• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • pyssel
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-23 06:49:55 följande:

Fast hans preferenser påverkar ju honom i exakt lika hög grad som mina påverkar mig även om hans bottnar i en kultur och mina bottnar i en annan. Det är helt orimligt att han ska göra avkall på det och offra sig själv för andras kränkthet. Det är inte skadligt för kvinnor att inte få ta alla män i hand. Det är däremot skadligt för kvinnor att hävda att man ska offra sin kropp för andra människors tillfredsställelse. Jag anser att det är fel när utebliven beröring ska vara ett stort problem trots ett respektfullt bemötande. Beröring är och kommer aldrig att vara en självklarhet.

Det handlar om ett demokratiskt samhällsintresse. Ett sekulärt samhälle där gränser för religionsfrihet och gränser för könsbaserad särbehandling tangerar varandra i offentlighetens ljus pga en offentlig person. Något han råkar vara i både politiska och religiösa sammanhang. "Domen" blev att han får särbehandla på sin fritid eller som religiös representant för sin förening - helt korrekt enligt mig. Att hans uppfattningar är rotade och personliga kan förstås av både den som godtar hans beteende och den som inte gör det. Jag håller med dem som anser att godtagandet inkräktar på jämställdheten i ett samhälle och likabehandling gentemot andra enskilda i offentligheten. Det här är blir känsligt eftersom de stora muslimska föreningarna samtidigt driver flera religiösa frågor genom politik och lobbying.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (inte samma sak)
    Anonym (No big deal) skrev 2016-04-23 10:20:03 följande:
    Nä jag ser inte problemet. Kan man inte vara feminist om man inte tar i hand?

Om man väljer att endast utesluta gruppen "kvinnor" när man tar i hand anser jag att man inte ser på män och kvinnor som lika värda. Jag anser dessutom att religiösa tokiga värderingar inte hör hemma i vissa yrken helt enkelt, och att företräda ett feministiskt parti med dessa värderingar är hypokritiskt. Antingen söker man sig till andra yrken där det fungerar att särbehandla kvinnor, eller så tar man seden dit man kommer.

Alla arbeten har sin specifika kultur vilken gäller för alla som söker en anställning.Då ska inte religiösa eller kulturella värderingar trumfa över detta. Enligt min mening hör sådana bakåtsträvande värderingar allra minst hemma i politiken.

Trots att jag inte är en feminist har jag oerhört svårt att förstå acceptansen av detta. Hade det varit samma acceptans om någon vägrat ta överviktiga i hand eller mörkhyade? 

• hipsterpappan

Som väntat så anser Alice Bah Kuhnke att det är en rättighet att vägra skaka hand med kvinnor. Och hon säger sig företräda ett feministiskt parti och anser samtidigt att  ett kvinnoförnedrande beteenden är helt OK. Vilket pajasparti MP har blivit när man gör allt för att inte trampa på några ömma tår men hela tiden ändå trampar i klaveret.

• pyssel

Instämmer. De där lama, diplomatiska politikersvaren var ju skrattretande onödiga när sparken från MP redan blivit ett faktum för Khan. Förvånande dock att en Miljöpartist, och på ministerpost, tog ställning mot en annan het potatis, badtiderna, om jag inte hörde alldeles fel.

Alla hästar hemma
  • KillBill
    hipsterpappan skrev 2016-05-01 21:58:48 följande:

Som väntat så anser Alice Bah Kuhnke att det är en rättighet att vägra skaka hand med kvinnor. Och hon säger sig företräda ett feministiskt parti och anser samtidigt att  ett kvinnoförnedrande beteenden är helt OK. Vilket pajasparti MP har blivit när man gör allt för att inte trampa på några ömma tår men hela tiden ändå trampar i klaveret.

Som du säkert vet så finns det muslimska kvinnor som inte tar män i hand liksom det finns muslimska män som inte tar kvinnor i hand. I en demokrati som tillämpar religionsfrihet så är det självklart var och ens beslut hur denne hälsar.

Jag tycker att Alice Bah Kuhnke svarade bra. Det är inte förbjudet att vägra att ta i hand i Sverige men om man inte tar både kvinnor och män i hand så kan man inte företräda miljöpartiet.

Tycker du att det ska vara förbjudet att vägra att ta i hand?
  • Anonym (Loke)
    hipsterpappan skrev 2016-05-01 21:58:48 följande:

Som om inte det vore nog så försvarar Alice Bah Kuhnke även rätten att göra hitlerhälsningar.

I Agenda säger hon nämligen att ?vi lever i ett fritt land och man har rätten att hälsa precis hur man vill?.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/bah-kuhnke-mp-har-ratt-att-halsa-hur-man-vill

MigrationsPartiet är i sanning ett extremistparti och även om Romson och Fridolin avgår så kommer det i realiteten knappast ske några större förändringar, så länge som de av Fridolin utsedda ministrarna sitter kvar.
  • Physalis
    KillBill skrev 2016-05-01 23:43:17 följande:

Som du säkert vet så finns det muslimska kvinnor som inte tar män i hand liksom det finns muslimska män som inte tar kvinnor i hand. I en demokrati som tillämpar religionsfrihet så är det självklart var och ens beslut hur denne hälsar.

Jag tycker att Alice Bah Kuhnke svarade bra. Det är inte förbjudet att vägra att ta i hand i Sverige men om man inte tar både kvinnor och män i hand så kan man inte företräda miljöpartiet.

Tycker du att det ska vara förbjudet att vägra att ta i hand?

Det kan ju vara ohyfsat och opassande, speciellt inom vissa yrken och som offentlig person, utan att det är förbjudet?

Om vi skickade en representant till USA för att möta president Obama hade iaf jag skämts ifall denne vägrade ta i hand, oavsett om det var för att han är man, svart, utlänning eller vad det nu kan vara.
  • Rataxes

Tänk om dessa som inte törs hälsa pga vidskepelse hade praktiserat "darura " som de faktiskt har möjlighet att göra. Då hade deras inbillade gudomlighet blivit nöjd samtidigt som de gjort vad som förväntades i ett västerländskt samhälle.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • KillBill
    Physalis skrev 2016-05-02 05:33:21 följande:
    Det kan ju vara ohyfsat och opassande, speciellt inom vissa yrken och som offentlig person, utan att det är förbjudet?

Om vi skickade en representant till USA för att möta president Obama hade iaf jag skämts ifall denne vägrade ta i hand, oavsett om det var för att han är man, svart, utlänning eller vad det nu kan vara.
    Precis, och det är nog bakgrunden till att Alice Bah Kuhnke är tydlig med att man inte kan företräda Miljöpartiet om man vägrar att ta i hand.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Vägra ta i hand.