• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (Ina)
    Kuddebarn skrev 2016-06-27 10:54:30 följande:

En hamster är inte ett småkryp och beroende på hur stor denna hamster är måste man i alla fall trampa på den för att den ska dö. Om det var en olyckshändelse eller inte i detta fall, är ju det vi inte vet. Mest troligt som det låter på ts så trampade han på hamstern med flit pga visste inte hur han skulle hantera situationen/blev rädd och stressad. Till viss del kan man förstå detta hos en femåring, men en normal unge ska ändå kunna förstå att man inte trampar på en levande varelse som är tusen gånger mindre än en själv. Förstår man inte detta som ts pojke uppenbarligen inte gjorde, trots att man bara är fem år, då är det något man bör kolla upp. Helt klart. Du vill väl veta om det är något fel på ditt barn? Jag hade inte kunnat leva med att ha trampat ihjäl en hamster med flit. Han visar inga tecken på empatisk förmåga då han inte verkade ledsen pga hamsterns död eller hans kompis sorg utan mer ledsen över hur de andra skulle reagera. Ett stort varningstecken.

Barn förstår oftast inte lika bra hur man ska handskas med djur, och detta måste läras ut, håller jag med om. Ts har lärt sin son och han förstår ändå inte. Och oavsett utlärning eller inte så bör de allra flesta över 3 år som utvecklat nån form utav hjärna förstå att man inte trampar på en levande stor varelse.

Jag hade under min uppväxt ett antal hamstrar,och jag vet just därför att det krävs lite iskallhet för att trampa ihjäl en hamster.

Dels för att hamstrar är snabba.

Men även för att dom inte är så bräckliga som man kan tro (speciellt inte för ett barn så ungt som 5 år)
  • Anonym (Hamstermördaren)

Jag har oavsiktligt haft ihjäl min kompis hamster en gång och det var när jag höll i den och den nafsade till mig på fingret för att jag antagligen luktade leverpastej (den älskade det) och jag blev rädd och reagerade reflexmässigt genom att spritta den i från mig varpå den föll i golvet och dog, så det är lätt att döda en hamster, det krävs inte att man står och stampar på den med full kraft i 10 minuter, det kan vara ett ögonblicks verk. Kanske blev pojken rädd och stampade till reflexmässigt? Min son och dennes vän, vilken var ägaren till nämnda hamster brukade alltid ta ut den i smyg, så gör ju barn, liksom.

• Anonym (Fågeldamen)

Jag är lite kluven till hela frågan.

Å ena sidan har jag egna barn hemma, varav den minsta är 2 år gammal, som till och med är oroliga för att råka krossa en spindel eller fluga och verkligen älskar djur. De är måna om att fiskarna i akvariet får sin mat varje dag och att man inte skrämmer hundar eller katter när man är ute på promenad. En del av detta sitter i uppfostran (vi har varit hemskt måna om att de ska respektera kopplade djur och andra varelser generellt i alla situationer) men mycket är nog också en naturlig instinkt hos dem som är medfödd.

Å andra sidan har jag en bekant som brukade roa sig med som litet barn ute på landsbygden i Blekinge att spränga småfåglar med hjälp av gamla besintankar och krut. Han är - tro det eller ej - en helt normalt fungerande familjefar i dag som är något av det snällaste jag träffat.

Så jag skulle nog vara ovillig att dra alldeles för stora växlar på vad en 5-åring gör, faktiskt. Om han mot förmodan är psykopat så lär det nog visa sig senare när han kommit längre upp i skolåldern.

• Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 11:09:36 följande:
    Jag hade under min uppväxt ett antal hamstrar,och jag vet just därför att det krävs lite iskallhet för att trampa ihjäl en hamster.

Dels för att hamstrar är snabba.

Men även för att dom inte är så bräckliga som man kan tro (speciellt inte för ett barn så ungt som 5 år)
    Och jag har faktiskt haft hamsteruppfödning under flera år och därmed haft hundratals.

Det krävs ingen "iskallhet". Råkar man trampa just över huvudet tar det inte ens en sekund. Ungefär som en råttfälla - pang, para.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (jjj) skrev 2016-06-27 11:20:21 följande:

Och jag har faktiskt haft hamsteruppfödning under flera år och därmed haft hundratals.

