• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Anonym (respekt)
    Anonym (H) skrev 2016-04-21 08:40:10 följande:
    Varför de är här? Ja, många är här för att slippa döden.
    .
    De unga män jag känner, och som jag här syftade på, är födda i Sverige. Av muslimska föräldrar. De får kulturen med modersmjölken.
  • Anonym (respekt)
    Jag tror nog att du hade tyckt att det var jobbigt och i vissa fall kränkande med saudi-arabiska lagar om du hade bott där konstant. Skulle du klaga då så är det väl bara att åka hem och bli mördad. Ja i en alternativ verklighet då. Det är så du resonerar, låter det rimligt när du sätter dig in i en tvärtom-situation?

Jag håller med dig när det gäller semester, men när man ska bo på en plats kan det bli väldigt slitsamt med en sån annorlunda kultur. Många vill dra men kan inte. Har själv volontärarbetat på ett flyktingboende och inte en enda där ville ens vara i Sverige.
    Det spelar ingen roll om man är flykting eller ej. Man tar reda på vad som gäller och anpassar sig. Framförallt om ett land varit vänligt nog att ta emot dig (som flykting). Då respekterar man vad som gäller. Man kan leva efter sin kultur ändå, men det som är emot våra lagar gör man inte. Inte heller går man emot den jämställdhet som vi strävat efter i 100 år. Det kan man göra inom familjen om man så vill. Men inte öppet.

Att prata skit om det västerländska sättet att leva, absolut, gör det. Men gör det inte öppet och aldrig nånsin till en etnisk svensk. Det är ren förolämpning. Och varför vill man bita den hand som föder en? Det är både otacksamt och ren idioti eftersom sånt föder rasism och avsky.
  • Ascendere

Jag tror nog att du hade tyckt att det var jobbigt och i vissa fall kränkande med saudi-arabiska lagar om du hade bott där konstant. Skulle du klaga då så är det väl bara att åka hem och bli mördad. Ja i en alternativ verklighet då. Det är så du resonerar, låter det rimligt när du sätter dig in i en tvärtom-situation?

Jag håller med dig när det gäller semester, men när man ska bo på en plats kan det bli väldigt slitsamt med en sån annorlunda kultur. Många vill dra men kan inte. Har själv volontärarbetat på ett flyktingboende och inte en enda där ville ens vara i Sverige.
    Så dessa människor har med andra ord fått sitt eget liv i gåva av Sverige.

En bättre anledning till att visa respekt och tacksamhet mot Sverige och svenskarna kan då inte jag tänka mig, kan du? 
  • Anonym (respekt)
    Ascendere skrev 2016-04-21 15:34:12 följande:
    Så dessa människor har med andra ord fått sitt eget liv i gåva av Sverige.

En bättre anledning till att visa respekt och tacksamhet mot Sverige och svenskarna kan då inte jag tänka mig, kan du? 
    Exakt.

• Ascendere

Det ska självklart finnas en tolerans för knäppgökar med egenheter i samhället. Vore väl tråkigt annars.
    Men har man excentriska vanor får man självklart räkna med att man inte kommer att fungera lika smidigt i sociala sammanhang, vilket omöjliggör ett arbete som till exempel politiker. Då får man välja, skippa sina vanor eller ta ett annat jobb.

• Aniiee

Att ta varandra i hand är ju en sed vi har för att visa varandra att vi är obeväpnade/inte avser att använda våra vapen i en tid då alla bar knivar. Är det inte isf extremt förlegat att ta varandra i hand, eller går var och varannan människa fortfarande runt med kniv på sig?

You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (H)
    EnGladPingvin skrev 2016-04-21 15:05:44 följande:

Han har avgått och partiledningen har gått ut med att man om man representerar partiet ska man behandla män och kvinnor lika.

Bra beslut tycker jag.
  • Flash Gordon
    Physalis skrev 2016-04-20 11:55:39 följande:
    Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Det handlar inte om att ta i hand eller inte.

Det handlar om att han skiljer på män och kvinnor i sammanhanget. Och vilka värderingar i övrigt som kommer med detta.
  • Ascendere
    Flash Gordon skrev 2016-04-21 16:20:07 följande:
    Det handlar inte om att ta i hand eller inte.

Det handlar om att han skiljer på män och kvinnor i sammanhanget. Och vilka värderingar i övrigt som kommer med detta.
    Precis. 
    Men om han inte tagit i hand över huvud taget hade antagligen det också setts som alltför excentriskt för att kunna göra någon karriär i Sverige. 
    Det är inte säkert att det hade uppmärksammats på samma sätt, men intrycket man gör på folk man möter är naturligtvis oerhört viktigt för en politiker. Och att då ha vanor som får folk man möter att känna sig awkward kan helt klart skjuta ens karriär i sank även om ingen formellt har något att invända. 
  • Mandel

Oavsett vad man väljer för yrkesroll här i livet så är yrket det man utövar när man har arbetstid.
    Vill man sedan spela tennis, springa spåret eller be till någon gud så gör man det på sin fritid.

Man spelar alltså inte tennis i korridoren på jobbet lika lite som man tramsar med religiösa hitte-på-regler.
    Vad skulle chefen säga om man började vråla foul om en arbetskamrat vill hälsa hand?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vägra ta i hand.