• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Henkstarr

Det är så jäkla patetiskt att se alla dessa tragiska personer i tråden som tror sig veta att pojken behöver tas till BUP

En hamster är tamefan inte större än en skogsmus.

• Anonym (Oj)
    Henkstarr skrev 2016-06-28 03:56:52 följande:

Det är så jäkla patetiskt att se alla dessa tragiska personer i tråden som tror sig veta att pojken behöver tas till BUP

Du verkar inte förstått att det inte bara är denna händelse som gör att pojken ska till bup.

Troligen var detta bara droppen som gjorde att pappan fick nog av pojkens agerande/beteende och insåg att en utredning måste ske innan det händer fler och ännu allvarligare saker!
  • Anonym (jjj)
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 02:33:38 följande:
    Lite komiskt tragiskt är det måste jag säga att det är att du har suttit Väääldigt många timmar i tråden nu och försvarat denna grabb, som rimligtvis bör få ta konsekvenserna av sina handlingar.

Det handlar inte enbart om denna grabbs känslor /mående utan det handlar även om familjens känslor (som har tagit detta på ett bra sätt visserligen)
    Eftersom argumenten tog slut för länge sedan väntande jag bara på att personangreppen skulle börja ta över. . . och där gjorde de det. Synd för dig att det inte fanns någonting annat än just att jag varit med nästan från trådens början att slänga fram. . .

Tror du att folk som följer en viss tråd sitter klistrade non-stop? När jag följer en tråd (eller andra former av debatter) loggar jag in med ett par timmars mellanrum under en dag eller två och läser kommentarer på mina inlägg och svarar. Jag kan omöjligt vara ensam om det eftersom diskussioner på nätet inte sällan varar en eller två dagar med samma person.
  • Anonym (****)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-28 06:44:36 följande:

Du verkar inte förstått att det inte bara är denna händelse som gör att pojken ska till bup.

Troligen var detta bara droppen som gjorde att pappan fick nog av pojkens agerande/beteende och insåg att en utredning måste ske innan det händer fler och ännu allvarligare saker!

Precis!

Synd bara att personen i fråga inte verkar begripa detta.
  • Anonym (****)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-28 01:30:28 följande:

Jag tycker absolut en utredning på bup är på sin plats. Så hoppas jag ni inte lämnar sonen själv, inte ens för fem minuter. Han ska ha konstant tillsyn.

Tack för ett sakligt och klokt inlägg i denna debatt!
  • Anonym (F)
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 02:22:13 följande:

Okej!

Nu kan jag bara tala för mig själv :

Jag reagerar på att pojken ens utan lov tog upp hamstern från buren för att klappa.

Jag reagerar även på den viss form av beslutsamhet som infann sig hos pojken när hamstern sedan befann sig på golvet (att trampa ihjäl en hamster är inte så lätt som man kan tro för en 5åring som dels troligen inte väger särskilt mycket, men även troligtvis har ganska så små fötter)

Men jag tror att BUP kan hjälpa till med verktyg åt pojken, så att det ej händer igen.

Skicka alla femåringar till bup som olovligt öppnar en hamsterbur :D.. Har du noll koll på hur barn fungerar? Idioti!!
  • Anonym (F)
    Henkstar skrev 2016-06-28 03:24:42 följande:

Man får anta att du är väl bevandrad inom hamstermord!

Något som tydligen kräver beslutsamhet, precision och inte minst fysisk kraft. 

Du inser att en hamster är stor som en mus eller?

Tror du BUP är ett jäkla apotek eller? Hoppas att folk inte missbrukar BUPs resurser med sådana här ärenden, det vore bara tragiskt.

Haha :D

Precis. Om detta är det enda konkreta som finns att komma med och det inte visar sig att pojken har uttalade sadistiska och psykopatiska drag i övrigt (ts skriver att han är väldigt empatisk) kommer bup inte göra ett skit. Folk är ta mig fan inte kloka i den här tråden.
  • Anonym (****)
    Anonym (Vera81) skrev 2016-06-27 23:26:18 följande:

[quote=76745545][quote-nick]Anonym (carro) skrev 2016-06-27 21:58:33 följande:[/quote-nick]

Ja så är det ju. Men när han beskrivit hamstern verkar det som det var en dvärghamster, den var tydligen liten även för honom. En guldhamster är ju mer för honom som ett marsvin är för mig storleksmässigt.

