• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Anonym (Någon annan)

Den här mannens tro säger att det är en intim handling att ta i hand med kvinnor, men varför är det då inte en intim handling med män? Det borde väl vara ännu värre eftersom homosexualitet är onaturligt enligt tron. Oavsett om han i övrigt behandlar kvinnor och män lika och kämpar för lika löner så kommer han aldrig visa en kvinna respekt nog att ge henne en klapp på axeln eller genom ett uppmuntrande handslag. Han har alltså en gräns för hur långt man kan behandla alla människor lika. Det är inte jämställdhet, nästan lika värde är inte lika värde.

• Anonym (fjanteri)

Vilket jäkla stolleri för ingenting.

Han har väl rätt att vägra ta i hand eller vägra göra vissa saker pga sin religion. Det är ingen som tvingar honom äta fläsk.

Tycker det blåsts upp till så stort. Massa femenister står och gormar om att samhället plötsligt är på väg mot 1700-talet för att en person vägrade ta i hand. Oj... Så om man inte gör som alla andra är man inte för den moderna världen utan borde omvandlas till "normal"???!?!?!

• Johan70
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-21 21:52:39 följande:
    Alla ser inte sina händer som enbart redskap. Alla är inte som du, alla delar inte din uppfattning om vad som är för närgånget och inte. Att försöka tvinga någon som inte vill ta i hand till att ta i hand är i allra högsta grad att kränka någons integritet.
    ...eller så är det den som har beröringsfobi som borde söka hjälp. Vi har ganska bra psykiatri i vårt land.
  • Vinterankan
    Johan70 skrev 2016-04-22 00:05:43 följande:

...eller så är det den som har beröringsfobi som borde söka hjälp. Vi har ganska bra psykiatri i vårt land.

Eller bara skärpa till sig, jag avskyr också kramar men kramas ändå till höger och vänster, det är liksom det som förväntas. Men jag är i alla fall inte diskriminerande o min ovilja för jag har samma motvilja mot båda könen.
  • Anonym (Majsan)

Jag tycker att alla får tycka och tro vad de vill egentligen, men när man är på jobbet så förväntas man bete sig på ett visst sätt. Det är därför olämpligt att inte ta en kvinna i hand p g a religiösa skäl. Då borde denna muslim-nissen betett sig som folk bör och tagit henne i hand. Löjligt beteende!

• Kawthar

Kroppskontakt mellan motsatta könet är förbjuden i islam , så män bör inte röra kvinnor och kvinnor bör inte rör män. Men gissar att kvinnor är mer lättkränkta o skriker kvinnoförakt , för deras förutfattade meningar om hur islam är en kvinnoförnedrande religion.

Att beröra min kropp är ingen rättighet , och jag har rätt att bestämma vem eller vad som får beröra mig , oavsett anledning.

• Kawthar
    Vinterankan skrev 2016-04-22 05:11:38 följande:

Eller bara skärpa till sig, jag avskyr också kramar men kramas ändå till höger och vänster, det är liksom det som förväntas. Men jag är i alla fall inte diskriminerande o min ovilja för jag har samma motvilja mot båda könen.

Varför låter du dig kramas om du avskyr det? Och ger du efter , bara för att det förväntas av dig . Blir skrämd av ditt sett att göra något mot din vilja för att andra förväntar det från dig .

Hoppas o ber om att du inte för över detta till din dotter !
  • Inteutanproblem

Jag anser att man tar seden dit man kommer oavsett vilken kultur man kommer ifrån eller vilken religion man har.

Personligen skulle jag bli riktigt förbannad, inte kränkt utan förbannad. Det är respektlöst att göra skillnad, och varför i hela fridens namn anser man att det hänger något sexuellt över att ta i hand? Jag menar om vi bortser ifrån att religionen har bestämt att det är så.

Tack och lov finns det många människor som klarar av att ifrågasätta det vettiga i religiösa normer och "regler". Som har förstånd nog till att ta avstånd från allt stolleri som inte lämpar sig att hålla på med i ett modern och utvecklat samhälle. Utvecklas helt enkelt. "Men min religion!" Ska då fasen inte ge en frikort till att kunna bete sig hur som helst. Att tro på sin Gud samtidigt som man inte blir lockad sexuellt går alldeles utmärkt att göra även om man tar kvinnor i hand, eller badar i samma bassäng som dom på badhuset.

Man kan ha sina högtider. Sina böner. Sin heliga bok. Inga problem. Men religionen får se till att stanna hemma då man går ut. Det är så det fungerar i det västerländska samhället. Ska vi alls kunna leva sida vid sida med många olika kulturer och olika religiösa åskådningar så är det så man måste göra. Det är kompromissen man måste acceptera. Det kommer aldrig att gå annars.

Så man kan tycka det är en liten skitsak med en man som inte vill ta en kvinna i hand. Men snälla, se till den stora helheten istället. Vart hän det kan sluta om man inte sätter ner foten direkt.

• Anonym (folk och folk?)

Jag tycker det är intressant att det är så oacceptabelt att neka att ta i hand motiverat med religion/kultur, medan jag som socialt väletablerad svensk kvinna ofta vänligt, gärna i vårdsammanhang, avböjer att ta i hand med hänvisning till "förkylningstider" utan att mötas av några starkare reaktioner.

• Ascendere
    Anonym (fjanteri) skrev 2016-04-21 23:58:15 följande:

Vilket jäkla stolleri för ingenting.

Han har väl rätt att vägra ta i hand eller vägra göra vissa saker pga sin religion. Det är ingen som tvingar honom äta fläsk.

Tycker det blåsts upp till så stort. Massa femenister står och gormar om att samhället plötsligt är på väg mot 1700-talet för att en person vägrade ta i hand. Oj... Så om man inte gör som alla andra är man inte för den moderna världen utan borde omvandlas till "normal"???!?!?!

Precis, det finns inget tvång i detta. Men kan man inte ta i hand kan man inte jobba som politiker. Men det är det heller ingen som tvingar någon att göra, så egentligen är det inget problem. 
    Individen väljer själv, ta folk i hand eller bli inte politiker. Ganska enkelt egentligen. 
Svar på tråden Vägra ta i hand.