• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • pyssel
    Anonym (folk och folk?) skrev 2016-04-22 09:10:19 följande:

Jag tycker det är intressant att det är så oacceptabelt att neka att ta i hand motiverat med religion/kultur, medan jag som socialt väletablerad svensk kvinna ofta vänligt, gärna i vårdsammanhang, avböjer att ta i hand med hänvisning till "förkylningstider" utan att mötas av några starkare reaktioner.

För att det du gör inte kolliderar med ett jämställt perspektiv. I Sverige är det acceptabelt eller t.o m norm att hälsoaspekter trumfar artighetsnormer. Att jämställdhet borde trumfa trosuppfattningar är fortfarande "under förhandling" och varit det länge och även nått framgångar som börjar få några år på nacken: Kvinnligt prästerskap i sv kyrkan t.ex.

Dags att etablerade politiska partier frontar sekulära till fördel för konservativa om man vill visa på religiös mångfald. Mångfald är inte att fronta människor med snäva trosuppfattningar som innefattar särbehandlande.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Lisa)

Jag anser att alla får ta seden dit de kommer.
    I Sverige skakar vi hand.
    I Frankrike pussar man på kinden. Det är rätt jobbigt för mig men är jag där på jobb är det bara att acceptera att det är rätta korrekta hälsningsbeteendet.
    I Muslimskt land i Afrika dit jag åkt som chef hälsar vissa mig med att skaka hand, en del lite västerländskt influerade som jag känner rätt väl gav mig kindpuss efter några tillfällen och en del hälsar genom att respektfullt buga för de vill inte ta en kvinna i handen. Jag är helt med på detta för jag är i deras land. Jag anpassar mig och känner mig varken förbannad eller kränkt, det är deras seder.

I Sverige däremot förväntar jag mig att en person kan hälsa på mig genom att ta mig i handen. Visst om de inte vill hälsa alls på någon av fobi eller bacillskräck, inga problem, men nog är de udda och jag skulle inte anställa dem på positioner där de representerar företaget mot kunder. Nej att hävda religiösa åsikter som anledning att inte ta mig som kvinna i hand, det får man syssla med i sitt hemland. I landet Sverige tar man till sig svensk sed, både som besökare och som här statigvarande boende.

Jag tycker alltså att en muslimsk man som endast besöker Sverige skall anpassa sig, annars behöver han inte komma hit. Och åker en muslimsk familj till Frankrike så får karln och kvinnan acceptera att hon får kindpussar, passar inte det då behöver de inte åka dit!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (folk och folk?) skrev 2016-04-22 09:10:19 följande:

Jag tycker det är intressant att det är så oacceptabelt att neka att ta i hand motiverat med religion/kultur, medan jag som socialt väletablerad svensk kvinna ofta vänligt, gärna i vårdsammanhang, avböjer att ta i hand med hänvisning till "förkylningstider" utan att mötas av några starkare reaktioner.

Ja du nekar alla då? Inte bara rödhåriga, eller bara män? Många läkare på min vårdcentral slutade ta patienterna i hand i väntrummet under svininfluensan och det tycker jag är utmärkt de fortsatt med. Men de särskiljer inte på folk, behandlar alla lika.
  • Anonym (Kramhatare)
    pyssel skrev 2016-04-22 09:46:49 följande:

För att det du gör inte kolliderar med ett jämställt perspektiv. I Sverige är det acceptabelt eller t.o m norm att hälsoaspekter trumfar artighetsnormer. Att jämställdhet borde trumfa trosuppfattningar är fortfarande "under förhandling" och varit det länge och även nått framgångar som börjar få några år på nacken: Kvinnligt prästerskap i sv kyrkan t.ex.

Dags att etablerade politiska partier frontar sekulära till fördel för konservativa om man vill visa på religiös mångfald. Mångfald är inte att fronta människor med snäva trosuppfattningar som innefattar särbehandlande.

