• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • Anotherone
    Onix skrev 2016-09-18 18:18:53 följande:

Någon här som vill föda med kejsarsnitt? :) Jag kommer kämpa för att få det den här gången, kommer ta upp det på första mötet med barnmorskan och hoppas att man blir bra bemött.

Ja det är min plan. Jag hade en tuff förlossning med första barnet där det slutade med akut snitt. Min kropp svarade inte på dropp överhuvudtaget och jag öppnade mig 0,5cm på 18h. Dessutom fick jag en förlossningsdepression efteråt och även min man mådde väldigt väldigt dåligt. Så jag tänker att ett planerat snitt är det bästa för oss båda, då vet vi hur det går till och kan förbereda oss.
  • Babydreamer
    Yopas skrev 2016-09-18 19:36:53 följande:

Det sa att jag skulle avvakta tills imorgon om jag inte hade ont. De tyckte jag skulle ringa bm imorgon för att tala om detta och för att eventuellt följa upp det för att vara på säkra sidan. Men hon påpeka tydligt att det absolut inte behöver vara något fel på fostret och sa att det inte alls är ovanligt att detta händer under en tidig graviditet. Hon jag pratade med var superbra och mycket lugnande. Tyckte hon gav bra feedback och fick mig att lova att ringa tillbaka direkt till dem om jag skulle få ont eller om blödningen skulle bli mycket riklig.

Självklart är jag fortfarande orolig men hon lugnade mig och gav mig bra råd! :) så imorgon är jag hemma från jobbet och satsar på att ringa mvc!

Jag jobbar på gyn och håller helt med råden du fick av 1177. Det är jättevanligt med blödningar i tidig graviditet. Så länge du inte har ont och även har symtom fortfarande så är det ett gott tecken. Men är man väldigt orolig så kan det vara bra att kolla upp det. Men man ska oxå komma ihåg att läkarna inte garanterat kan se något hjärtslag förrän i vecka 7-8. Ibland kan de se tidigare men risken är att man bara blir ännu mer orolig om man gör vul och inte ser hjärtslag för att det kanske är för tidigt i graviditeten.
  • Yopas
    Miichz skrev 2016-09-19 09:36:55 följande:

Ja vi ska också flytta nära centrumet. Ny byggen 10 min att gå typ :)

Aa då kan ske jag vet vilka hus det är då! ;)
  • Yopas
    Babydreamer skrev 2016-09-19 09:52:50 följande:

Bor också i Norrköping

Men vad roligt haha! :D
  • Yopas
    Babydreamer skrev 2016-09-19 10:00:31 följande:

Jag jobbar på gyn och håller helt med råden du fick av 1177. Det är jättevanligt med blödningar i tidig graviditet. Så länge du inte har ont och även har symtom fortfarande så är det ett gott tecken. Men är man väldigt orolig så kan det vara bra att kolla upp det. Men man ska oxå komma ihåg att läkarna inte garanterat kan se något hjärtslag förrän i vecka 7-8. Ibland kan de se tidigare men risken är att man bara blir ännu mer orolig om man gör vul och inte ser hjärtslag för att det kanske är för tidigt i graviditeten.

Jag har haft en fortsatt blödning! Det kommer inte såpass "kraftigt" att det blöder i genom en binda, det har kommit ungefär ett trosskydd mycket. Det kommer inte särskilt mycket när jag är och vandrar, men så fort jag sätter mig på toaletten kommer blod. Nu på morgonen kom det är även levrat blod (vet inte ont det blivit så under natten eftersom det inte kommit någon speciell blödning på trosskyddet). När jag pratade med gyn tyckte hon att det inte lät som mycket blod för att vara ett missfall men att det tyvärr kunde vara en början till det.

Det enda jag kan göra nu är att avvakta. Och det är det jobbigaste. Den sjukt jobbiga väntan!

jag har mensvärk idag, inte så det gör ont, men det känns och vet inte om jag ska ta det som ett gott tecken eller inte? :(
  • Babydreamer
    Yopas skrev 2016-09-19 10:19:48 följande:

Jag har haft en fortsatt blödning! Det kommer inte såpass "kraftigt" att det blöder i genom en binda, det har kommit ungefär ett trosskydd mycket. Det kommer inte särskilt mycket när jag är och vandrar, men så fort jag sätter mig på toaletten kommer blod. Nu på morgonen kom det är även levrat blod (vet inte ont det blivit så under natten eftersom det inte kommit någon speciell blödning på trosskyddet). När jag pratade med gyn tyckte hon att det inte lät som mycket blod för att vara ett missfall men att det tyvärr kunde vara en början till det.

