• Physalis

Vägra ta i hand.

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

• Svar på tråden Vägra ta i hand.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-21 20:30:27 följande:

Att inte ta i hand med kvinnor skadar ingen utom vissa kvinnors egon. Jag är inte beredd att offra människors kroppsliga integritet för det. Jag tyckte att han försökte förklara på ett respektfullt sätt varför han inte ville ta i hand, det hade varit en sak om han hade ignorerat henne eller inte talat med henne. Att den där reportern prompt skulle kräva kroppskontakt tycker jag är märkligt. Hon har ingen rätt att ta på honom och han har ingen rätt att ta på henne. Rätten till den egna kroppen ska vara okränkbar. Punkt slut liksom.

Givetvis har man rätt att slippa kroppskontakt. Men då får man se till att vara konsekvent.

Du tycker alltså det är okej för en man att gå in i ett rum, ta alla män i hand, men inte kvinnorna?

Är det ok om en som är vit vägrar ta svarta i hand?

Är det ok för en någon att ta alla smala i hand, men vägra ta tjocka i hand?

Är det ok för en ateistisk man att vägra ta en muslimsk man i hand?

Var går gränsen?
  • Johan70
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-21 20:30:27 följande:

Att inte ta i hand med kvinnor skadar ingen utom vissa kvinnors egon. Jag är inte beredd att offra människors kroppsliga integritet för det. Jag tyckte att han försökte förklara på ett respektfullt sätt varför han inte ville ta i hand, det hade varit en sak om han hade ignorerat henne eller inte talat med henne. Att den där reportern prompt skulle kräva kroppskontakt tycker jag är märkligt. Hon har ingen rätt att ta på honom och han har ingen rätt att ta på henne. Rätten till den egna kroppen ska vara okränkbar. Punkt slut liksom.

Att ta någon i hand är inte att kränka personens kropp. Händerna är redskap som vi alla varje dag sträcker ut i världen och använder till mängder med saker och var och en av oss tar i massor med föremål hela tiden. Man håller i sig när man åker buss eller tunnelbana, man trycker på knapp när man skall åka hiss, man håller i ratten när man kör bil, man håller i pennor eller knappar på tangentbord när man skall skriva något. På vilket sätt skulle det vara underligt att ta någon i hand? Oavsett vilken människa det gäller?

"Nej, jag kunde inte rädda kvinnan som höll på att drunkna, för jag kunde inte ta tag i handen som hon sträckte upp. Hon var ju kvinna och jag är man." - Inser du inte hur galen den inställningen är?
  • Anonym (Kramhatare)
    Johan70 skrev 2016-04-21 21:46:22 följande:

Att ta någon i hand är inte att kränka personens kropp. Händerna är redskap som vi alla varje dag sträcker ut i världen och använder till mängder med saker och var och en av oss tar i massor med föremål hela tiden. Man håller i sig när man åker buss eller tunnelbana, man trycker på knapp när man skall åka hiss, man håller i ratten när man kör bil, man håller i pennor eller knappar på tangentbord när man skall skriva något. På vilket sätt skulle det vara underligt att ta någon i hand? Oavsett vilken människa det gäller?

"Nej, jag kunde inte rädda kvinnan som höll på att drunkna, för jag kunde inte ta tag i handen som hon sträckte upp. Hon var ju kvinna och jag är man." - Inser du inte hur galen den inställningen är?

Alla ser inte sina händer som enbart redskap. Alla är inte som du, alla delar inte din uppfattning om vad som är för närgånget och inte. Att försöka tvinga någon som inte vill ta i hand till att ta i hand är i allra högsta grad att kränka någons integritet.
  • K Markatta
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-21 21:52:39 följande:
    Alla ser inte sina händer som enbart redskap. Alla är inte som du, alla delar inte din uppfattning om vad som är för närgånget och inte. Att försöka tvinga någon som inte vill ta i hand till att ta i hand är i allra högsta grad att kränka någons integritet.
    Ingen har tvingats.
  • Anonym (Kramhatare)
    Anonym (Linn) skrev 2016-04-21 21:05:19 följande:

Givetvis har man rätt att slippa kroppskontakt. Men då får man se till att vara konsekvent.

