• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Henkstar
    Anonym (Liv) skrev 2016-06-28 00:18:43 följande:
    Med tanke på att han var rädd är det ju inte helt omöjligt att det var lite "tryck" i trampet.
    En annan ledtråd som tyder på det... är att hamsterelendet dog?! :)
  • Anonym (thea)
    Henkstar skrev 2016-06-28 00:51:35 följande:

Ja,men eller hur..
  • Anonym (thea)
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-06-27 22:32:46 följande:

Visserligen, men jag känner till (stora) vuxna som trampat ihjäl en ngt större gnagare utan att ens märka det, så... Inte trovärdigt. Så vida inte barnet stampat som satan på den stackars hamstern förstås.

Precis så!
  • Anonym (thea)
    Anonym (F) skrev 2016-06-27 21:50:30 följande:

Förstår du inte själv att det är lättare att råka ha ihjäl en hamster än en kanin? Vad fan är det för FEL på folk i den här tråden. Ge er för helvete! Det är INGEN som sagt att det är ok att plåga ihjäl djur. Och det är inte heller det som har hänt om man läser ts. Olyckor med smådjur händer hela tiden. Det är en risk att ha smådjur tillsammans med små barn. Det är troligen ett stort trauma för ts unge att ha gjort det han gjort. Han behöver knappast ett gäng bödlar till vuxna som sitter och skriker bup och empatilös. Skärp er!

• Fröken Apelsin

Jag tycker absolut en utredning på bup är på sin plats. Så hoppas jag ni inte lämnar sonen själv, inte ens för fem minuter. Han ska ha konstant tillsyn.

• Anonym (Liv)
    Henkstar skrev 2016-06-28 00:51:35 följande:
    Tryck i trampet blir det om man av rädslantex trampar till eller bara går helt vanligt och lägger tyngden på den foten man belastar. En hamster är som sagt ömtålig.
  • Anonym (thea)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-28 01:30:28 följande:

Jag tycker absolut en utredning på bup är på sin plats. Så hoppas jag ni inte lämnar sonen själv, inte ens för fem minuter. Han ska ha konstant tillsyn.

Som tur är så tog pappan tag i att boka tid där för pojken.
  • Henkstar
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 01:23:02 följande:
    Ja,men eller hur..
    Missförstå mig inte, jag tillhör inte de som tror att det är en Svensk blivande version av Dexter.

Jag bara konsterade att hamstern bortgång är kvitto på att det nog var lite "tryck i trampet". Anledningen till det är säkert att han blev rädd, fick panik och gjorde som han gjorde.

Puckot som köpte hamstern i present bär mer skuld enligt mig. Värdelös present att ge till barn.

Undrar om moralstormen uteblivit om det handlat om en mus/groda/ödla i skogen?
  • Anonym (jjj)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-28 01:30:28 följande:

Du förnekar dig inte!

Visst ser du diagnoser var du än går?

Det behövs absolut ingen utredning hos BUP för det här!!
  • Anonym (thea)
    Henkstar skrev 2016-06-28 02:10:37 följande:

Missförstå mig inte, jag tillhör inte de som tror att det är en Svensk blivande version av Dexter.

Jag bara konsterade att hamstern bortgång är kvitto på att det nog var lite "tryck i trampet". Anledningen till det är säkert att han blev rädd, fick panik och gjorde som han gjorde.

Puckot som köpte hamstern i present bär mer skuld enligt mig. Värdelös present att ge till barn.

Undrar om moralstormen uteblivit om det handlat om en mus/groda/ödla i skogen?

Okej!

Nu kan jag bara tala för mig själv :

Jag reagerar på att pojken ens utan lov tog upp hamstern från buren för att klappa.

Jag reagerar även på den viss form av beslutsamhet som infann sig hos pojken när hamstern sedan befann sig på golvet (att trampa ihjäl en hamster är inte så lätt som man kan tro för en 5åring som dels troligen inte väger särskilt mycket, men även troligtvis har ganska så små fötter)

Men jag tror att BUP kan hjälpa till med verktyg åt pojken, så att det ej händer igen.
Svar på tråden Min son dödade...