Båda vi föräldrar tycker det hela är jättehemskt men jag försöker se de vuxnas roll i det här då han bara är 5 år o inte skulle ha hamnat i situationen ö.h-taget. Vi förstår det båda två.

O vi vill söka hjälp av BUP så vi får de verktyg som kan hjälpa honom igenom det här så det inte händer igen.

Pappan tror att han har ADHD men jag är helt övertygad om att så inte är fallet. Pappan oroar sig för nästan ALLT. Han har sviter efter mobbing själv. Dock måste jag ju ta hänsyn till även honom i det här, han är oxå förälder om än en lite nervös sådan mellan varven o därför går jag med på BUP.

Min son är en väldigt empatisk och känslig pojke o detta HAR påverkat honom. Han behöver ännu mer närhet och kramar. Vill ligga nära nära o söker mkt ögonkontakt.

[/quote]

Ts:

Jag tycker att ni gör rätt i som tar pojken till BUP för utredning.

Skulle det sen visa sig något avvikande hos pojken kan BUP komma med konkreta tips/råd för pojken att hantera detta.
  • Anonym (****)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-26 07:20:54 följande:

Eftersom han var stor nog att lämnas utan tillsyn tycker jag definitivt att BUP är ett krav!

Du vågar ju inte lämna honom med sina egna hundar. Kanske någon empatistörning?

• Anonym (****)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-26 21:54:22 följande:

Oj vad mycket du ändrar från din ursprungliga ts. Nu gömde han sig inne på rummet och den andra pojkens föräldrar tog med sonen hem till hans pappa? Men i ts skriver du att det för DIG var viktigt att pojken skulle berätta för pojkens föräldrar vad som hänt. Du var ju inte ens där! Pojken var hos sin pappa.

Ja,men eller hur?
  • Anonym (F.)

Anonym (thea)

Du är tamefan det största stolpskott jag har stött på!!

Jag förmodar att dina föräldrar tappade dig när du var liten?!

Ha,ha!!

• Henkstar
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 03:44:40 följande:
    Ha,ha,ha!!

Du är bra dum och naiv!!

Jag slår vad om att när jag vaknar om några timmar kommer du fortfarande sitta här i tråden och "blanda ihop äpplen med päron"
    Varken eller skulle jag påstå. Att du kallar någon naiv är väl ändå att kasta sten i glashus? :)

Det finns ju fler med behov av barnpsykiatri än vad BUP har resurser till och bland dessa barn finns det ätstörningar, självskadebeteende, depression, apatiska flyktingbarn etc etc.

Vem är det som jämför äpplen och päron egentligen? 
  • Henkstar
    Henkstarr skrev 2016-06-28 03:56:52 följande:

Alltså, måste fråga, har du skapat ett nytt konto med samma namn (nästan) som mig för att...?
  • Anonym (Ella)
    Henkstar skrev 2016-06-28 18:17:40 följande:

Varken eller skulle jag påstå. Att du kallar någon naiv är väl ändå att kasta sten i glashus? :)Det finns ju fler med behov av barnpsykiatri än vad BUP har resurser till och bland dessa barn finns det ätstörningar, självskadebeteende, depression, apatiska flyktingbarn etc etc.

Vem är det som jämför äpplen och päron egentligen? 

"fjortis varning" på dig som inte klarar av att "vända andra kinden till" när skribenter i tråden skriver sånt du ej håller med om.

Men hursomhelst tycker jag som flera skribenter här i tråden att det är bra att pojken har fått tid hos BUP.
  • Henkstar 2

Det är tyvärr som så att någon "lustigkurre" har skapat kontot Henkstarr

Därför så kände jag mig tvungen att skapa detta konto,så att personen förhoppningsvis slutar.

Henkstar /

Svar på tråden Min son dödade...