• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Vinterankan
    Kawthar skrev 2016-04-22 06:48:59 följande:

Varför låter du dig kramas om du avskyr det? Och ger du efter , bara för att det förväntas av dig . Blir skrämd av ditt sett att göra något mot din vilja för att andra förväntar det från dig .

Hoppas o ber om att du inte för över detta till din dotter !

För att det hör till vanligt hyfs. Beroende på relation så kan jag säga att jag inte gillar att kramas och vissa personer funkar det alldeles utmärkt att krama utan problem.

På samma sätt skulle jag acceptera kindpussar om jag flyttade till Frankrike, det handlar helt enkelt om att uppföra sig enligt de sociala koder som finns i det samhälle men lever i.
  • pyssel
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-22 11:26:34 följande:

Självklart var det en debatt. Men det var en debatt om trosuppfattning mot trosuppfattning. Inte jämställdhet mot trosuppfattning. Men sen höll ju inte alla med. Det fina (och kanske också fula) med svenska kyrkan är att om det som röstas igenom inte passar så får du hålla käft eller byta samfund. Det har dock ingenting med det här att göra.

Jag är restriktiv med kramar eftersom jag blir obekväm med att vara så nära folk jag inte känner. Det känns falskt och obehagligt. Så som jag förstod khans förklaring var det ungefär samma sak för honom fast med handslag. En intim handling, han föredrar att hälsa på ett annat sätt. Jag tycker att det är respektlöst att inte acceptera min önskan om att slippa kramas och jag tycker att det är lika respektlöst att inte acceptera hans önskan om att inte behöva ta i hand. Det har ingenting med varken politik eller religion att göra utan var man sätter gränserna för sin kropp.

Klart det var en kvinnofråga i de leden i allra högsta grad. Och inte bara fördes inom kyrkan. Vad du eller jag gör privat för att värna vår integritet, följa eller bryta normer, har noll och inget med att göra att en politiker låter patriarkala föreställningar om "respekt", läs heder, och en sexualusering av kvinnan bestämma hur han agerar som offentlig person. Hur mkt du än sympatiserar med honom på ett personligt plan. Du drivs av personliga preferenser - hans agerande kommer ur kollektiva föreställningar om kvinnor och män och heder.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Mumie'n)
    pyssel skrev 2016-04-22 12:25:45 följande:
    Klart det var en kvinnofråga i de leden i allra högsta grad. Och inte bara fördes inom kyrkan. Vad du eller jag gör privat för att värna vår integritet, följa eller bryta normer, har noll och inget med att göra att en politiker låter patriarkala föreställningar om "respekt", läs heder, och en sexualusering av kvinnan bestämma hur han agerar som offentlig person. Hur mkt du än sympatiserar med honom på ett personligt plan. Du drivs av personliga preferenser - hans agerande kommer ur kollektiva föreställningar om kvinnor och män och heder.
    Instämmer helt och fullt.
  • Anonym (Kramhatare)
    pyssel skrev 2016-04-22 12:25:45 följande:

Fast varför är mina preferenser personliga och hans preferenser kommer ur heder och sexualisering av kvinnor?
  • pyssel
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-22 18:33:39 följande:

Fast varför är mina preferenser personliga och hans preferenser kommer ur heder och sexualisering av kvinnor?

Du har i dina inlägg beskrivit det som något privat och personligt, att de bottnar i dina känslor. Hedersförtryck/kultur utgår från kollektivets föreställningar och går hand i hand med djup religiositet. En religiositet dessa samfund politiserat under lång tid. Bl.a genom skrifter med råd till svenska myndigheter om särbehandling av män och kvinnor. Att Yasri Khan förmodligen internaliserat detta så att det också blir privata och personliga uppfattningar är ju inget konstigt. Inte heller är det svårt att följa ditt resonemang och att det är just det du sympatiserar med-det privata. När man är djupt religiös och uppsatt politiker får det ett stort symbolvärde när det privata spiller över i det offentliga i form av sådana gester. Särskilt när agerandet även utgår från kollektiva uppfattningar att det är riktigt att agera som Khan.
    Alla hästar hemma
  • Johan70
    Kawthar skrev 2016-04-22 06:45:18 följande:

Kroppskontakt mellan motsatta könet är förbjuden i islam , så män bör inte röra kvinnor och kvinnor bör inte rör män. Men gissar att kvinnor är mer lättkränkta o skriker kvinnoförakt , för deras förutfattade meningar om hur islam är en kvinnoförnedrande religion.

