• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • Tussilago6
    Yopas skrev 2016-09-19 11:37:02 följande:

Åh okej! Jaa, jag skulle hellre vilja ha en "snabbare" blödning än en långdragen! :/

Jag är i vecka 6 nu! Ringde också bm för att få ännu mer råd. Hon tyckte inte att det lät alarmartat ännu då jag fortfarande inte blöder mycket, enligt henne. Hon tror att jag tycker det ser och känns mer än vad det är, när jag beskrev att det kommer ungefär 6-10 droppar när jag kissar. Det levande blodet jag hade i morse trodde hon berodde på blödningen från igårkväll. Eftersom jag knappt blödde något på natten så samlades en del blod och levandes, alltså behöver det inte vara embryot! Hon var mycket bra och lugnande! Dock tyckte hon att jag skulle göra ett nytt gravetest om 3-4 veckor!

Jag hade gärna velat fått en tid, men enligt gynekologen så fanns det inga tider framöver.. :(

Hoppas att det inte är nån fara och att det snart slutar blöda! Jag tycker man läser ofta om kvinnor som blöder men där graviditeten går bra ändå, sen finns det ju andra som det inte slutar lika väl för förstås. Jag blödde när jag väntade tvillingar, oron var förlamande! Men allt gick bra, hoppas det blir samma för dig! Kram
  • Yopas
    Tussilago6 skrev 2016-09-19 13:18:57 följande:

Hoppas att det inte är nån fara och att det snart slutar blöda! Jag tycker man läser ofta om kvinnor som blöder men där graviditeten går bra ändå, sen finns det ju andra som det inte slutar lika väl för förstås. Jag blödde när jag väntade tvillingar, oron var förlamande! Men allt gick bra, hoppas det blir samma för dig! Kram

Tack snälla!! Jaa, oron är helt ofattbar! :( jag har också läst många som blött under graviditeten men att det ändå gått bra. Jag hoppas jag får vara en av dem! <3
  • Onix
    Anotherone skrev 2016-09-19 09:54:52 följande:
    Ja det är min plan. Jag hade en tuff förlossning med första barnet där det slutade med akut snitt. Min kropp svarade inte på dropp överhuvudtaget och jag öppnade mig 0,5cm på 18h. Dessutom fick jag en förlossningsdepression efteråt och även min man mådde väldigt väldigt dåligt. Så jag tänker att ett planerat snitt är det bästa för oss båda, då vet vi hur det går till och kan förbereda oss.
    Okej, hoppas du får det beviljat. Mådde riktigt dåligt efter min förra förlossning så ska kämpa för ett snitt denna gång. Ha du varit hos barnmorskan ännu?
  • Anotherone
    annadenise skrev 2016-09-19 12:16:24 följande:
    Min första förlossning var vaginal. Jag sprack väldigt mycket och vart dessutom felsydd. Det är beklagligt att eftervården är så dålig och att förlossningsskador inte tas på allvar. Denna gång har jag en privat försäkring så jag köper mig ett snitt helt enkelt.

Hoppas ni får snitt. I Sverige är det svårt att få snitt. Ni får vara beredda att tjata och kämpa. Jag ska hålla tummarna för er
    Ja det är jobbigt både att läsa om alla förlossningsskador (även oupptäckta sådana som får sin förklaring många år senare) och att man ska behöva strida för ett snitt. Jag kan säga att det här barnet inte hade blivit till om inte jag vågat mig sjutton på att tro på att jag kommer få föda med planerat snitt. Så det måste helt enkelt bli så.

Men jag tror att om jag berättar mer om vår första upplevelse, ångesten över att det ska bli så igen, det faktum att vi får stora bebisar i vår familj (vilket ju finns dokumenterat) OCH att jag får ångest bara av att tänka på en ny förlossning så hoppas jag att jag ska slippa gå igenom det igen.

