• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (Stackars)

Jag tycker synd om barnet som förlorade sin hamster, men också om er lille kille. Åh, vilket trauma för honom! Som jag ser det så utvecklades hela situationen på ett väldigt olyckligt sätt utan att din son alls hade några onda avsikter. Han är ett litet barn!

• Anonym (skeptisk)

Känns ju definitivt som en troll-tråd...

En femåring måste nog stampa rätt så rejält på en hamster för att det ska komma blod ur den. Men är det just det ungen har gjort, så är det ju otroligt oroväckande och empatilöst gjort. Jag hade i så fall aldrig lämnat den ungen ensam med något djur igen.

• Anonym (Liv)
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-06-27 22:28:35 följande:

Känns ju definitivt som en troll-tråd...

En femåring måste nog stampa rätt så rejält på en hamster för att det ska komma blod ur den. Men är det just det ungen har gjort, så är det ju otroligt oroväckande och empatilöst gjort. Jag hade i så fall aldrig lämnat den ungen ensam med något djur igen.

En hamster är liten och ömtålig, räcker med ett litet feltramp så är den mosad
  • Anonym (B)
    Anonym (Liv) skrev 2016-06-27 22:29:37 följande:

Tror att en del blandar ihop hamster med marsvin. Vissa tror ju att hamster är den stora och marsvin den lilla. Vet inte varför men har stött på detta missförstånd många gånger.
  • Anonym (skeptisk)

Visserligen, men jag känner till (stora) vuxna som trampat ihjäl en ngt större gnagare utan att ens märka det, så... Inte trovärdigt. Så vida inte barnet stampat som satan på den stackars hamstern förstås.

Anonym (Liv) skrev 2016-06-27 22:29:37 följande:

• Anonym (jjj)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-27 21:00:51 följande:
    Öh så det är okej att döda en hamster enligt dig men inte en kanin, eller hur stora respektive små djur går det bra att trampa ihjäl enligt dig?

En hamster är ju en hel handflata full, en guldhamster lite större. Men hamstrar är då tydligen okej att plåga till döds?
    Jag fick läsa ditt inlägg gång på gång och fattar ändå inte kopplingen till det jag skrev. Hur tänkte du? Eller citerade du fel?

Allt jag sa var att en hamster är liten och det krävs praktiskt taget inget våld alls för att råka döda den. Ett vanligt steg räcker gott.

Hade det å andra sidan varit en kanin hade mer våld behövts och då hade pojken fått agera annorlunda = risken för att det var ett felaktigt paniksteg / feltramp är minimal om det varit en kanin.

Nu kan det mycket väl ha varit just ett misstag.

Hur i hela friden kan du få det till att jag skulle ha påstått att "det är okej att plåga ihjäl mindre djur". . . ?

Jag tappar hoppet om mänskligheten fullständigt på det här forumet.

PS: En hamster behöver verkligen inte vara stor som en (vuxen) handflata.
  • Anonym (Vera81)

[quote=76745545][quote-nick]Anonym (carro) skrev 2016-06-27 21:58:33 följande:[/quote-nick][/quote]

Ja så är det ju. Men när han beskrivit hamstern verkar det som det var en dvärghamster, den var tydligen liten även för honom. En guldhamster är ju mer för honom som ett marsvin är för mig storleksmässigt.

Båda vi föräldrar tycker det hela är jättehemskt men jag försöker se de vuxnas roll i det här då han bara är 5 år o inte skulle ha hamnat i situationen ö.h-taget. Vi förstår det båda två.

O vi vill söka hjälp av BUP så vi får de verktyg som kan hjälpa honom igenom det här så det inte händer igen.

Pappan tror att han har ADHD men jag är helt övertygad om att så inte är fallet. Pappan oroar sig för nästan ALLT. Han har sviter efter mobbing själv. Dock måste jag ju ta hänsyn till även honom i det här, han är oxå förälder om än en lite nervös sådan mellan varven o därför går jag med på BUP.

Min son är en väldigt empatisk och känslig pojke o detta HAR påverkat honom. Han behöver ännu mer närhet och kramar. Vill ligga nära nära o söker mkt ögonkontakt.

• Anonym (Liv)
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-06-27 22:32:46 följande:

Visserligen, men jag känner till (stora) vuxna som trampat ihjäl en ngt större gnagare utan att ens märka det, så... Inte trovärdigt. Så vida inte barnet stampat som satan på den stackars hamstern förstås.

Med tanke på att han var rädd är det ju inte helt omöjligt att det var lite "tryck" i trampet.
  • Anonym (Liv)

Googlar man på "trampade ihjäl hamster" får man upp hur många träffar som helst. Verkar vara ganska vanligt att de trampas ihjäl av misstag.

• Henkstar
    Mest orolig blir jag av att TS ber om råd av Sveriges mest hysteriska, självgoda, hycklande, skenheliga grupp människor landet har att erbjuda. Familijeliv.se

Det är nästan oförskämt att belasta BUP med en sådan här sak. 

Att så många lägger fokus på hamsterns lidande är ju fan komiskt... antingen är alla vegetarianer eller hycklare eller ännu värre, idioter. 
Svar på tråden Min son dödade...