• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Anonym (Mumie'n)
    KillBill skrev 2016-05-01 23:43:17 följande:
    Som du säkert vet så finns det muslimska kvinnor som inte tar män i hand liksom det finns muslimska män som inte tar kvinnor i hand. I en demokrati som tillämpar religionsfrihet så är det självklart var och ens beslut hur denne hälsar.

Jag tycker att Alice Bah Kuhnke svarade bra. Det är inte förbjudet att vägra att ta i hand i Sverige men om man inte tar både kvinnor och män i hand så kan man inte företräda miljöpartiet.

Tycker du att det ska vara förbjudet att vägra att ta i hand?
    Stefan Löfven har sagt: "I Sverige hälsar man på varandra; man tar både män och kvinnor i handen."

I Agenda kommenterade Alice Bah Kunke (ABK) detta: "Jag tror att statsministern syftade på att vi ska behandla alla människor lika bra (på samma goda sätt, med respekt etc)".

Tänk om den annars utmärkta programledaren (Camilla Kvartoft, heter hon väl?) hade ställt frågan: "Ok. Men om vi för en stund inbillar oss att statsministern faktiskt menade vad han sa, vad anser du om det"?

Som det föll sig nu, innebär ABK:s svar att statsministern inte menar det han säger (han kan faktiskt vara rätt otydligt ibland, dock inte i den här frågan), utan att han egentligen ville ha sagt någonting annat. Om detta är ett bra svar eller ej, beror nog på vad man tycker är bra.
  • KillBill
    Anonym (Mumie'n) skrev 2016-05-02 09:21:05 följande:
    Stefan Löfven har sagt: "I Sverige hälsar man på varandra; man tar både män och kvinnor i handen."

I Agenda kommenterade Alice Bah Kunke (ABK) detta: "Jag tror att statsministern syftade på att vi ska behandla alla människor lika bra (på samma goda sätt, med respekt etc)".

Tänk om den annars utmärkta programledaren (Camilla Kvartoft, heter hon väl?) hade ställt frågan: "Ok. Men om vi för en stund inbillar oss att statsministern faktiskt menade vad han sa, vad anser du om det"?

Som det föll sig nu, innebär ABK:s svar att statsministern inte menar det han säger (han kan faktiskt vara rätt otydligt ibland, dock inte i den här frågan), utan att han egentligen ville ha sagt någonting annat. Om detta är ett bra svar eller ej, beror nog på vad man tycker är bra.
    Vad tycker du då? Ska kvinnor och män i Sverige ta kvinnor och män i hand eller anser du att det är upp till en och var hur den hälsar?
  • Anonym (Ugh)
    Physalis skrev 2016-04-20 11:55:39 följande:

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

Nej jag tycker inte att man ska ha överseende med att en folkvald offentlig person behandlar män och kvinnor olika. Han har tre val:

1) svälja sin stolthet och ta kvinnor i hand
    2) varken ta män eller kvinnor i hand
    3) välja ett yrke där hans tro inte krockar med allmänt hyfs/vår jämställdhet (om man inte vill ta kvinnor i hand vill man knappast att män och kvinnor ska bada tillsammans mm heller)
  • Anonym (Ugh)
    hipsterpappan skrev 2016-05-01 21:58:48 följande:

Som väntat så anser Alice Bah Kuhnke att det är en rättighet att vägra skaka hand med kvinnor. Och hon säger sig företräda ett feministiskt parti och anser samtidigt att  ett kvinnoförnedrande beteenden är helt OK. Vilket pajasparti MP har blivit när man gör allt för att inte trampa på några ömma tår men hela tiden ändå trampar i klaveret.

Jag anser att jämställdhet alltid ska trumfa över religionen. Alltid!!!

Så länge inte islam påbjuder sina följare att välja yrken där man ofta hälsar på folk är det inte religionsförtryck att inte anställa religiösa som vägrar hälsa på kvinnor. Man kan exempelvis arbeta vid ett löpande band eller i ett labb med mycket ensamjobb. Att välja att ägna sig åt politik, där man hela tiden träffar såväl kvinnor som män, är det högst olämpligt!
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Loke) skrev 2016-05-02 02:21:53 följande:
    Som om inte det vore nog så försvarar Alice Bah Kuhnke även rätten att göra hitlerhälsningar.

