• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • elyse

Vad är det man tror ska hända, om man skakar hand med en kvinna? Det är väl snarare där man får börja. Personligen har jag inte en så taskig syn på män att jag tror att de ska tänka syndiga tankar pga en hälsningstradition.

• Anonym (Mumie'n)
    Anonym (!) skrev 2016-04-20 19:36:33 följande:
    Religionen förbjuder all kroppskontakt med det motsatta könet, oavsett om det är att hälsa eller ta på den andra på ett sexuellt sätt, vilket då innebär att ta i hand med någon av samma kön är okej eftersom man får ha kroppskontakt med samma kön.

Varför skulle man då vägra ta i hand med folk av samma kön? Det blir ju ännu jobbigare, och dessutom svårare att förklara.

"Varför tar du mig inte i handen, med tanke på att vi båda är män?"
    "Ja du vet.. Kvinnor är sådana offer ibland så därför kan jag inte ta dig i hand, för att de inte ska ta illa upp".
    Ja, så är det nog (se markering), men att något är okej innebär ju inte att man måste göra det - det finns knappast något krav på att man  m å s t e  ta i hand med män, även om det skulle vara förbjudet att ta i hand med kvinnor (et vv.). 

Anledningen till att man inte tar i hand med någon av samma kön är väl för att visa att man inte gör skillnad på människor?

Och ett alternativt förslag på din dialog är väl att svara att "min religion förbjuder mig att ta i hand med kvinnor och då jag inte vill använda min tro för att kränka andra, har jag valt att helt avstå från att ta i hand".

(Men för enkelhetens skull kanske man kan säga att man tänker på smittorisker m.m., dvs. en logisk, och inte en vidskeplig, förklaring som nog de flesta accepterar). 
  • Anonym (daf)
    Anonym (!) skrev 2016-04-20 19:55:10 följande:
    Nej, det gjorde du inte tydligt. Därför jag ställde frågan om du hade något emot homosexuella.

Nej.
    Du skrev ju "Uppenbarligen menade du det som något negativt", så det verkade ju rätt tydligt för dig

Konstigt.
  • Anonym (H)
    Anonym (respekt) skrev 2016-04-20 11:58:33 följande:

Ska man ha överseende, frågar du? Absolut inte. Vill man leva i ett land med vissa värderingar så får man faktiskt underordna sig det. Jag respekterar iranska lagar att man måste täcka håret som kvinna när jag är där. Jag kör inte bil i Saudi-Arabien, och klär mig heller inte i shorts där. Jag kräver samma respekt från de som besöker oss och/eller lever här.

Jag känner flera unga muslimska män som avskyr vårt sätt att leva. Och jag förstår inte deras inställning. Varför är de här då?

Varför de är här? Ja, många är här för att slippa döden.

Jag tror nog att du hade tyckt att det var jobbigt och i vissa fall kränkande med saudi-arabiska lagar om du hade bott där konstant. Skulle du klaga då så är det väl bara att åka hem och bli mördad. Ja i en alternativ verklighet då. Det är så du resonerar, låter det rimligt när du sätter dig in i en tvärtom-situation?

Jag håller med dig när det gäller semester, men när man ska bo på en plats kan det bli väldigt slitsamt med en sån annorlunda kultur. Många vill dra men kan inte. Har själv volontärarbetat på ett flyktingboende och inte en enda där ville ens vara i Sverige.
  • Anonym (H)

Själv hade jag inte blivit arg alls för jag vet att det inte handlar om att mannen i sig inte respekterar kvinnan. Det är ju samma sak tvärtom. Men kan ändå se det olämpliga i att jobba som just politiker då, det finns de som blir kränkta av en sådan handling och det måste man respektera.

• Vinterankan

Det kan tyckas som en fjantig fråga att reagera på men jag tycker det finns flera debattörer som förklarat det bra senaste dagarna.

Genom att inte ta kvinnor i hand behandlar man personer olika enbart baserat på vilket kön de tillhör och ett sådant beteende hör inte hemma i ett jämställt samhälle.

• Rikard

Att vägra skaka hand med en person av motsatt kön och samtidigt företräda ett feministiskt parti går inte ihop.

Hans stolliga uttalande om patriarkala strukturer visar med ännu större tydlighet att han inte hör hemma i ett parti som verkar för jämställdhet.

• Anonym (Kramhatare)

Jag fattar ändå. Eftersom han anser det en intim handling kan jag tänka mig att det kan jämföras med en hälsningskram i Sverige. Betackar mig för kramar av halvt okända män, men det känns mer ok att krama en kvinna jag träffat en eller två gånger. Det kan omöjligt bara vara jag som tycker så?! Är det verkligen så respektlöst mot män att inte vilja krama dem?!

Bara för att ni inte tycker att ett handslag är lika intimt som en kram betyder det ju faktiskt inte att alla håller med. Och att just er uppfattning är den enda rätta. Var och en måste ju ha rätt att sätta gränserna för sin egen kropp!

• Anonym (H)

Vad kommer hända nu efter kritiken? Blir han tvungen att ta i hand eller avgår han?

• EnGladPingvin
    Anonym (H) skrev 2016-04-21 14:15:55 följande:

Vad kommer hända nu efter kritiken? Blir han tvungen att ta i hand eller avgår han?

Han har avgått och partiledningen har gått ut med att man om man representerar partiet ska man behandla män och kvinnor lika.
Svar på tråden Vägra ta i hand.