• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (jjj)

Då måste skriva ålder på barnet för att man ska kunna svara alls!

• Jasmin Karlsson

Men det låter ju som att det var en olycka!? Vad ska du då vara orolig över? Ok han borde sprungit efter hjälp när han såg att den blödde men han kanske blev chockad?

• Litet My

Hur reagerade han? Ledsen?, likgiltig? Olyckor med djur och mindre barn händer tyvärr, en hamster blir ihjältrampad interna förskräckelsen, 2 åringen tycker det är lika kul att lägga kattungen i toa som telefonen osv. Tyckte inte ditt barn att detta var superkul (vilket jag betvivlar) ser jag snarare en brist hos den för dagen ansvariga föräldern än att det varit nåt fel på barnet. Hade barnet varit jätteledset hade jag inte tvingat iväg för att be om ursäkt utan skött kommunikationen och ev ersättning själv. En hamster är snabb, riktigt snabb, för ett barn som vill stoppa en hamster är det inte otroligt att han/hon försöker stoppa del med foten vilket ju är förödande för hamstern men kanske inte illa menat för barnet som kanske inte ens förstod konsekvenserna. Hur gammalt är barnet?

• jannepapp

Nej, nej, nej, inget BUP. Om barnet hade stampat ihjäl hamstern och skrattat, så kanske... Olyckor händer. Vår granne på landet idag fiskade upp 10 mörtar som han la i en spann, för att sen släppa tillbaka i vattnet.

Tyvärr kom det annat emellan, så spannen och fiskarna glömdes bort i någon timme. Sen var alla fiskarna döda ...

• Bibbidi
    jannepapp skrev 2016-06-26 01:59:33 följande:

Nej, nej, nej, inget BUP. Om barnet hade stampat ihjäl hamstern och skrattat, så kanske... Olyckor händer. Vår granne på landet idag fiskade upp 10 mörtar som han la i en spann, för att sen släppa tillbaka i vattnet.

Tyvärr kom det annat emellan, så spannen och fiskarna glömdes bort i någon timme. Sen var alla fiskarna döda ...

Det här var knappast en olycka....

Ts hur gammal är din son?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Lena)

Oj vilken jobbig situation. Antar att barnet är ganska litet eftersom han hade med sig gosedjur att leka med. Jag tycker att det låter som att det var en ren reflex att trampa på hamstern för att stoppa den. Då spelar det ingen roll hur mycket man pratat med barnet om empati och att man ska vara försiktig med djur osv. Barn brukar iofs ha perioder när de drar av benen på spindlar trampar ihjäl sniglar och delar daggmaskar även fast de vet att man inte ska. Som för att de ska se om de kan råda över liv och död. Hur reagerade de som ägde hamstern?

.

• Anonym (Fel)

Ja ålder behövs. Min sjuåring skulle inte trampa på en hamster i tanken att den skulle ta honom eller hans gosedjur? Han vet och förstår att hamstern skulle skadas/dö. Är barnet i den åldern känns det obehagligt. Då kan man ju undra om det ens var en olycka eller efterkonstruktion? Ett mindre barn är en annan sak. Kan dock inte se att min fyraåring skulle göra det heller. Var han rädd att hamstern skulle ta hans grejer skulle han skrika och springa iväg med dem i famnen.

• Anonym (Oj)

Eftersom han var stor nog att lämnas utan tillsyn tycker jag definitivt att BUP är ett krav!

Du vågar ju inte lämna honom med sina egna hundar. Kanske någon empatistörning?

• Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-26 07:20:54 följande:

Eftersom han var stor nog att lämnas utan tillsyn tycker jag definitivt att BUP är ett krav!

Du vågar ju inte lämna honom med sina egna hundar. Kanske någon empatistörning?

Håller med om detta inlägg.
  • Anonym (Omg)

Ålder har stor betydelse men eftersom han uppenbarligen är så stor att han kan klara sig själv är det inte normalt att trampa ihjäl ett djur nej. Min 3 åring skulle aldrig göra så. Men hon är också för liten än för att springa själv. Att mina större barn skulle göra detsamma som din son gjorde är definitivt uteslutet också. Så nej det är inte ett friskt beteende.

Svar på tråden Min son dödade...