• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • Pedagog200701
    Anotherone skrev 2016-11-10 08:34:56 följande:

Har ni funderat över om ni tänker ta influensavaccin eller inte?

Min barnmorska sa inget om det när vi var där men det var i och för sig i början av september så frågan kanske inte var helt aktuell precis då. Jag antar att det kommer upp när vi ska dit i december.

Spontant tänker jag att jag är beräknad 1/5 och då är det ingen influensasäsong. Vi brukar också ha tur *peppar peppar* och klara oss från den årliga influensan hemma, jag tror inte att jag varit riktigt dålig på kanske 10 år.

Jag kommer inte att ta sprutan. Min BM frågade i fredags och jag sade bara nej. Hon gjorde ingen stor grej av saken och ifrågasatte inte.
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Vicke
    Anotherone skrev 2016-11-10 14:37:53 följande:

Jag blev erbjuden eftersom jag fyller 36 i år och då ska det först tas blodprov och sedan ska man göra själva KUB-ultraljudet senast i 13+6. Så då hade det varit tight med inskrivning i 13+4.

Själv har jag börjat räkna ner till RUL, mindre än en månad kvar nu!!

Ja rul känns ju också ganska snart, jag är 34 och kub är väl att rekommendera från 35? Nå ja jag ser fram enmot ultraljudet jag också ????
    Ida 051005, Noah 070716, Max 140109
  • Anotherone
    Pedagog200701 skrev 2016-11-10 15:47:32 följande:
    Jag kommer inte att ta sprutan. Min BM frågade i fredags och jag sade bara nej. Hon gjorde ingen stor grej av saken och ifrågasatte inte.
    Tack för svar! Jag är inte jättesugen eftersom jag verkar ha bra immunförsvar och klara mig rätt bra. Men de flesta verkar ändå råda gravida att ta den. Jag får se om min BM tar upp det nästa gång vi ses helt enkelt.
  • MartingaleFootprints

Jag är intensivvårdssjuksköterska och kommer definitivt ta vaccinet. Vissa blir så himla sjuka, var överfullt på IVA förra säsongen. Är alltså både mer utsatt för smitta och insatt i hur dödligt det är.

• Anotherone
    Axioria1 skrev 2016-11-08 16:39:29 följande:

Idag har jag med fått göra kub. Och de fanns en liten krabat därinne som levde runt. Så de var lite svårt att mäta nackspalten men till sist så lyckades det.

Fyller snart 37 så hade räknat med att siffrorna kunde bli lite sämre men tvärtom var de superligan risk. 1/20000 på alla tre trisomier. Så jag blev otroligt lättad.

Sen så blev jag tårögd av att få se den lille bebisen där inne. Så häftigt det är att se när man ännu inte känner sparkarna.

Grattis till jättefint resultat!!
    Jag och min man blev också tårögda och fnittriga på samma gång, det är så svårt att greppa att den lilla lilla bebisen ligger där inne och gottar sig <3
  • Paincake

Jag ska också ta vaccinet men får vänta till v 16, dvs tre-fyra veckor till. Hoppas bara jag inte blir sjuk innan dess.

Hur mår ni i övrigt? De flesta har väl kommit förbi v 12 nu, right?

Själv har illamåendet kommit tillbaka och aptiten är borta, magen är fortfarande svullen, brösten svämmar över sina bredder och jag är orimligt trött.

Till råga på allt har företaget jag jobbar på gått i konkurs och alla har blivit uppsagda - de flesta med bara en månads uppsägningstid. Så nu letar jag jobb. Det går visserligen rätt bra, har varit på en intervju (får besked imorgon) och ska på en på måndag, men läget är inte optimalt om man säger så...

• jooo

Hihi vi fick de en riktig liten vilding idag på KUB. Ville knappt ligga still. Är idag v 12 + 4. Allt såg jättefint ut. Vi fick risk 1: 20000 på alla trimetrier. Sååå skönt, varit så nervös! Nu ska jag börja njuta och faktiskt börja tänka bebis äntligen <3
  • Paincake
    jooo skrev 2016-11-10 18:55:17 följande:

Hihi vi fick de en riktig liten vilding idag på KUB. Ville knappt ligga still. Är idag v 12 + 4. Allt såg jättefint ut. Vi fick risk 1: 20000 på alla trimetrier. Sååå skönt, varit så nervös! Nu ska jag börja njuta och faktiskt börja tänka bebis äntligen <3

Grattis!

Så om jag inte har helt fel för mig är vi alltså tre här inne med samma BF. Grattis till oss :)
  • Bäbiiiis
    Paincake skrev 2016-11-10 18:16:06 följande:

Jag ska också ta vaccinet men får vänta till v 16, dvs tre-fyra veckor till. Hoppas bara jag inte blir sjuk innan dess.

Hur mår ni i övrigt? De flesta har väl kommit förbi v 12 nu, right?

Själv har illamåendet kommit tillbaka och aptiten är borta, magen är fortfarande svullen, brösten svämmar över sina bredder och jag är orimligt trött.

Till råga på allt har företaget jag jobbar på gått i konkurs och alla har blivit uppsagda - de flesta med bara en månads uppsägningstid. Så nu letar jag jobb. Det går visserligen rätt bra, har varit på en intervju (får besked imorgon) och ska på en på måndag, men läget är inte optimalt om man säger så...

Jag har också läst på 1177 att gravida över v 16 rekommenderas att vaccinera sig. Betyder det att man inte bör vaccinera sig innan v 16? Kan det vara skadligt? Eller är det bara så att man inte räknas som "riskgrupp" innan v 16? Jag går in i v 14 imorgon.
  • jooo
    Paincake skrev 2016-11-10 19:07:16 följande:

Grattis!

Så om jag inte har helt fel för mig är vi alltså tre här inne med samma BF. Grattis till oss :)

Åh <3 underbart!