ett kejsarsnitt eller en förlossning eftersom jag inte hade ont någonstans. Haha. Efter tre dagar kom jag på att jag kanske behövde ge bebisen mat och började amma utan att veta hur mycket och om mjölken var slut (hur vet man liksom?). Kul också att bebisen klarade sig 3 dagar utan mat, inga problem! Blev också en aningen lättad då jag inte hade varit inne på mobilen dessa tre dagar utan bara varit med bebis, ingen facebook, inget slösurf, inga mobilspel.
Jag tror mycket i drömmen handlar om hur mycket jag funderar på allt runtomkring. Vad behöver man egentligen skaffa sig till en bebis? Har vi tillräckligt med kläder och grejer eller behöver vi köpa mer? Kommer jag veta hur mycket jag ska amma för i drömmen var det omöjligt att känna om det fanns mjölk kvar i brösten!? Säkert så släpper de mesta funderingarna när bebisen väl kommer, allt blir "självklart", men just nu är jag osäker, tänk om vi inte har tillräckligt med kläder! (för det går ju absolut inte att åka och handla under tiden man har en bebis.... :P)
Hur känner ni andra inför stundande nedkomst?
Det känns liksom som att allt är under kontroll just nu. Det enda vi egentligen behöver köpa är någon fleeceoverall, säng och skötbädd med tillbehör. Allt annat kan man liksom ta pö om pö. Vi kommer inte att inreda rummet förrän nångång under nästa år, känns verkligen inte som att det är någon brådska. Vi har vita väggar och jag känner att det känns väldigt mycket att hålla på och måla om, men jag kan istället tänka mig att köpa lite fina väggdekorer att klistra upp, så kan man ta ner dem sedan när det blir inaktuellt.
Nästa grej här nu är att gå på profylaxkurs under oktober, det ska bli väldigt spännande! Läste också precis ut "Föda utan rädsla", jag tyckte att det var en väldigt bra bok och jag känner att jag ser fram emot förlossning med tillförsikt!
Dock blir jag bara stelare och stelare i bäckenet, har blivit sjukskriven 50% pga att jag pendlar med bil nästan 2 timmar om dagen och min kropp pallar inte riktigt med det. Men kroppen går mycket upp och ner så jag tänker inte kasta in handduken än. Jag får också sjuka muskelknutor i skinkorna, måste vara att musklerna jobbar annorlunda nu när man bär? Jag och maken får öva på att andas ihop när han trycker ut spänningarna för fy fasen vad ont dessa knutor gör! Det är så att jag ser stjärnor. Jag börjar mer och mer fundera på hur jag ska hitta strategier för att klara av smärtan, jag vill verkligen försöka föda utan epidural. Min bebis verkar fortfarande vara en lite filosof, jag känner av att det rör sig ibland, men det är fortfarande väldigt otydligt och jag känner inget från utsidan. Går in i vecka 24 idag.
Det känns liksom som att allt är under kontroll just nu. Det enda vi egentligen behöver köpa är någon fleeceoverall, säng och skötbädd med tillbehör. Allt annat kan man liksom ta pö om pö. Vi kommer inte att inreda rummet förrän nångång under nästa år, känns verkligen inte som att det är någon brådska. Vi har vita väggar och jag känner att det känns väldigt mycket att hålla på och måla om, men jag kan istället tänka mig att köpa lite fina väggdekorer att klistra upp, så kan man ta ner dem sedan när det blir inaktuellt.
Nästa grej här nu är att gå på profylaxkurs under oktober, det ska bli väldigt spännande! Läste också precis ut "Föda utan rädsla", jag tyckte att det var en väldigt bra bok och jag känner att jag ser fram emot förlossning med tillförsikt!
Dock blir jag bara stelare och stelare i bäckenet, har blivit sjukskriven 50% pga att jag pendlar med bil nästan 2 timmar om dagen och min kropp pallar inte riktigt med det. Men kroppen går mycket upp och ner så jag tänker inte kasta in handduken än. Jag får också sjuka muskelknutor i skinkorna, måste vara att musklerna jobbar annorlunda nu när man bär? Jag och maken får öva på att andas ihop när han trycker ut spänningarna för fy fasen vad ont dessa knutor gör! Det är så att jag ser stjärnor. Jag börjar mer och mer fundera på hur jag ska hitta strategier för att klara av smärtan, jag vill verkligen försöka föda utan epidural. Min bebis verkar fortfarande vara en lite filosof, jag känner av att det rör sig ibland, men det är fortfarande väldigt otydligt och jag känner inget från utsidan. Går in i vecka 24 idag.
Jag kommer nog köra epidural, å andra sidan vill jag ju ha kejsarsnitt och då är det nog det som gäller oavsett!
Är profylaxkurs något som ingår? Jag fattar det som att det är fristående kurs man får ta och bekosta själv. Får se hur vi gör med det! Verkar vara inne i USA att göra sånt.
Nu har jag blivit sjukskriven på halvtid fram till jul! Så skönt. Dessutom sa doktorn att jag inte behöver oroa mig för f-kassan, då det är de som sjukskriver som bestämmer och inte f-kassan.
Profylaxkurs är helt frivilligt och något man får bekosta själv. Den kursen jag tror ni tänker på är föräldrautbildningen som man brukar få från mvc och som ingår i de flesta fall. Profylaxen fokuserar mer på att förbereda inför själva förlossningen. Man har kunnat se ett samband mellan profylaxutbildning och färre förlossningsskador, jag tycker det är intressant och vill känna mig väl förberedd ( så mycket som det går) inför förlossningen. Men ja, hade kanske inte varit värt om man ändå blir snittad. Kostar runt 2000 men går att dra av om man har friskvårdspeng från arbetsgivaren.
Profylaxkurs är helt frivilligt och något man får bekosta själv. Den kursen jag tror ni tänker på är föräldrautbildningen som man brukar få från mvc och som ingår i de flesta fall. Profylaxen fokuserar mer på att förbereda inför själva förlossningen. Man har kunnat se ett samband mellan profylaxutbildning och färre förlossningsskador, jag tycker det är intressant och vill känna mig väl förberedd ( så mycket som det går) inför förlossningen. Men ja, hade kanske inte varit värt om man ändå blir snittad. Kostar runt 2000 men går att dra av om man har friskvårdspeng från arbetsgivaren.