• lkmw

BF i november

Hej!

Vi väntar vårt första barn, och det är beräknat till början av november. Jag är den första av mina vänner som ska ha barn så tänkte att det hade varit kul att prata med andra som har BF ungefär i samma period, gärna i Malmö :) Det är ju så mycket som snurrar runt i huvudet på en.

Hör gärna av er!

• Svar på tråden BF i november
  • lkmw
    Kroa skrev 2016-08-24 13:43:38 följande:

Jag har haft massa sammandragningar, var inne på gyn redan i vecka 22 för att kolla upp de då de gjorde ont också men som tur var hade de inte påverkat tappen än :) iförrgår tog jag vävnadsprov och har haft ondare sammandragningar sen dess igen, så vila vila vila som gäller. Tur" för mig att jag redan är sjukskriven, Hah..

Hade en del sd tidigt förra graviditeten också och födde i 39+2 så gick nästan hela vägen ut ändå :)

Sammandragningar i sig är ju fullt normalt då livmodern tränar inför förlossningen, vissa känner inga alls medans vissa känner jättemycket. Känns obehagligt ibland men ska inte göra ont.

Ja det där låter ju värre... Jag ringde och frågade lite om det men mina göra inte ont så det ska ju vara lugnt.

Av vilken anledning är du sjukskriven sedan innan?
  • julon

Hej!

Jag hänger vanligtvis i bf december-gruppen. Men vi har startat en grupp på facebook som heter "BF årsskiftet 16/17 Sthlm" för oss i Stockholms län som vill snacka barn och sen framöver hitta andra mammalediga i närheten att umgås med när vi fött.

Gruppen är sluten så inga inlägg visas för de som inte är med, men den är sökbar. Tänker mig att den främst ska rikta sig till oss med BF nov-feb. Gå gärna med om ni vill :)

• Helgesson87
    Kroa skrev 2016-08-24 13:43:38 följande:

Jag har haft massa sammandragningar, var inne på gyn redan i vecka 22 för att kolla upp de då de gjorde ont också men som tur var hade de inte påverkat tappen än :) iförrgår tog jag vävnadsprov och har haft ondare sammandragningar sen dess igen, så vila vila vila som gäller. Tur" för mig att jag redan är sjukskriven, Hah..

Hade en del sd tidigt förra graviditeten också och födde i 39+2 så gick nästan hela vägen ut ändå :)

Sammandragningar i sig är ju fullt normalt då livmodern tränar inför förlossningen, vissa känner inga alls medans vissa känner jättemycket. Känns obehagligt ibland men ska inte göra ont.

Usch då. Är också sjukskriven, rätt segt men skönt med tid för förberedelse och vila inför det stora jobbet
  • Helgesson87

Hur tänker ni kring uttag av föräldrarpenningen? Det är verkligen ett pussel!

• Beengaah91
    Helgesson87 skrev 2016-08-30 08:31:03 följande:

Vet inte heller hur ja ska göra lr när ja ska börja ta ut de...
  • lkmw

Den är verkligen inte lätt att förstå hur man ska jobba med.

Det jag kommit fram till är att jag kommer börja ta ut dagar ca en månad innan BF, för att min tjänst upphör då. Min plan är att börja ta ut så lite dagar som möjligt i början och testa för att se om det räcker eller inte. Vi kommer ju förmodligen inte göra så mycket i början. Sen kan man ta fler dagar om det känns som att det behövs.

Vår plan är att jag ska vara hemma ett år och sedan min sambo 6 månader.
  • LillyE

Jag tänkte inte börja ta ut dagar förrän bebisen är här. Sen tänkte jag prova lite hur många dagar som behövs. Vissa månader kanske man vill hitta på mer å då tänkte jag ta ut mer dagar. Svårt att veta men har planerat att ta mellan 3-5 dagar per vecka.

Har dock dålig koll på partners 10 dagar å dubbeldagar å så.

• LillyE

Jag tänkte inte börja ta ut dagar förrän bebisen är här. Sen tänkte jag prova lite hur många dagar som behövs. Vissa månader kanske man vill hitta på mer å då tänkte jag ta ut mer dagar. Svårt att veta men har planerat att ta mellan 3-5 dagar per vecka.

Har dock dålig koll på partners 10 dagar å dubbeldagar å så.

• pewwelin

Jag är beviljad gravpenning fram tills 12 dagar före bf. Så så tänkte inte ta nånting på det där glappet . Har lite sparad semester också som jag får utbetald i oktober så får leva på det då. Sen from 12 tänkte jag ta 4 1/2 dag per vecka :) hur man anmäler pappan skulle jag också vilja veta..
  • SannA_1986

Hejsan!

Ny på sidan :)

Vi väntar vårt första barn och är beräknade till 19/11.

Om man säger så att i den lilla lilla umgängeskretsen va har så är vi först med att skaffa barn och då blir det ett litet regnbågsbarn.

Kul att ha kontakt med fler som ska få november-barn :)

Svar på tråden BF i november