Du tycker alltså det är okej för en man att gå in i ett rum, ta alla män i hand, men inte kvinnorna?

Är det ok om en som är vit vägrar ta svarta i hand?

Är det ok för en någon att ta alla smala i hand, men vägra ta tjocka i hand?

Är det ok för en ateistisk man att vägra ta en muslimsk man i hand?

Var går gränsen?

Ja jag tycker att det i allra högsta grad ska vara okej! Han hälsade ju på henne och pratade med henne men ville inte ta på henne. Det är självklart att det är okej! Sen kommer folks egon bli sårade för att de inte accepterar att folk inte vill ta på dem i tid och otid, och det är ju smällar man får ta.
  • Anonym (Kramhatare)
    Pastella skrev 2016-04-21 20:51:29 följande:

Jag tycker också att människans kroppsliga integritet är viktig men jag förstår inte hur man kan argumentera för att en politiker ska få särskilja på kvinnor och män och behandla dem olika beroende på deras kön. Det är liksom inget man kan argumentera om.. Visst att folk säkert hade tyckt att han var lite tokig om han skyllde på extrem bacillskräck eller kontaktfobi och lät bli att skaka hand med någon men då hade han åtminstone kunnat låtsas att han tror på jämlikhet.

Folk behandlar ju varandra olika på grund av kön hela tiden! De flesta män jag känner kramar sina tjejkompisar och skakar hand med sina killkompisar. Är det diskriminering? Är det diskriminering att jag inte vill krama män jag träffat en gång men är okej med att krama tjejer jag träffat lika många gånger? Är det diskriminering att välja bort en manlig gynekolog och måste man ligga med alla killar om man legat med en?

Jag tycker inte att man ska behöva ljuga och bortförklara varför man inte vill ta på okända människor.
  • K Markatta
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-21 22:04:07 följande:
    Ja jag tycker att det i allra högsta grad ska vara okej! Han hälsade ju på henne och pratade med henne men ville inte ta på henne. Det är självklart att det är okej! Sen kommer folks egon bli sårade för att de inte accepterar att folk inte vill ta på dem i tid och otid, och det är ju smällar man får ta.
    Verkar mest vara herrn med bacillskräck vars ego sårats av att alla inte jublar åt hans tilltag. Varför börja sura och helt lämna politiken för minsta motgång?
  • Anonym (Teodor Brasved.)

MP ej  Miljöpartiet. Snarare Muslimska Partiet.

• nevermind

Helt okej om man inte vill ta i hand, även om jag tycker det är liiite oförskämt. Det som INTE är okej är att det bara är vissa människor som duger att ta i hand. Kommer någon hem till oss och tar sambon i hand men inte mig, då blir vi båda rätt förbannade!
    Alla eller ingen!

• Anonym (Mumie'n)
    Anonym (Kramhatare) skrev 2016-04-21 22:10:54 följande:
    Folk behandlar ju varandra olika på grund av kön hela tiden! De flesta män jag känner kramar sina tjejkompisar och skakar hand med sina killkompisar. Är det diskriminering? Är det diskriminering att jag inte vill krama män jag träffat en gång men är okej med att krama tjejer jag träffat lika många gånger? Är det diskriminering att välja bort en manlig gynekolog och måste man ligga med alla killar om man legat med en?

Jag tycker inte att man ska behöva ljuga och bortförklara varför man inte vill ta på okända människor.
    Du är väldig fixerad av kramen som hälsningsform och du drar paralleller med privatlivet. Men nu är det ju inte det som saken rör, så som jag uppfattar tråden.

Särbehandla får man göra i privatlivet, men inte i arbetslivet (i synnerhet inte som representant för en feministisk regering). Jag tycker det är en kränkning att göra skillnad på okända människor utifrån vad de råkar ha för kön och det hör inte hemma i vare sig politiken eller på arbetsplatsen, oavsett vilka inbillade bevekelsegrunder man anför.
Svar på tråden Vägra ta i hand.