• Onix
    annadenise skrev 2016-09-19 12:16:24 följande:
    Min första förlossning var vaginal. Jag sprack väldigt mycket och vart dessutom felsydd. Det är beklagligt att eftervården är så dålig och att förlossningsskador inte tas på allvar. Denna gång har jag en privat försäkring så jag köper mig ett snitt helt enkelt.

Hoppas ni får snitt. I Sverige är det svårt att få snitt. Ni får vara beredda att tjata och kämpa. Jag ska hålla tummarna för er
    Antar att du inte bor här i Sverige. Men hur funkar det med att "köpa" ett snitt? Blev bara nyfiken :)
  • Onix
    Anotherone skrev 2016-09-19 14:39:28 följande:
    Ja det är jobbigt både att läsa om alla förlossningsskador (även oupptäckta sådana som får sin förklaring många år senare) och att man ska behöva strida för ett snitt. Jag kan säga att det här barnet inte hade blivit till om inte jag vågat mig sjutton på att tro på att jag kommer få föda med planerat snitt. Så det måste helt enkelt bli så.

Men jag tror att om jag berättar mer om vår första upplevelse, ångesten över att det ska bli så igen, det faktum att vi får stora bebisar i vår familj (vilket ju finns dokumenterat) OCH att jag får ångest bara av att tänka på en ny förlossning så hoppas jag att jag ska slippa gå igenom det igen.

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver. Hade aldrig blivit gravid om jag inte visste att det fanns möjlighet till planerat snitt.

Hoppas verkligen att det går snabbt och utan större bekymmer och få det beviljat.
  • Anotherone
    Onix skrev 2016-09-19 14:42:18 följande:
    Åh vad jag känner igen mig i det du skriver. Hade aldrig blivit gravid om jag inte visste att det fanns möjlighet till planerat snitt.

Hoppas verkligen att det går snabbt och utan större bekymmer och få det beviljat.
    Nej och min man hade definitivt inte gått med på att bli pappa igen. Det här är precis lika mycket för hans skull som för min eftersom hade mådde extremt dåligt efter att vi fick vårt första barn. Och han är född 2006 så det har liksom tagit ett tag att bearbeta.
    Om jag skulle tvingas föda vaginalt och råka ut för ännu ett akut snitt eller ännu värre, en annan oförutsedd komplikation, så blir det samma trauma om igen.
    Vill inte!
  • annadenise
    Onix skrev 2016-09-19 14:39:57 följande:

Antar att du inte bor här i Sverige. Men hur funkar det med att "köpa" ett snitt? Blev bara nyfiken :)

Jag bor i Spanien. Jag har en privat sjukförsäkring som jag tecknade för ca 6 mån sen. Jag får då välja gynekolog och sjukhus jag vill föda på. Jag fick bekräftat bara för 3 mån sedan att jag var felsydd och att bm som sydde mig inte gjort ett bra jobb. På efterkontroller i Sverige sa de att allt såg så bra ut fastän min känsla sa att de inte va så. Vi flyttade tillbaka till Spanien när min son var 6 mån (min fästman har familj här nere). Hur hemskt det må låta (då de blir en klassfråga) så betalar jag massa pengar varje månad för att veta att jag då är garanterad snitt och jag har tur som kan betala dessa pengar. Jag har även kompisar som vill föda vaginalt som har privat försäkring eftersom att du får välja sjukhus och oavsett vad du söker för för åkomma så får man tid inom 6-24 h,dvs man slipper väntetiden
  • annadenise
    MammaBecka skrev 2016-09-18 09:04:32 följande:

Här i Linköping gör man ett UL i ca vecka 12-13 och ett i ca vecka 18-19. Kub är gratis.

De är ju toppen.Jag vet inte hur det ser ut nu år 2016 men förra året fanns det 4-5 län i Sverige som inte erbjöd kub,blå Västmanlands län (där jag kommer ifrån). Vill man göra kub får man hosta upp 2600 kr och åka till sthlm eller Örebro

Vet dock inte om det här blivit ändringar i år. Annars får man snällt vänta på rul
Svar på tråden BF maj 2017