• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-12-14 23:26:19 följande:

Var på TUL idag, bebisen väger redan 3400. Yikes.. Han växer 300 g i veckan. Men även med den tillväxten tror jag inte att han riktigt hinner över 5 kg till bf. Vården pressar mig dock stenhårt till igångsättning tidigt, men jag tänker iaf förhala det till vecka 38+ för jag tycker inte det känns vettigt att sätta igång nån som inte är sjuk och inte bär på en bebis som mår dåligt. Jag är lång och har breda höfter och kan nog pressa ut en hyfsat stor unge. Igångsättningar slutar ju sällan speciellt lyckat för förstöderskor så jag vet inte varför de är så himla peppade på den idén. Hade det varit upp till ena läkaren, den yngre, så hade hon nog satt igång mig redan i nästa vecka och det känns ju rent oseriöst. Då är jag i vecka 36+ dvs barnet räknas fortfarande som prematurt! Okej, de flesta 36-veckors bebisar klarar sig jättebra ändå, men det finns ju verkligen inget rimligt medicinskt skäl. Den äldre läkaren ville inte sätta igång men däremot kolla cervix i nästa vecka men det tackade jag nej till, då jag inte ser någon poäng med att hålla på och "kika på julklapparna". 28 januari sa jag ja till att få cervix kollad iaf, är jag t.o.m lite öppen då så kan jag nog överväga det på ett annat sätt. Men INTE i vecka 36, tack!

Bebisen mår annars bara bra. Själv är jag dödsförkyld och rätt bitter för det eftersom jag gick och fick influensavaccinet. Trodde liksom jag skulle slippa nån förfärlig förkylning i år, men det hjälper ju inte mot andra virus, så.. Tror att jag ironiskt nog blev smittad på vårdcentralen, då folk drar dit sina virus och tror att det ska hjälpa dem att bli bättre på nåt sätt. Grrrr.. Jag var tvungen att typ dränka mig själv i handsprit på sjukhuset för att det skulle kännas minsta okej att visa mig där. Andades in i en halsduk hela tiden osv. Tycker inte man ska gå ut och smitta andra, men det är så svårt at få tiderna i specmödravården så jag var tvungen. 

Nej det bästa är väl att vänta så länge som möjligt om det går såklart?
    Jag hade inte heller varit så pigg på idén att föda i vecka 36..
    Stackare det är skit att bli förkyld, speciellt om man är gravid ju..
    Krya på dig <3
    Tråkigt att folk inte kan hålla sig hemma från vc med sina förkylningar, dom blir ju knappast friska av att gå dit??

• Ivana1988

nu var vi på vår BB studiebesök,. så roligt det var, jag var ganska imponerad, så stora rum och badkar, får hoppas att man kommer att kunna ligga där en stund ...

det blir så verkligt men ändå fattar inte jag att den ska komma ut snart:)) vi har manga tjejer I gruppen som har jättepanik och är så rädda inför förlossningen att jag känner mig nästan konstig som tanker Nä men det kommer väl gå de vet vad dem gör där inne....

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-16 12:12:20 följande:

nu var vi på vår BB studiebesök,. så roligt det var, jag var ganska imponerad, så stora rum och badkar, får hoppas att man kommer att kunna ligga där en stund ...

det blir så verkligt men ändå fattar inte jag att den ska komma ut snart:)) vi har manga tjejer I gruppen som har jättepanik och är så rädda inför förlossningen att jag känner mig nästan konstig som tanker Nä men det kommer väl gå de vet vad dem gör där inne....

Kul med besök på bb..
    Jag har inte varit där ännu, eller ja jag känner att jag behöver inte åka dit och kolla, har redan varit med om det en gång.
    Men sambon vill gärna åka dit och kolla då han aldrig har varit med om detta förut..
    Men det blir i så fall i Januari..

Jag önskar att jag kunde vara lyckligt ovetande men tyvärr börjar jag få massa tankar om förlossningen och hur det ska gå nu på kvällarna..
    Och med en snarkande sambo så blir j inte sömnen bättre

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-16 12:16:26 följande:
    Kul med besök på bb..
    Jag har inte varit där ännu, eller ja jag känner att jag behöver inte åka dit och kolla, har redan varit med om det en gång.
    Men sambon vill gärna åka dit och kolla då han aldrig har varit med om detta förut..

