• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (BUP är ett måste)

Förstår inte hur en femåring ens fysiskt förmår sig själv att med sina ben och fötter trampa ihjäl en stor hamster!? Det tar nog myckrt att lyckas döda den tillsist, det kom mycket blod skriver du. Ögonen ploppade nog ut ur den och benen knäckte huden, och stackads hamstern dödsskrek säkert tiills den dog. Stod sonen ut med detta? Om han inte är störd så är BUP ett måste för att han nog är traumatiserad av vadhan gjort.

Det kom mycket blod skriver du ts, blodet skvätte då alltså runt på skorna och byxbenen på pojken. Vad sa föräldrarna och psppan när de såg pojken blodig?

• Ulltand

Igen, visar han andra  beteenden som tyder på känslokallhet inför andra? Om inte skulle jag inte oroa mig och utgått från att detta var en olyckshändelse.

Att gråta för sin egen skull är inget tecken på empati. I det här fallet var han rädd/ledsen att mamma skulle bli arg på honom, inte att hamstern dött el att dess ägare skulle bli ledsen.

• Anonym (anna)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-26 21:41:29 följande:

Förstår inte hur en femåring ens fysiskt förmår sig själv att med sina ben och fötter trampa ihjäl en stor hamster!? Det tar nog myckrt att lyckas döda den tillsist, det kom mycket blod skriver du. Ögonen ploppade nog ut ur den och benen knäckte huden, och stackads hamstern dödsskrek säkert tiills den dog. Stod sonen ut med detta? Om han inte är störd så är BUP ett måste för att han nog är traumatiserad av vadhan gjort.

Det kom mycket blod skriver du ts, blodet skvätte då alltså runt på skorna och byxbenen på pojken. Vad sa föräldrarna och psppan när de såg pojken blodig?

Håller med. man ska inte förringa att detta måste varit traumatiskt för pojken ifall han egentligen inte var ute efter att döda den. 
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Mumin) skrev 2016-06-26 21:16:04 följande:

Ok, nu ändrades historien. Blir alltid skeptisk till sådant. I trådstarten står ingenting om att han försökte fånga hamstern och att den bet honom. Utan att han backade bort från den och den kom efter. Helt olika situationer.

Han backade först undan men den sprang efter o då försökte han mota/fånga/säga åt den att gå in i buren igen. Den bet honom när han tog i den o då blev han rädd. Ställde sig upp, backade o hamstern följde efter o då trampade han på den.

Det är så han berättat o försökt visat att det gått till.

Inte så lätt med sammanhängande uppgifter från en 5-årings upplevelse som ingen annan sett

Nu ältar jag inte det men när han själv vill prata om det gör vi det o jag frågar lite lätt o försöker få en bild av händelseförloppet.
  • Anonym (BUP är ett måste)
    Anonym (Vera81) skrev 2016-06-26 21:12:34 följande:

Han blev rädd att de skulle bli arga på honom o gömde sig inne. När dom sedan såg honom hade han blod på tröjan o blev jätteledsen. Pojkens föräldrar tog med min son hem till hans pappa o berättade vad som hänt.

Oj vad mycket du ändrar från din ursprungliga ts. Nu gömde han sig inne på rummet och den andra pojkens föräldrar tog med sonen hem till hans pappa? Men i ts skriver du att det för DIG var viktigt att pojken skulle berätta för pojkens föräldrar vad som hänt. Du var ju inte ens där! Pojken var hos sin pappa.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-26 21:54:22 följande:

Oj vad mycket du ändrar från din ursprungliga ts. Nu gömde han sig inne på rummet och den andra pojkens föräldrar tog med sonen hem till hans pappa? Men i ts skriver du att det för DIG var viktigt att pojken skulle berätta för pojkens föräldrar vad som hänt. Du var ju inte ens där! Pojken var hos sin pappa.

• Kuddebarn

Hur gammal är barnet? Förmodar ganska litet, men det låter ändå inte normalt. Han borde ha förstått situationen. Var det en olyckshändelse att han RÅKADE trampa ihjäl den eller gjorde han det med flit? Kanske var det en reflex eller nåt, men det är fortfarande inte normalt och bör kollas upp. Men viktigast, var det en olyckshändelse eller inte?

Barn som inte har empati för djur är ett varningstecken.

• Kuddebarn
    Anonym (B) skrev 2016-06-26 19:35:46 följande:

Hade aldrig kunnat förlåta mitt barn för en sådan sak, är chockad hur lätt alla tar på detta... Den enda som verkar fatta allvaret i situationen är ts ex som kontaktat BUP.

Känner exakt samma sak!!
  • Anonym (B)
    Anonym (Vera81) skrev 2016-06-26 21:47:28 följande:

Han backade först undan men den sprang efter o då försökte han mota/fånga/säga åt den att gå in i buren igen. Den bet honom när han tog i den o då blev han rädd. Ställde sig upp, backade o hamstern följde efter o då trampade han på den.

Det är så han berättat o försökt visat att det gått till.

Inte så lätt med sammanhängande uppgifter från en 5-årings upplevelse som ingen annan sett

Nu ältar jag inte det men när han själv vill prata om det gör vi det o jag frågar lite lätt o försöker få en bild av händelseförloppet.

Kuddebarn skrev 2016-06-26 22:00:42 följande:

Hur gammal är barnet? Förmodar ganska litet, men det låter ändå inte normalt. Han borde ha förstått situationen. Var det en olyckshändelse att han RÅKADE trampa ihjäl den eller gjorde han det med flit? Kanske var det en reflex eller nåt, men det är fortfarande inte normalt och bör kollas upp. Men viktigast, var det en olyckshändelse eller inte?

Barn som inte har empati för djur är ett varningstecken.

Håller med. Citerade ts inlägg ovan ditt så du kan se vad hon svarade,,. Låter inte riktigt som att han råkade trampa ihjäl den utan mer som att han med flit trampade (hårt) på den för att han blev rädd. Ett normalt barn hade inte trampat ihjäl den i rädsla... Otäckt.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-26 21:54:22 följande:

Grannarna berättade för pappan att han dödat hamstern. Ingen har sett HUR. Sonen berättade för mig igår.
Svar på tråden Min son dödade...