• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Mumin) skrev 2016-06-27 10:28:31 följande:

Om man t.ex. ramlar och råkar hamna på ett djur som skadas eller dör = olycka.

Trampa på ett djur för att stoppa det = inte olycka.

Det inte sagt att barnet är elakt eller empatilöst, men det är allvarligt det som skett och man ska inte bara vifta bort det. Troligtvis finns det mer bakom att pappan vill ha en utredning av barnet och oavsett är det inte fel att ta hjälp utifrån för att försäkra sig om att allt står rätt till.

Jag måste säga att jag är imponerad av föräldrarna till det andra barnet och barnet som förlorat sitt husdjur att de tar det så lugnt. Jag kan bara tänka hur jag hade reagerat när jag var liten om någon utan tillåtelse släppt ut min kanin och sedan stampat ihjäl den, oavsett om det senare var med vilje eller inte. Med största sannolikhet hade jag aldrig velat umgåtts med det barnet igen.

Kan inte göra annat än att instämma!
  • Anonym (BUP)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:25:01 följande:

Att kunna känna empati för levande ting är väldigt viktigt för att kunna fungera ihop med andra.

BUP kan säkert hjälpa till att reda om pojkens reaktion efter att ha trampat ihjäl hamstern berodde på oro för att få skäll eller om den berodde på oro för familjen som mist hamstern.

Håller helt med dig om att empati är mycket viktigt flr alla att kunna känna, men att börja psykologiska utredningar på grund av något som hänt en gång är att ta i för mycket. Om barnet däremot visar likgiltighet inför andra (djur och människor) är det säkerligen befogat. Men inte efter en gång. Då skulle man behöva utreda varenda unge (och vuxen) som i ett ögonblick gör något överilat som skadar någon/något annat. Man behöver inte vara psykiskt onormal för att man en gång gör någon illa.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (jjj) skrev 2016-06-27 10:27:22 följande:

Du måste bara skämta. . !

Nej, det behövs inget BUP till det, det låter skrämmande att det finns folk som tycker det. Det är helt normalt att ibland göra saker på grund av oro för sig själv, det gäller barn och vuxna.

• Anonym (Ina)
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-27 10:33:24 följande:

Håller helt med dig om att empati är mycket viktigt flr alla att kunna känna, men att börja psykologiska utredningar på grund av något som hänt en gång är att ta i för mycket. Om barnet däremot visar likgiltighet inför andra (djur och människor) är det säkerligen befogat. Men inte efter en gång. Då skulle man behöva utreda varenda unge (och vuxen) som i ett ögonblick gör något överilat som skadar någon/något annat. Man behöver inte vara psykiskt onormal för att man en gång gör någon illa.

Det kan som det redan har påtalats i tråden vara som så att pappan har märkt saker hos pojken (som ts inte har märkt) som gör att utredning hos BUP är befogat.

BUP är inget som bör vara förenat med rädsla,utan som en hjälp för barn att "hitta verktyg" för att kunna fungera i vardagen rent praktiskt och med andra.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:39:33 följande:
    Det kan som det redan har påtalats i tråden vara som så att pappan har märkt saker hos pojken (som ts inte har märkt) som gör att utredning hos BUP är befogat.

BUP är inget som bör vara förenat med rädsla,utan som en hjälp för barn att "hitta verktyg" för att kunna fungera i vardagen rent praktiskt och med andra.
    Det där är rena spekulationer och ganska fånigt.

Vi måste ju diskutera efter det som faktiskt står, inte en massa spekulationer. Pappan kan lika gärna vara lika skitnödig som en del i tråden här och sitta och tro en massa.

Det är inte konstigt att överdiagnostiseringen av psykiska diagnoser hos barn är så stor när det finns folk som sitter och resonerar som vissa i tråden här. Jag tycker bara synd om barnen.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (jjj) skrev 2016-06-27 10:49:36 följande:

Det där är rena spekulationer och ganska fånigt.

Vi måste ju diskutera efter det som faktiskt står, inte en massa spekulationer. Pappan kan lika gärna vara lika skitnödig som en del i tråden här och sitta och tro en massa.