Jag önskar att jag kunde vara lyckligt ovetande men tyvärr börjar jag få massa tankar om förlossningen och hur det ska gå nu på kvällarna..
    jag tror att jag är lite så att jag inte ens har tid att tänka.. har det helt galet på jobbet fram tills jul men tror sen när jag ska vara hemma 2,5 veckor så kanske kommer det sen alla tankar när jag har packat väskan o hämtat vagnen.... gud haha så konstigt!! sover som en stock fortfarande men det är nog för att jag är så trött efter hela dagen, så det är ganska bra!
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-16 12:35:46 följande:
    jag tror att jag är lite så att jag inte ens har tid att tänka.. har det helt galet på jobbet fram tills jul men tror sen när jag ska vara hemma 2,5 veckor så kanske kommer det sen alla tankar när jag har packat väskan o hämtat vagnen.... gud haha så konstigt!! sover som en stock fortfarande men det är nog för att jag är så trött efter hela dagen, så det är ganska bra!
    Åh vad skönt att du kan sova ordentligt
    Och skönt att du har mycket att göra på jobbet, det får ju dagarna att gå fortare och så får du annat att tänka på
    Jag har svårt för att somna, och väldigt lätt för att vakna..
    Är det inte snarkande sambo så är det någon av katterna som väcker mig

• angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-12-16 12:16:26 följande:

Kul med besök på bb..

Ja börjar få massa tankar om hur det blir efter bebis kommit. Tänk om man drabbas av depression. Gjorde det med första. Å vill verkligen känna lycka nu å ingen depression.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj

Idag kom tiden för mitt planerade snitt. Hyper nervös då det bara är 4!? dagar innan bf! Fredag den 20... har ju visserligen gått över de andra gångerna men denna gör mig mer nervös då den känts helt annan än de förra. Så ja är nästan rädd att den skall starta tidigare. Men hoppas då att det finns tid för att bli snittad då om det sätts igång tidigare..

*2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-16 13:05:58 följande:
    Åh vad skönt att du kan sova ordentligt
    Och skönt att du har mycket att göra på jobbet, det får ju dagarna att gå fortare och så får du annat att tänka på
    Jag har svårt för att somna, och väldigt lätt för att vakna..
    Är det inte snarkande sambo så är det någon av katterna som väcker mig
    jag brukade vakna men det minsta lilla.. tror jag är helt enkelt bara trött för min man snarkar också men somnar efter mig:D
    angelikkaj skrev 2016-12-16 13:28:34 följande:

Idag kom tiden för mitt planerade snitt. Hyper nervös då det bara är 4!? dagar innan bf! Fredag den 20... har ju visserligen gått över de andra gångerna men denna gör mig mer nervös då den känts helt annan än de förra. Så ja är nästan rädd att den skall starta tidigare. Men hoppas då att det finns tid för att bli snittad då om det sätts igång tidigare..

måste kännas konstigt att veta exakt när bebisen kommer? håller tummarna att den stannar inne tills den 20:e så slipper du stressa!!

Inte roligt med depression... hur gick det over? Fick du hjälp?

• Ivana1988

träffade precis vår nya städerska... gubben innan kommenterade att inte många barn dör så jag trodde inget mer kan komma..kvinnor är ju mindre...olämpliga?

Då skrek hon åt mig FY FAN va du växer för varje dag, vilken mage som den ska explodera! o lägger till Rör bebisen på sig? Då springer hon ikapp mig och lägger sina hander på min mage och går brevid mig o klämmer på... VAD I HELVETET är det för fel på folk, på riktigt alltså:))))

• fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-12-16 13:25:58 följande:
    Ja börjar få massa tankar om hur det blir efter bebis kommit. Tänk om man drabbas av depression. Gjorde det med första. Å vill verkligen känna lycka nu å ingen depression.
    Usch vad jobbigt med depression
    Håller tummarna att du slipper det denna gången.. <3

Spännande ändå att vetat exakt när bebisen ska födas..
    Men klart att det känns lite konstigt att ha ett exakt datum..

Jag har inte mått så bra i perioder psykiskt under graviditeten så hoppas jag kommer må bra sen..

Svar på tråden BF Januari 2017