• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-12-05 15:40:40 följande:

Jo, lite så är väl min sambo också, vill gärna veta hur det ser ut och sådant och vad som kommer hända där och så eftersom det är hans första barn..

Men han vill gärna gå på besök på det sjukhus som vi ska till, men jag har inte bestämt mig ännu vart jag vill åka så det är inte lätt..

Finns två sjukhus här i Göteborg, och så finns det Varberg och Näl i Vänersborg..

Hur är det för dig med sömnen?

Får du sova hela nätterna eller måste du springa upp på toa och vrida och vända dig på nätterna?

Jag får gå upp på toa någon gång mitt i natten och någon gång på morgonen..

Och så väcker någon av katterna mig ibland också då dom ska busa eller vill ha mat.

Varberg skall ju vara väldigt poppis. Gbg vet ja inte hur de är i. Här hade det blivit Varberg om jag inte skulle snittas, så nu får det bli Borås.

Här är sömnen rubbad som bara den! Kissar ofta på nätterna,svårt att somna om igen. Väldigt lättväckt. Har också katter som är ett halvår gamla å de kan sätta fart och leka när sambon åker till jobbet vid 5. Så här blir det ofta att jag sover på dagarna.

Tycker också det känns skönt att känna sparkar även om en del gör jäkligt ont.

Ni som inte är gifta, skriver ni på papper om faderskapet innan förlossningen? Jag tänkte ringa å boka tid å få det gjort innan. Trodde inte först man kunde göra det innan å sen inte att de spelade så stor roll. Men bm sa att om inte sambon skrivit på innan å det händer något på förlossningen så får inte han ta ställning till saker å ting.

Idag blir det bm besök. Hoppas mitt järnvärde ser bra ut.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • fernandasmamma
    Emmask skrev 2016-12-05 18:23:06 följande:
    Samma datum som jag. Alla tjatar om att jag ska knipa över nyår, kommer nästan kännas som ett misslyckande om hen kommer tidigare. Försöker avfärda det och komma till sans.
    Jobbigt med folks kommentarer :-/
    Vill bebisen ut så vill den liksom
    Jag är beräknad 22/1 så det borde inte bli ett Decemberbarn hoppas jag..
    Dottern är inte född för tidigt utan på beräknad dag så inte så stor risk tror jag..
  • fernandasmamma
    Kmora skrev 2016-12-05 17:43:53 följande:
    Ja, grabben kom 7 dagar efter BF så jag har liksom varit helt inställd på att denna donna absolut inte ska komma för tidigt. Å andra sidan har min kropp varit helt paj sen i mitten av oktober, den tog helt slut och jag har sen dess varit sjukskriven 50%. Hade onda sammandragningar (ej i ryggen som nu) och fick illamående och kräkningar (som jag inte alls hade haft tidigare under denna graviditet) plus blodtrycksfall som nästan fick mig att svimma flera gånger.

Med 50% sjukskrivning och lergigan comp har det varit precis på gränsen att kroppen orkar med men det har åtminstone fungerat! :) så det kanske inte är helt konstigt om bebisen kommer ut tidigare, vi får se! Om bara några dagar anses väl bebisen typ vara fullgången och "endast" tjockar till sig?
    Åh jobbigt med illamående och sammandragningar
    Enligt appen så är det i vecka 35 som bebisen i princip bara ska lägga på sig vikt, allt är liksom färdigutvecklat..
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-12-06 07:04:49 följande:
    Varberg skall ju vara väldigt poppis. Gbg vet ja inte hur de är i. Här hade det blivit Varberg om jag inte skulle snittas, så nu får det bli Borås.

Här är sömnen rubbad som bara den! Kissar ofta på nätterna,svårt att somna om igen. Väldigt lättväckt. Har också katter som är ett halvår gamla å de kan sätta fart och leka när sambon åker till jobbet vid 5. Så här blir det ofta att jag sover på dagarna.

Tycker också det känns skönt att känna sparkar även om en del gör jäkligt ont.

Ni som inte är gifta, skriver ni på papper om faderskapet innan förlossningen? Jag tänkte ringa å boka tid å få det gjort innan. Trodde inte först man kunde göra det innan å sen inte att de spelade så stor roll. Men bm sa att om inte sambon skrivit på innan å det händer något på förlossningen så får inte han ta ställning till saker å ting.

Idag blir det bm besök. Hoppas mitt järnvärde ser bra ut.
    Ja Varberg har jag hört mycket bra om..
    Men sambon vågar inte åka dit, han är rädd att vi inte ska hinna..
    Tar 1 1/2 timme för oss dit medans Östra är 15 minuter bort..
    Mölndal tar 20-25 minuter..
    I Göteborg är Östra dom som har bäst resurser, och dom har mest familjerum så pappan får alltid stanna, det känns ju bra. Hade inte känts bra om sambon får åka hem..
    Jag är också lättväckt, men kan som tur är somna om rätt lätt igen.
    Jag jobbar fortfarande, annars hade jag nog sovit längre än till 09.15 som jag gör nu.. Det är tur att jag inte börjar typ kl 7 på morgonen det hade jag inte pallat, hade säkert försovit mig varje dag då..

När min dotter föddes så skrev vi på om faderskap och gemensam vårdnad när hon var någon vecka eller två gammal..
    Jag hade ingen aning att man kunde fylla i det innan, men fick reda på det av en kompis att man kunde göra det.
    Jag har pratat med sambon om det, men han har inte bokat någon tid ännu, så blir väl att vi gör det efteråt.

Men vad är det pappan inte får ta ställning till då på förlossningen om han inte står som pappa?

• mkess

Hörni, var känner ni tjejer era sparkar oftast?