Det är inte konstigt att överdiagnostiseringen av psykiska diagnoser hos barn är så stor när det finns folk som sitter och resonerar som vissa i tråden här. Jag tycker bara synd om barnen.

• Kuddebarn
    Anonym (Pappan) skrev 2016-06-26 23:55:07 följande:

Barn i 5 åts åldern utan tillsyn kan slå ihjäl vilket småkryp som helst. Barn i den ålder ska inte sitta själva med hamstrar mfl andra smådjur tills dom lärt sig hantera djuren tillsammans med föräldern eller äldre syskon.

Vi har fiskar och innan vi varit med (ngr dagar i början) o kontrollerat vår 4 åring och lärt vår lilla hur de sköts samt att de är fina att titta på i akvariet och inte i handen. Skulle vi inte haft några kvar. De skulle åkt med i håven upp samt pillats på tills inga fanns kvar.

Gäller även äldre grannbarn på besök.

En hamster är inte ett småkryp och beroende på hur stor denna hamster är måste man i alla fall trampa på den för att den ska dö. Om det var en olyckshändelse eller inte i detta fall, är ju det vi inte vet. Mest troligt som det låter på ts så trampade han på hamstern med flit pga visste inte hur han skulle hantera situationen/blev rädd och stressad. Till viss del kan man förstå detta hos en femåring, men en normal unge ska ändå kunna förstå att man inte trampar på en levande varelse som är tusen gånger mindre än en själv. Förstår man inte detta som ts pojke uppenbarligen inte gjorde, trots att man bara är fem år, då är det något man bör kolla upp. Helt klart. Du vill väl veta om det är något fel på ditt barn? Jag hade inte kunnat leva med att ha trampat ihjäl en hamster med flit. Han visar inga tecken på empatisk förmåga då han inte verkade ledsen pga hamsterns död eller hans kompis sorg utan mer ledsen över hur de andra skulle reagera. Ett stort varningstecken.

Barn förstår oftast inte lika bra hur man ska handskas med djur, och detta måste läras ut, håller jag med om. Ts har lärt sin son och han förstår ändå inte. Och oavsett utlärning eller inte så bör de allra flesta över 3 år som utvecklat nån form utav hjärna förstå att man inte trampar på en levande stor varelse.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Mumin) skrev 2016-06-27 10:28:31 följande:

Om man t.ex. ramlar och råkar hamna på ett djur som skadas eller dör = olycka.

Trampa på ett djur för att stoppa det = inte olycka.

Det inte sagt att barnet är elakt eller empatilöst, men det är allvarligt det som skett och man ska inte bara vifta bort det. Troligtvis finns det mer bakom att pappan vill ha en utredning av barnet och oavsett är det inte fel att ta hjälp utifrån för att försäkra sig om att allt står rätt till.

Jag måste säga att jag är imponerad av föräldrarna till det andra barnet och barnet som förlorat sitt husdjur att de tar det så lugnt. Jag kan bara tänka hur jag hade reagerat när jag var liten om någon utan tillåtelse släppt ut min kanin och sedan stampat ihjäl den, oavsett om det senare var med vilje eller inte. Med största sannolikhet hade jag aldrig velat umgåtts med det barnet igen.

Nej,precis det rörde sig ju inte om någon olycka i och att pojken olovligen plockade ut hamstern från buren och därefter trampade ihjäl hamstern, som ett sätt att stoppa hamstern.

En sak hade ju varit om hamstern redan sprang löst på golvet,och pojken då råkade snubbla och ha ihjäl hamstern.

Jag tycker precis som dig att familjen tog det på ett bra sätt.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:50:42 följande:
    Det är så talande att du bara sitter där och reagerar negativt på det jag skriver utan att ha minsta lilla motargument eller något att komma med.

• Ulltand

Oavsett denna situation så tror jag mig ha läst att barn med psykopatiska personlighetsstörningar kan komma att fungera bra som vuxna OM det få en anpassad uppfostran. Om inte har de tyvärr mycket stora risker att hamna snett i livet. Förhoppningsvis OT men kan vara bra att känna till!

Svar på tråden Min son dödade...