I Agenda säger hon nämligen att ?vi lever i ett fritt land och man har rätten att hälsa precis hur man vill?.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/bah-kuhnke-mp-har-ratt-att-halsa-hur-man-vill

MigrationsPartiet är i sanning ett extremistparti och även om Romson och Fridolin avgår så kommer det i realiteten knappast ske några större förändringar, så länge som de av Fridolin utsedda ministrarna sitter kvar.
    Det är ju logiskt. Om man kan vägra ta en kvinna i hand och hänvisa till att man får hälsa hur man vill är ju också hitlerhälsning OK. Eller om jag vill hälsa genom att ge den jag möter en örfil.
  • Anonym (Ugh)
    Rataxes skrev 2016-05-02 06:20:42 följande:

Tänk om dessa som inte törs hälsa pga vidskepelse hade praktiserat "darura " som de faktiskt har möjlighet att göra. Då hade deras inbillade gudomlighet blivit nöjd samtidigt som de gjort vad som förväntades i ett västerländskt samhälle.

Ja visst är det märkligt! Fast om man själv är övertygad om att kvinnor är mindre värda kanske man hellre vägrar hälsa än åberopar darura.
  • Anonym (Mumie'n)
    KillBill skrev 2016-05-02 09:57:54 följande:
    Vad tycker du då? Ska kvinnor och män i Sverige ta kvinnor och män i hand eller anser du att det är upp till en och var hur den hälsar?
    Jag instämmer i ABK:s analys; dvs:

1. Statsministern menar förmodligen någonting annat än det han tydligt säger.

2. Människor måste kunna hälsa på varandra utan att ta i hand (dvs. det motsatta till det statsministern förkunnade i riksdagen, om han till äventyrs faktiskt menade det han sa).

3. Om man företräder ett parti som har som en målsättning att inte göra skillnad mellan könen, kan man inte företräda det partiet om man gör skillnad mellan könen (oavsett om man åberopar en medeltida föreställningsvärd).

Och du?
  • Ascendere

Intervju med tomten i DN idag: 
    www.dn.se/nyheter/politik/yasri-khan-inte-i-min-vildaste-fantasi-kunde-forestalla-mig-att-bli-utpekad-pa-det-har-sattet/

Väldigt märklig intervju där det framstår som väldigt tydligt att han ser muslimer som en isolerad grupp och inte som att man kan vara svensk i första hand och muslim privat, utan ett väldigt tydligt "vi-och-dom"-tänk genomsyrar hans svar. 

Så här till exempel:

? Jag har den här idén att vi muslimer måste bidra till samhället och att andra människor då kommer att tänka: Wow! Vi behöver dem. De kanske är lite annorlunda och konstiga, men de bidrar.

• Rataxes
    Anonym (Ugh) skrev 2016-05-02 11:31:26 följande:

Ja visst är det märkligt! Fast om man själv är övertygad om att kvinnor är mindre värda kanske man hellre vägrar hälsa än åberopar darura.

Tills motsatsen är bevisad väljer jag den tolkningen.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • KillBill
    Anonym (Mumie'n) skrev 2016-05-02 12:59:55 följande:
    Jag instämmer i ABK:s analys; dvs:

1. Statsministern menar förmodligen någonting annat än det han tydligt säger.

2. Människor måste kunna hälsa på varandra utan att ta i hand (dvs. det motsatta till det statsministern förkunnade i riksdagen, om han till äventyrs faktiskt menade det han sa).

3. Om man företräder ett parti som har som en målsättning att inte göra skillnad mellan könen, kan man inte företräda det partiet om man gör skillnad mellan könen (oavsett om man åberopar en medeltida föreställningsvärd).

Och du?

Min uppfattning är att det är upp till var och en att bestämma hur den vill hälsa men man ska vara medveten om att i Sverige uppfattar de flesta av oss att det är ohyfsat och opassande att inte ta i hand.  

Jag tror att Stefan Löfven med sitt uttalande ville vara tydlig med att det inte är socialt acceptabelt i Sverige att inte ta i hand och om man väljer att inte ta alla i hand så är det förknippat med konsekvenser.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Vägra ta i hand.