Det enda jag kan göra nu är att avvakta. Och det är det jobbigaste. Den sjukt jobbiga väntan!

jag har mensvärk idag, inte så det gör ont, men det känns och vet inte om jag ska ta det som ett gott tecken eller inte? :(

Det är ju alltid svårt att säga. När jag fick missfall för 1,5 år sedan så började jag först blöda lite för att sedan strax därefter få ganska ont i magen, kändes mer än mensvärk. Sen är det ju alltid individuellt hur det känns.

Jag hade "turen" att allt gick ganska fort från att jag började blöda så hann egentligen inte vara orolig utan det var ganska självklart att det var ett missfall.

Men jag tycker ändå att du borde få en tid för ultraljud för att kolla upp det senare i veckan åtminstone. Vilken vecka är du i?
  • Yopas
    Babydreamer skrev 2016-09-19 11:14:10 följande:

Det är ju alltid svårt att säga. När jag fick missfall för 1,5 år sedan så började jag först blöda lite för att sedan strax därefter få ganska ont i magen, kändes mer än mensvärk. Sen är det ju alltid individuellt hur det känns.

Jag hade "turen" att allt gick ganska fort från att jag började blöda så hann egentligen inte vara orolig utan det var ganska självklart att det var ett missfall.

Men jag tycker ändå att du borde få en tid för ultraljud för att kolla upp det senare i veckan åtminstone. Vilken vecka är du i?

Åh okej! Jaa, jag skulle hellre vilja ha en "snabbare" blödning än en långdragen! :/

Jag är i vecka 6 nu! Ringde också bm för att få ännu mer råd. Hon tyckte inte att det lät alarmartat ännu då jag fortfarande inte blöder mycket, enligt henne. Hon tror att jag tycker det ser och känns mer än vad det är, när jag beskrev att det kommer ungefär 6-10 droppar när jag kissar. Det levande blodet jag hade i morse trodde hon berodde på blödningen från igårkväll. Eftersom jag knappt blödde något på natten så samlades en del blod och levandes, alltså behöver det inte vara embryot! Hon var mycket bra och lugnande! Dock tyckte hon att jag skulle göra ett nytt gravetest om 3-4 veckor!

Jag hade gärna velat fått en tid, men enligt gynekologen så fanns det inga tider framöver.. :(
  • Tussilago6
    Onix skrev 2016-09-18 18:18:53 följande:

Någon här som vill föda med kejsarsnitt? :) Jag kommer kämpa för att få det den här gången, kommer ta upp det på första mötet med barnmorskan och hoppas att man blir bra bemött.

Jag kommer att föda med kejsarsnitt vare sig jag vill eller inte för jag har tre snitt i bagaget. Jag har bara bra erfarenheter av snitt men grämer mig ändå lite över att inte kunna föda vaginalt, främst för att antalet graviditeter kan bli begränsat. Och det vill man ju verkligen kunna bestämma själv egentligen! Nu är det nog sista graviditeten för mig, om den går vägen, det känns lite vemodigt samtidigt som denna sista blir en liten bonus som jag inte trodde för ett par år sedan när jag var mitt uppe i skilsmässa osv. Men det är just det där om jag inte KAN som stör mig, om jag inte vill ha fler barn är ju en annan fråga. Och det kan ändras...
  • Tussilago6
    Paincake skrev 2016-09-19 06:21:12 följande:

Jag fick inte positivt förrän v 5+1 och då var det jättesvagt. Så har det varit alla gånger jag varit gravid.

Tack för ditt svar, det känns lugnande. Jag har aldrig hållit på och testat så här förut utan bara tagit ett test, konstaterat att jag varit gravid och varit nöjd. Men jag har nog blivit lite influerad av trådar på familjeliv, på gott och ont!
  • annadenise
    Anotherone skrev 2016-09-19 09:54:52 följande:

Ja det är min plan. Jag hade en tuff förlossning med första barnet där det slutade med akut snitt. Min kropp svarade inte på dropp överhuvudtaget och jag öppnade mig 0,5cm på 18h. Dessutom fick jag en förlossningsdepression efteråt och även min man mådde väldigt väldigt dåligt. Så jag tänker att ett planerat snitt är det bästa för oss båda, då vet vi hur det går till och kan förbereda oss.

Min första förlossning var vaginal. Jag sprack väldigt mycket och vart dessutom felsydd. Det är beklagligt att eftervården är så dålig och att förlossningsskador inte tas på allvar. Denna gång har jag en privat försäkring så jag köper mig ett snitt helt enkelt.

Hoppas ni får snitt. I Sverige är det svårt att få snitt. Ni får vara beredda att tjata och kämpa. Jag ska hålla tummarna för er
Svar på tråden BF maj 2017