Att beröra min kropp är ingen rättighet , och jag har rätt att bestämma vem eller vad som får beröra mig , oavsett anledning.

Jag antar att du i så fall över huvud taget undviker köer, kollektivtrafik, barer och annan trängsel där man alltid brukar råka stöta till folk? Kan du ens leva i samhället med oss andra när du har en sådan fobi mot beröring?
  • Johan70
    Anonym (No big deal) skrev 2016-04-22 10:51:18 följande:

För mig är det ingen big deal, det har hänt mig o det har hänt min manlige kollega att muslimska kvinnor inte velat hälsa i hand. Möter många muslimska män i mitt jobb och de allra flesta hälsar mig genom att lägga knuten näve mot hjärtat och det är inte för mig mindre respektfullt, vissa ber tom om ursäkt och förklarar.

De pratar med mig som med vem som helst, varför haka upp sig på en hälsning.

Jag blir väldigt illa till mods om någon inte vill hälsa genom att ta i hand. Om någon här i Sverige eller i resten av västvärlden i stället hälsar genom att lägga handen på sitt bröst eller liknande, så ser jag det som ett avståndstagande, som att personen saknar respekt för mig. För mig känns det närmast som om personen visar förakt för mig eller hånar mig. (Möjligen med undantag för om personen förklarar sig göra det p.g.a. någon tillfällig sjukdom.)

Jag kan inte hjälpa att det känns så; intellektuellt vet jag ju att det kanske inte alls är avsikten från den andra.

I ett land där sådant beteende är det normala, skulle jag däremot inte ta illa upp.
  • Anonym (Kramhatare)
    pyssel skrev 2016-04-22 20:44:30 följande:

Du har i dina inlägg beskrivit det som något privat och personligt, att de bottnar i dina känslor. Hedersförtryck/kultur utgår från kollektivets föreställningar och går hand i hand med djup religiositet. En religiositet dessa samfund politiserat under lång tid. Bl.a genom skrifter med råd till svenska myndigheter om särbehandling av män och kvinnor. Att Yasri Khan förmodligen internaliserat detta så att det också blir privata och personliga uppfattningar är ju inget konstigt. Inte heller är det svårt att följa ditt resonemang och att det är just det du sympatiserar med-det privata. När man är djupt religiös och uppsatt politiker får det ett stort symbolvärde när det privata spiller över i det offentliga i form av sådana gester. Särskilt när agerandet även utgår från kollektiva uppfattningar att det är riktigt att agera som Khan.

Fast hans preferenser påverkar ju honom i exakt lika hög grad som mina påverkar mig även om hans bottnar i en kultur och mina bottnar i en annan. Det är helt orimligt att han ska göra avkall på det och offra sig själv för andras kränkthet. Det är inte skadligt för kvinnor att inte få ta alla män i hand. Det är däremot skadligt för kvinnor att hävda att man ska offra sin kropp för andra människors tillfredsställelse. Jag anser att det är fel när utebliven beröring ska vara ett stort problem trots ett respektfullt bemötande. Beröring är och kommer aldrig att vara en självklarhet.
  • Anonym (Allas lika värde)

I Sverige hälsar man genom att ta varandra i hand. Här gör vi ingen skillnad på vem det är vi hälsar på. Man kan vara kvinna eller man, ung eller gammal, svensk eller utländsk. Tro, heder och/eller andra fritidsintressen blandar man bl a inte in i hälsningen.

Man får gärna vara religiös och tro på vad man vill för mig bara man sysslar med det på sin fritid. Inte kräver att samhället ska rätta sig efter gamla sagoböcker. Människor och samhället utvecklas hela tiden och då kan vi inte låt gamla sagoböcker diktera livsvillkoren för oss idag.

• Anonym (No big deal)
    Anonym (inte samma sak) skrev 2016-04-22 11:24:04 följande:

Det är inte fel att hälsa på det sätt man vill. Det som däremot är fel och rentutav förkastligt är att företräda ett feministiskt parti med sådana värderingar. Förstår inte varför det är så svårt för alla som försvarar beteendet att inse skillnaden?

Nä jag ser inte problemet. Kan man inte vara feminist om man inte tar i hand?
Svar på tråden Vägra ta i hand.