Det krävs ingen "iskallhet". Råkar man trampa just över huvudet tar det inte ens en sekund. Ungefär som en råttfälla - pang, para.

Som väl är så tror jag inte ett dugg på denna tråd, men jag försöker ändå att svara utifrån som den vore sann.

Jo,det krävs viss iskallhet för att trampa ihjäl en hamster.

Främst eftersom att hamstrar är snabba djur,som i regel springer iväg så fort dom får chansen.

En sak är om man av ren olyckshändelse råkar tappa hamstern i golvet så att den slår ihjäl sig.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 11:26:55 följande:
    Som väl är så tror jag inte ett dugg på denna tråd, men jag försöker ändå att svara utifrån som den vore sann.

Främst eftersom att hamstrar är snabba djur,som i regel springer iväg så fort dom får chansen.

En sak är om man av ren olyckshändelse råkar tappa hamstern i golvet så att den slår ihjäl sig.
    Just snabbheten var nog just det som gav honom lite panik och stressade till ett förhastat beslut. Precis som det beskrivs i TS. 

Eller vad såg du framför dig?
  • Anonym (Ina)
    Anonym (jjj) skrev 2016-06-27 11:33:59 följande:

Just snabbheten var nog just det som gav honom lite panik och stressade till ett förhastat beslut. Precis som det beskrivs i TS. 

Läs det som VERKLIGEN står:

Pojken gick upp på rummet och olovligen tog ut hamstern från buren.

Hamstern var alltså inte död förrän pojken gjorde valet att trampa ihjäl hamstern istället för att ropa på en vuxen, som säkert hade kunnat hjälpa till att fånga in hamstern.

Så återigen tycker jag att pappan gjorde rätt som bokade tid hos BUP för utredning av pojken.

Det kan säkert hjälpa pojken inför framtiden med impulskontroll.

Nu måste jag strax kila,då jag ska åka iväg på resa.
    Anonym (jjj) skrev 2016-06-27 11:33:59 följande:

...att pojken torterade hamstern till döds med hjälp av en barbiesko.

Skämt å sido; en femåring greppar inte konceptet riktigt att djur är levande varelser, femåringar hanterar ofta djur hårdhänt och klumpigt utan att mena något illa med det, pojken tänkte nog att han ville leka med den och så blev han rädd av att den sprang fort mot honom och råkade trampa till den, eller trampade medvetet till den just för att han blev rädd. Jag skulle bara kontakta BUP i detta fall om pojken tidigare har uppvisat sadistiska tendenser mot djur.
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 11:45:55 följande:
    Läs det som VERKLIGEN står:

Pojken gick upp på rummet och olovligen tog ut hamstern från buren.

Hamstern var alltså inte död förrän pojken gjorde valet att trampa ihjäl hamstern istället för att ropa på en vuxen, som säkert hade kunnat hjälpa till att fånga in hamstern.

Så återigen tycker jag att pappan gjorde rätt som bokade tid hos BUP för utredning av pojken.

Det kan säkert hjälpa pojken inför framtiden med impulskontroll.

Nu måste jag strax kila,då jag ska åka iväg på resa.

Säg den femåring som har impulskontroll?

Han skämdes väl också för att han hade tagit ut hamstern olovligen, sånt gjorde man ju när man var liten.

Jag var för övrigt 36 år när jag begick mitt första hamstermord och jag ropade inte på någon vuxen under dådet.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 11:26:55 följande:

En hamster är snabb och därför krävs det "iskallhet" att trampa ihjäl den..? Vad har snabbheten med det att göra, menar du att pojken jagat runt hamstern och stampat på den? Vad säger att en femåring (som ju är ett barn, dvs inte i närheten av färdigutvecklad) inte skulle kunna i panik trampa på hamstern i brist på kunskap om hur hen skulle hantera situationen?

Sjukt hur många här i tråden som inte verkar kunna se skillnad på ett barn i panik som inte tänker längre än näsan räcker och en framtida fullblods psykopat.
Svar på tråden Min son dödade...