Kvinnligt prästerskap i svenska kyrkan handlar inte om huruvida jämställdhet trumfar trosuppfattning eftersom kvinnligt prästerskap demokratiskt röstades igenom på kyrkomötet, det var majoritetens trosuppfattning som trumfade minoritetens. Jämställdhet trumfar däremot aldrig rätten att vägra kroppskontakt. Det finns ingenting som trumfar rätten till sin egen kropp.

Alltså jag vet och förstår att det är känsligt och problematiskt inte ta kvinnor i hand. Det vore korkat och historielöst att påstå något annat. Däremot tycker jag, personligen, att man kan avstå från att ta i hand och ändå vara respektfull, och att det är respektlöst att kräva kroppskontakt av andra människor. För kanske 3 år sedan när jag var nybörjare i feminism skulle jag också tycka att det vore förkastligt och oacceptabelt, men ju mer man vet och ju mer man tänker desto svårare blir det att bara säga "vi ska inte göra skillnad på folk beroende på kön".

Jag menar på att det alltid är ok att vägra kroppskontakt och att det inte är konstigt att känna sig mer bekväm med kroppskontakt med det egna könet jämfört med det motsatta. Jag anser också att det är något som ska respekteras och att andra uttryck för artighet måste kunna accepteras i ett modernt samhälle. Ovälkommen kroppskontakt skadar fler än utebliven kroppskontakt.
  • Anonym (folk och folk?)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-22 10:20:38 följande:
    Ja du nekar alla då? Inte bara rödhåriga, eller bara män?
    Nej, jag är inte konsekvent. Jag tar i hand där jag tycker det skulle bli för stora sociala konsekvenser av att inte göra det, äldre bekanta människor  jag är rädd skulle ta för illa upp t ex, och skulle jag ha gått på anställningsintervju hade jag säkert tagit i hand även om chefen såg snorig ut. Men sjukvårdspersonal (i egen kontakt eller när jag är där med barn) t ex väljer jag lätt bort.
    Lite tillspetsat kan man kanske säga att jag väljer bort handskakningar av hänsyn om jag själv skulle vara sjuk och i sammanhang där jag antingen bedömer att det funkar socialt eller där jag inte bryr mig så mycket om vad den andre tycker. (Till båda de senare räknar jag sammanhang där jag som privatperson möter folk i sin tjänsteutövning.)  Givetvis innebär inte det att jag är snorkig; jag hälsar med nick och leende själv och om den andre skulle sträcka ut handen avböjer jag snabbt med ett vänligt leende och några korta ursäktande ord.
  • pyssel
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-22 10:34:48 följande:

Kvinnligt prästerskap i svenska kyrkan handlar inte om huruvida jämställdhet trumfar trosuppfattning eftersom kvinnligt prästerskap demokratiskt röstades igenom på kyrkomötet, det var majoritetens trosuppfattning som trumfade minoritetens. Jämställdhet trumfar däremot aldrig rätten att vägra kroppskontakt. Det finns ingenting som trumfar rätten till sin egen kropp.

Alltså jag vet och förstår att det är känsligt och problematiskt inte ta kvinnor i hand. Det vore korkat och historielöst att påstå något annat. Däremot tycker jag, personligen, att man kan avstå från att ta i hand och ändå vara respektfull, och att det är respektlöst att kräva kroppskontakt av andra människor. För kanske 3 år sedan när jag var nybörjare i feminism skulle jag också tycka att det vore förkastligt och oacceptabelt, men ju mer man vet och ju mer man tänker desto svårare blir det att bara säga "vi ska inte göra skillnad på folk beroende på kön".

Jag menar på att det alltid är ok att vägra kroppskontakt och att det inte är konstigt att känna sig mer bekväm med kroppskontakt med det egna könet jämfört med det motsatta. Jag anser också att det är något som ska respekteras och att andra uttryck för artighet måste kunna accepteras i ett modernt samhälle. Ovälkommen kroppskontakt skadar fler än utebliven kroppskontakt.

Det skedde ju förstås efter en häftig debatt under flera år. En debatt om misogyna föreställningar. Eller du tror att frågan bara landade där på bordet och lättvindigt röstades igenom. Jag växte upp när dessa galningar även efteråt fortsatte med sina utspel i pressen och fördrev onda andar när de skulle ha kyrkorummet efter en kvinnlig kollega.

