• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • Anonym (Jag)
    nihka skrev 2016-07-03 23:24:27 följande:

Vad är det officiellt för fel på henne?

Bra tänkt med att spara och dokumentera!

Det skulle jag också gärna vilja veta! ;)
  • Anonym (fd bonusmamma)

Det är bedrövligt att ni ska behöva tänka så, men ni kanske ska börja skaffa en plan B när ni planerar något särskilt? Tex om ni ska ut en kväll så har ni fixat barnvakt åt barnen OM de skulle dumpas hos er. En hel vecka är svår att planera för, men en enstaka kväll borde gå.
    Det bästa vore ju om ni kan få barnen på heltid i stället men det är tyvärr osannolikt ifall mamman inte bestämmer sig för att hon VILL att det ska vara så.

• smulpaj01

Varför kan ni inte resa MED barnen? De är små och kostar inte mkt! Trevligt för alla!

• Stanning

Fast har man barn så firar man ju semester med dem. Tänk om vi familjer med egna barn skulle resonera så och kräva en vecka utan våra barn?

Visst, det hade varit underbart att komma ifrån och bara få vara själv med maken om så bara någon dag, men det är en lyx om man inte har släkt nära till hands.

du valde en man som redan har barn, de ingår liksom i paketet och de kommer alltid ha en central plats och fokus.

• Anonym (Herregud)
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 07:30:27 följande:

Varför kan ni inte resa MED barnen? De är små och kostar inte mkt! Trevligt för alla!

Jättekul för ts att tvingas ta hand om andras jobbiga ungar på semestern.
  • Anonym (Herregud)
    Stanning skrev 2016-07-04 07:33:05 följande:

Fast har man barn så firar man ju semester med dem. Tänk om vi familjer med egna barn skulle resonera så och kräva en vecka utan våra barn?

Visst, det hade varit underbart att komma ifrån och bara få vara själv med maken om så bara någon dag, men det är en lyx om man inte har släkt nära till hands.

du valde en man som redan har barn, de ingår liksom i paketet och de kommer alltid ha en central plats och fokus.

Fast barnens mamma kräver ju att få semester utan ungarna när hon egentligen skulle ha haft dem. Varför är det ok men inte att ts vill ha semester utan ungar som inte ens är hennes egna?
  • BioBonus

Fast det gör vi. Lämnar barnen till sina mor- resp farföräldrar för att få lite semester bara vi två. Sen har vi semester med ungarna också - måste det ena utesluta det andra?
  • BioBonus

TS och hennes man har släkt till barnen nära till hands. Barnens mamma - där de skulle varit från början.
  • sextiotalist

Det är jag uppvuxen med, mina föräldrar åkte på egna semestrar. Men de löste det genom deras vänner, vi barn bodde hos någon annan familj då (det var innan vi började skolan och på sommarlov eller andra lov). Det var precis lika mycket "semester" för oss att åka till Lidingö när mina föräldrar var bortresta några dagar. Sedan kunde ungarna från Lidingö komma hem till oss (jag minns att de åkte med den äldsta på skidsemester och de två yngsta var hos oss). När vi träffas, nästan 50 år senare, så kommer vi fortfarande ihåg det och hur roligt det var, att våra föräldrar var bortresta, eller tom med någon av syskonen, brydde vi inte det minsta om.

När sonen kom upp i 5-6-årsåldern, ja, då kunde vi allt oftare få barnfri tid. Inte en vecka, men över en helg t,ex.
    Så visst kan man åka på barnfria semesterar även kärnfamiljer med gemensamma barn och folk gör det.
  • smulpaj01
    Anonym (Herregud) skrev 2016-07-04 07:36:11 följande:

Jättekul för ts att tvingas ta hand om andras jobbiga ungar på semestern.

Då bör hon separera omgående! Pappan har inget behov av "egentid" med Ts, det finns bara hos henne så hon ska ha en barnfri man.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!