• lkmw

BF i november

Hej!

Vi väntar vårt första barn, och det är beräknat till början av november. Jag är den första av mina vänner som ska ha barn så tänkte att det hade varit kul att prata med andra som har BF ungefär i samma period, gärna i Malmö :) Det är ju så mycket som snurrar runt i huvudet på en.

Hör gärna av er!

• Svar på tråden BF i november
  • palmskan
    lkmw skrev 2016-08-05 09:23:19 följande:

Hej!

Jag bollar gärna om miljötänk och ekonomi :) Vi försöker välja miljövänligt vilket jag tycker är ganska svårt om man vill tänka ekonomiskt också. Känns som att det ofta krockar

Vad kul! Hur menar du med att det krockar? :) för min del handlar det mycket om att inte köpa saker nytt, satsa på second hand och de få saker vi då behöver köpa nytt lägger vi gärna lite mer pengar på då, och brukar kunna välja mer miljövänligt! Har inte mött något som varit jättesvårt än, men ge gärna exempel så jag kan förbereda mig! Haha.
  • frkvilljunu

Hej! får jag hoppa in här med?Har bf 26 nov. detta är dock mitt tredje barn men mina 2 tidigare är tonåringar nu (var 19 när jag fick första är 36 nu) så känns som jag gör allt på nytt igen.

Är också intresserad av ekonomiska smarta lösningar. Blivit begagnad vagn här - 1 teutonia som känns smidig och lätt. Är väkdigt nöjd och längtar efter att börja förbereda mer men just nu tycker jag tiden går lite långsamt och atr det är ljusår kvar. men det vänder väl snart hoppas jag =?

• lkmw
    palmskan skrev 2016-08-05 12:17:32 följande:

Vad kul! Hur menar du med att det krockar? :) för min del handlar det mycket om att inte köpa saker nytt, satsa på second hand och de få saker vi då behöver köpa nytt lägger vi gärna lite mer pengar på då, och brukar kunna välja mer miljövänligt! Har inte mött något som varit jättesvårt än, men ge gärna exempel så jag kan förbereda mig! Haha.

Ja det är ungefär så vi tänker också, köper det som vi måste ha och sen kan man köpa mer efter hand om vi känner att vi behöver det. Det jag tycker är svårt är den miljövänliga biten, framförallt plast. Alternativen är oftast dyrare och inte lika praktiska?
  • lkmw

Jag har inte mått illa alls under graviditeten men igår spydde jag runt 8 gånger på eftermiddagen. Det lugnade ner sig på kvällen och idag har det varit lugnt. Har detta hänt någon annan och vet någon vad det kan bero på?

• palmskan
    lkmw skrev 2016-08-06 08:35:04 följande:

Ja det är ungefär så vi tänker också, köper det som vi måste ha och sen kan man köpa mer efter hand om vi känner att vi behöver det. Det jag tycker är svårt är den miljövänliga biten, framförallt plast. Alternativen är oftast dyrare och inte lika praktiska?

Jaa det där med plast vs andra material är ju svårt ibland, beroende på vilken typ av produkt du tänker på? Just när det kommer till plast tänker jag att det (om eller när det behövs) får bli en sådan sak man liksom får lägga en extra slant på. Men kan man inte det är det ju svårare, då tror jag att jag skulle försöka köpa något begagnat och ta hand om det på "rätt sätt". Men just nu kommer jag inte på något vi direkt tänkt köpa som är i just plast.. Det skulle nog vara när barnet blir större. Men tallrikar, bestick och muggar, leksaker osv finns ju i andra material och eller miljövänliga alternativ. Tänker du på något annat speciellt?
  • FrökenC

Ni som vill vara med i den nya facebookgruppen: skicka er mailadress i ett meddelande så Addar jag.

• Helgesson87
    lkmw skrev 2016-08-09 19:34:47 följande:

Jag har inte mått illa alls under graviditeten men igår spydde jag runt 8 gånger på eftermiddagen. Det lugnade ner sig på kvällen och idag har det varit lugnt. Har detta hänt någon annan och vet någon vad det kan bero på?

Du kanske hade fått i dig något olämpligt?
  • lkmw
    palmskan skrev 2016-08-09 20:02:39 följande:
    Jaa det där med plast vs andra material är ju svårt ibland, beroende på vilken typ av produkt du tänker på? Just när det kommer till plast tänker jag att det (om eller när det behövs) får bli en sådan sak man liksom får lägga en extra slant på. Men kan man inte det är det ju svårare, då tror jag att jag skulle försöka köpa något begagnat och ta hand om det på "rätt sätt". Men just nu kommer jag inte på något vi direkt tänkt köpa som är i just plast.. Det skulle nog vara när barnet blir större. Men tallrikar, bestick och muggar, leksaker osv finns ju i andra material och eller miljövänliga alternativ. Tänker du på något annat speciellt?
    Tänker mest på nappar, nappflaskor och så. Att köpa saker begagnat som är i plast hjälper ju tyvärr inte eftersom det ofta släpper ifrån sig mer gifter när det blir äldre har jag hört. 

Annars är det mest bara lite klurigare att hitta de miljövänliga alternativen. När det gäller kläder så är ju begagnat bra, men hittar man inte det man behöver där så blir det gärna lite dyrare och svårare. Men det går ju såklart =)
  • lkmw
    Helgesson87 skrev 2016-08-10 09:54:08 följande:
    Du kanske hade fått i dig något olämpligt?
    Ja det var förmodligen något sånt, svårt att lista ut vad bara. Det har gått över helt och hållet iaf =)
Svar på tråden BF i november