Du blandar korten - vi pratar om politiska representanter här. Jag har f.ö. följt och deltagit i den feministiska debatten i mer än tre år. Att jag är restriktiv med kramar själv har inget med min ståndpunkt att politiserad religion är av ondo.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (No big deal)

För mig är det ingen big deal, det har hänt mig o det har hänt min manlige kollega att muslimska kvinnor inte velat hälsa i hand. Möter många muslimska män i mitt jobb och de allra flesta hälsar mig genom att lägga knuten näve mot hjärtat och det är inte för mig mindre respektfullt, vissa ber tom om ursäkt och förklarar.

De pratar med mig som med vem som helst, varför haka upp sig på en hälsning.

• pyssel
    Anonym (fjanteri) skrev 2016-04-21 23:58:15 följande:

Vilket jäkla stolleri för ingenting.

Han har väl rätt att vägra ta i hand eller vägra göra vissa saker pga sin religion. Det är ingen som tvingar honom äta fläsk.

Tycker det blåsts upp till så stort. Massa femenister står och gormar om att samhället plötsligt är på väg mot 1700-talet för att en person vägrade ta i hand. Oj... Så om man inte gör som alla andra är man inte för den moderna världen utan borde omvandlas till "normal"???!?!?!

Aldrig är folk nöjda

Det brukar heta att vi är tysta i dessa frågor. Nu kunde äntligen inte ens MP vara det. Fick vackert följa S som tidigare gjort sig av med obekväma kritiker av hederskulturer. Undrar när Fi ska vakna.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (inte samma sak)
    Anonym (No big deal) skrev 2016-04-22 10:51:18 följande:

För mig är det ingen big deal, det har hänt mig o det har hänt min manlige kollega att muslimska kvinnor inte velat hälsa i hand. Möter många muslimska män i mitt jobb och de allra flesta hälsar mig genom att lägga knuten näve mot hjärtat och det är inte för mig mindre respektfullt, vissa ber tom om ursäkt och förklarar.

De pratar med mig som med vem som helst, varför haka upp sig på en hälsning.

Det är inte fel att hälsa på det sätt man vill. Det som däremot är fel och rentutav förkastligt är att företräda ett feministiskt parti med sådana värderingar. Förstår inte varför det är så svårt för alla som försvarar beteendet att inse skillnaden?
  • Anonym (Kramhatare)
    pyssel skrev 2016-04-22 10:46:13 följande:

Det skedde ju förstås efter en häftig debatt under flera år. En debatt om misogyna föreställningar. Eller du tror att frågan bara landade där på bordet och lättvindigt röstades igenom. Jag växte upp när dessa galningar även efteråt fortsatte med sina utspel i pressen och fördrev onda andar när de skulle ha kyrkorummet efter en kvinnlig kollega.

Du blandar korten - vi pratar om politiska representanter här. Jag har f.ö. följt och deltagit i den feministiska debatten i mer än tre år. Att jag är restriktiv med kramar själv har inget med min ståndpunkt att politiserad religion är av ondo.

Självklart var det en debatt. Men det var en debatt om trosuppfattning mot trosuppfattning. Inte jämställdhet mot trosuppfattning. Men sen höll ju inte alla med. Det fina (och kanske också fula) med svenska kyrkan är att om det som röstas igenom inte passar så får du hålla käft eller byta samfund. Det har dock ingenting med det här att göra.

Jag är restriktiv med kramar eftersom jag blir obekväm med att vara så nära folk jag inte känner. Det känns falskt och obehagligt. Så som jag förstod khans förklaring var det ungefär samma sak för honom fast med handslag. En intim handling, han föredrar att hälsa på ett annat sätt. Jag tycker att det är respektlöst att inte acceptera min önskan om att slippa kramas och jag tycker att det är lika respektlöst att inte acceptera hans önskan om att inte behöva ta i hand. Det har ingenting med varken politik eller religion att göra utan var man sätter gränserna för sin kropp.
Svar på tråden Vägra ta i hand.