• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (F)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-06-27 11:56:52 följande:

En hamster är snabb och därför krävs det "iskallhet" att trampa ihjäl den..? Vad har snabbheten med det att göra, menar du att pojken jagat runt hamstern och stampat på den? Vad säger att en femåring (som ju är ett barn, dvs inte i närheten av färdigutvecklad) inte skulle kunna i panik trampa på hamstern i brist på kunskap om hur hen skulle hantera situationen?

Sjukt hur många här i tråden som inte verkar kunna se skillnad på ett barn i panik som inte tänker längre än näsan räcker och en framtida fullblods psykopat.

Håller med. Sjukt resonemang här.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Hamstermördaren) skrev 2016-06-27 11:50:24 följande:

Säg den femåring som har impulskontroll?

Han skämdes väl också för att han hade tagit ut hamstern olovligen, sånt gjorde man ju när man var liten.

Jag var för övrigt 36 år när jag begick mitt första hamstermord och jag ropade inte på någon vuxen under dådet.

Det går att hjälpa en 5åring med "verktyg" att hantera impulsinfall på ett någorlunda sätt.

Det är där som BUP ofta kan spela en viktig roll.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 12:06:32 följande:
    Det går att hjälpa en 5åring med "verktyg" att hantera impulsinfall på ett någorlunda sätt.

Det är där som BUP ofta kan spela en viktig roll.
    BUP behöver inte hjälpa 5 åringar som beter sig som just "djurovana" 5 åringar gör.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Liv) skrev 2016-06-27 12:07:43 följande:

BUP behöver inte hjälpa 5 åringar som beter sig som just "djurovana" 5 åringar gör.

Det kan dom visst behöva göra!

I synnerhet för att få klarhet i om (som i det här fallet med 5åringen) om dennes reaktion berodde enbart på rädsla för att få skäll av dom vuxna.

Pappan verkar vara klok som kontaktade BUP

Ingen av oss här i tråden kan veta säkert.
  • Anonym (Hamstermördaren)
    Anonym (Liv) skrev 2016-06-27 12:07:43 följande:
    Precis.
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 12:14:03 följande:
    Det kan dom visst behöva göra!

I synnerhet för att få klarhet i om (som i det här fallet med 5åringen) om dennes reaktion berodde enbart på rädsla för att få skäll av dom vuxna.

Pappan verkar vara klok som kontaktade BUP

Ingen av oss här i tråden kan veta säkert.

Varför då? Om detta var en enskild olyckshändelse eller en reflexmässig händelse? Föräldrarna har väl redan frågat pojken vad det berodde på? Varför ska BUP kopplas in för att fråga samma sak?

Det framgår ju dock inte om pappan överdriver eller om det finns bakomliggande orsaker till att han kontaktade BUP, men kontentan av det hela är att man kan råka döda en hamster av misstag eftersom de är små och eftersom femåringar inte har någon bra impulskontroll samt är hårdhänta och inte till fullo greppar att djur är levande varelser.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (F) skrev 2016-06-27 12:01:12 följande:

Håller med. Sjukt resonemang här.

Familjeliv i ett nötskal.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Hamstermördaren) skrev 2016-06-27 12:19:02 följande:

Precis.Varför då? Om detta var en enskild olyckshändelse eller en reflexmässig händelse? Föräldrarna har väl redan frågat pojken vad det berodde på? Varför ska BUP kopplas in för att fråga samma sak?

Det framgår ju dock inte om pappan överdriver eller om det finns bakomliggande orsaker till att han kontaktade BUP, men kontentan av det hela är att man kan råka döda en hamster av misstag eftersom de är små och eftersom femåringar inte har någon bra impulskontroll samt är hårdhänta och inte till fullo greppar att djur är levande varelser.

Eftersom att vi inte vet om detta var en enskild incident eller inte går det ej att dra en korrekt slutsats att pappan gjorde fel som bokade tid hos BUP för utredning av pojken.

Min personliga åsikt är att det inte riktigt står rätt till hos pojken som olovligen gick upp på rummet och plockade ut hamstern från buren, och sedan trampade ihjäl hamstern.

Denna tråd ligger i ett allmänt debatt forum där alla har rätt till sina åsikter i det som trådstarten handlar om( behöver ej tycka lika)
  • Anonym (Hamstermördaren)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 12:30:28 följande:
    Eftersom att vi inte vet om detta var en enskild incident eller inte går det ej att dra en korrekt slutsats att pappan gjorde fel som bokade tid hos BUP för utredning av pojken.

Min personliga åsikt är att det inte riktigt står rätt till hos pojken som olovligen gick upp på rummet och plockade ut hamstern från buren, och sedan trampade ihjäl hamstern.

Denna tråd ligger i ett allmänt debatt forum där alla har rätt till sina åsikter i det som trådstarten handlar om( behöver ej tycka lika)

Det var ju det jag skrev i princip.

Om man dock baserar BUP-bokningen enkom på denna händelse tycker jag att det är väldigt överdrivet.

Öh okej, tog eller gjorde du aldrig något olovandes som barn? 

En gång när jag var ensam på min kompis rum tog jag upp en fin vas som stod i fönstret, en vas som ej fick röras, ändock tog jag upp den för jag ville titta på den, förbjuden frukt etc. och (naturligtvis) råkade jag tappa den eftersom den var tyngre än vad jag hade föreställt mig, jag blev då jätterädd för att kompisens föräldrar skulle bli arga på mig så jag sprang hem. 

Jag är varken psykopat eller har någon konstig vas-fetish i dag, shit happens, ungar är ungar och i detta fall, vad vi vet, verkar det som om pojken oavsiktligen hade ihjäl hamstern vilket ju är tragiskt men ändå trots allt lätt hänt om man är fem år.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 12:30:28 följande:

Då är det inte många femåringar som det står rätt till hos överlag. Det är nämligen inte ovanligt (hör och häpna) att små barn prövar gränser, ibland till den grad att de gör något som de vet att de inte får. Att det sedan i detta fallet slutade med att pojken fick panik och trampade på hamstern är en annan femma.

Jag hade kunnat hålla med dig om det vore så att pojken gick in i kompisens hus, upp till dennes rum och släpte ut hamstern ur buren med avsikten att döda den, det hade varit iskallt. Men utifrån det TS beskrivit rör det sig om en naiv olydig handling där pojken öppnade buren och tog ut hamstern där det sedan blev en kedja av händelser som ledde till att pojken i panik och oförstånd trampade på hamstern.
  • Anonym (Liv)

Med tanke på hur överbelastade Bup är och att barn som vill ta livet av sig själva och slå in huvudet på andra i ren frustration (fått veta att pappan sitter i fängelse) inte ens får en tid på BUP så känns det som ett skämt att boka en tid för något sånt här. Ovanstående exempel läste jag så sent om som i morse.

Svar på tråden Min son dödade...