palmskan skrev 2016-08-09 20:02:39 följande:
Jaa det där med plast vs andra material är ju svårt ibland, beroende på vilken typ av produkt du tänker på? Just när det kommer till plast tänker jag att det (om eller när det behövs) får bli en sådan sak man liksom får lägga en extra slant på. Men kan man inte det är det ju svårare, då tror jag att jag skulle försöka köpa något begagnat och ta hand om det på "rätt sätt". Men just nu kommer jag inte på något vi direkt tänkt köpa som är i just plast.. Det skulle nog vara när barnet blir större. Men tallrikar, bestick och muggar, leksaker osv finns ju i andra material och eller miljövänliga alternativ. Tänker du på något annat speciellt?
Tänker mest på nappar, nappflaskor och så. Att köpa saker begagnat som är i plast hjälper ju tyvärr inte eftersom det ofta släpper ifrån sig mer gifter när det blir äldre har jag hört.
Annars är det mest bara lite klurigare att hitta de miljövänliga alternativen. När det gäller kläder så är ju begagnat bra, men hittar man inte det man behöver där så blir det gärna lite dyrare och svårare. Men det går ju såklart =)