När jag var på ul i v33 var bebisen i säte, veckan efter hos BM tyckte hon att bebisen kändes rättvänd igen så har liksom inte funderat vidare på det. Men nu i v37 känner jag enbart sparkar långt ner och ut i ljumskarna och har återigen ett litet bowlingklot som trycker mot revbenen. Känner ni också bowlingklotet ni som har bebisar med huvudet neråt? Känner inget tryck neråt än alls (noll kissnödighet!) så undrar verkligen om det är huvudet som ligger och trycker uppåt?

• fernandasmamma
    mkess skrev 2016-12-06 10:57:11 följande:

Hörni, var känner ni tjejer era sparkar oftast?

När jag var på ul i v33 var bebisen i säte, veckan efter hos BM tyckte hon att bebisen kändes rättvänd igen så har liksom inte funderat vidare på det. Men nu i v37 känner jag enbart sparkar långt ner och ut i ljumskarna och har återigen ett litet bowlingklot som trycker mot revbenen. Känner ni också bowlingklotet ni som har bebisar med huvudet neråt? Känner inget tryck neråt än alls (noll kissnödighet!) så undrar verkligen om det är huvudet som ligger och trycker uppåt?

Jag känner oftast runt naveln och neråt mot urinblåsan..
    Men barnmorskan tror att h*n ligger på tvären med ryggen uppåt..
    Iallafall när hon kände på senaste besöket..
    Undrar när dom vänder sig med huvudet neråt när man är omföderska?

• frusvensson
    fernandasmamma skrev 2016-12-06 10:49:14 följande:
    I Göteborg är Östra dom som har bäst resurser, och dom har mest familjerum så pappan får alltid stanna, det känns ju bra. Hade inte känts bra om sambon får åka hem..
    Jag jobbar fortfarande, annars hade jag nog sovit längre än till 09.15 som jag gör nu.. Det är tur att jag inte börjar typ kl 7 på morgonen det hade jag inte pallat, hade säkert försovit mig varje dag då..

När min dotter föddes så skrev vi på om faderskap och gemensam vårdnad när hon var någon vecka eller två gammal..
    Jag hade ingen aning att man kunde fylla i det innan, men fick reda på det av en kompis att man kunde göra det.
    Jag har pratat med sambon om det, men han har inte bokat någon tid ännu, så blir väl att vi gör det efteråt.

Men vad är det pappan inte får ta ställning till då på förlossningen om han inte står som pappa?
    När vi fick vårt första barn var vi inte gifta och då var meningen att vi skulle skriva på papperna i förväg, men jag drabbades av havandeskapsförgiftning och dottern kom 6 veckor tidigare än beräknat så vi fick göra det senare. Förlossningen blev ett akutsnitt och i samband med detta så separerades jag och dottern då jag fick åka till uppvaket efter operationen och hon togs med till neonatalavdelning för undersökning mm. Dotterns pappa följde självklart med till neonatalavdelningen först och det var absolut inga konstigheter kring det från personalen. Vad jag vet så frågade de honom alla nödvändiga frågor och jag tror inte ens att han fick frågan om vi var gifta eller inte. Kanske beror det lite på vilka personer man möter  i vården men jag hoppas och tror att sjukvårdspersonalen ser den respektive som fullt involverad oavsett om man skrivit på något papper eller inte.
  • fernandasmamma
    frusvensson skrev 2016-12-06 11:20:16 följande:
    När vi fick vårt första barn var vi inte gifta och då var meningen att vi skulle skriva på papperna i förväg, men jag drabbades av havandeskapsförgiftning och dottern kom 6 veckor tidigare än beräknat så vi fick göra det senare. Förlossningen blev ett akutsnitt och i samband med detta så separerades jag och dottern då jag fick åka till uppvaket efter operationen och hon togs med till neonatalavdelning för undersökning mm. Dotterns pappa följde självklart med till neonatalavdelningen först och det var absolut inga konstigheter kring det från personalen. Vad jag vet så frågade de honom alla nödvändiga frågor och jag tror inte ens att han fick frågan om vi var gifta eller inte. Kanske beror det lite på vilka personer man möter  i vården men jag hoppas och tror att sjukvårdspersonalen ser den respektive som fullt involverad oavsett om man skrivit på något papper eller inte.
    Okej, tack för svaret
    Ja han står ju som pappa i mvc:s journal så det är ju bara för dom på förlossningen att kolla där i så fall
    Om dom nu skulle ha lust att kolla upp det.
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-12-06 10:49:14 följande:

Problemet är om det (mot alla odds) händer något med dig under förlossningen, eftersom barnet då står utan förmyndare. Din man ge då inga juridiska rättigheter till vårdnaden om ditt barn, som jag förstår det. Här är ett exempel www.aftonbladet.se/wendela/familj/article11021626.ab men det finns ett mer känt som jag inte kommer på just nu.
  • mkess
    fernandasmamma skrev 2016-12-06 11:15:43 följande:

Jag känner oftast runt naveln och neråt mot urinblåsan..

Men barnmorskan tror att h*n ligger på tvären med ryggen uppåt..

Iallafall när hon kände på senaste besöket..

Undrar när dom vänder sig med huvudet neråt när man är omföderska?

Jag har försökt googla lite på när de vänder sig men hittar bara information om när de fixerar sig som omföderska... de verkar kolla positionen i samma veckor här iaf så de kanske ska vända sig samtidigt?

Haha, sjukt obekvämt det måste vara att ligga på tvärsen för övrigt! våran brukar lägga sig så lite då och då så hela magen ser ut som en jättebanan.
Svar på tråden BF Januari 2017