• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Anonym (dagw)

Alltså, du får ju automatiskt ensam vårdnad vid födseln om du inte skriver att han skall ha delad vårdnad med dig. Sedan måste han stämma dig på vårdnaden för att få del i den. Vet inte hur lång tid en sådan stämning tar, men troligtvis kommer du väl ha hunnit vara hemma ett år innan den går igenom.

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2016-09-11 22:07:07 följande:

Menar du gemensam vårdnad nu eller sedan när/om han flyttar? Han säger nämligen 'kanske om ett par år om han får jobb där då och hans dåvarande partner är okej med det'. Det är alltså inte säkert.

Hur är det tänkt att jag ska fixa hans umgänge? Jag har liksom inte råd att betala hans resor hit och tillbaka plus hotell. Eller menade du att huvudansvaret för umgänget ligger på honom då? Jag flyttade liksom hit i god tro innan jag visste att jag var gravid ens.

Gemensam vårdnad kan han få interimistiskt (dvs direkt i väntan på rättegång) men det krävs att han stämmer dig då. Eftersom ni inte är gifta kommer du automatiskt få ensam vårdnad.

Normalt förespråkar jag gemensam vårdnad från start och att båda föräldrarna är föräldralediga. Det krävs dock då att den förälder som inte bor med barnet (vanligtvis pappan) har ett mycket tätt umgänge så att barnet kan knyta an. I ert fall skulle jag prata med pappan och se om han var villig att skriva över de dagar han kan på dig och enbart behålla de sista månaderna, eller vänta med gemensam vårdnad tills barnet är ett år och du kan börja arbeta igen. Efter föräldraledighet en är det ju inget som hindrar gemensam vårdnad. Många föräldrar bor långt ifrån varandra men har ändå gemensam vårdnad. Det är ganska sällskap det behövs underskrifter från båda och det går att ordna via brev.

Nej, jag menar att pappan - som är umgängesföräldern - har huvudansvaret. Barnet har dock rätt till ungpnge ed båda föräldrarna och boendeföräldern (dvs du) ska bidra "efter förmåga".

Ett slternativ är kanske att han bor hos er eller en vän de gånger han kan ta sig ne för barnets skull är det bra om ni kan få till ett umgänge som fungerar.
  • Brumma
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-11 22:10:32 följande:

Varför ska du få hans pappadagar???? Han kan använda dom upp till att barnet är 12 år! Att du står utan försörjning är ju ditt problem. Du har rätt att vara föräldraledig i 18 månader hur du väljer att lösa det ekonomiskt har inte med saken att göra. Sen vem säger att du ska ha rätt till barnet bara? Det finns pappor som får vårdnanden från dag ett. Barn behöver inte amma. Varför mamman ska flytta? Ja kanske för att du valde att flytta innan du ens tog ansvar över det att du kan vara gravid????

Det spelar ingen roll vad du har för roll till ditt bonusbarn eller vad övriga omkring er vill. Det finns krav för att man ska få adoptera - läs på. Och om du ser till bonusbarnets bästa istället för ditt eget så är du en olämplig mor.

Det finns INGET som säger att du har rätt till ensam vårdnad mer än just nu för att det sker per automatik då ni inte är gifta. Han kan stämma dig så fort barnet är fött eller om 3 år. Kvittar. Umgänge har han rätt till och du är skyldig att underlätta detta och se till barnets bästa. Att du inte har råd är inget hållbart argument för att du ska ha ensam rätt på ert barn.

Hon är skyldig att underlätta umgänge. Inte resa hela Sverige för att pappan inte kommer ner. Och nej, man kan inte begära att alla gör graviditetstest varje gång man avslutar ett förhållande eller innan msn flyttar. Det är bara löjligt att begära...

Om en pappa skall få enskild vårdnad från dag ett krävs att mamman är oförmögen eller farlig för sitt barn. Dessutom skall faderskapet fastställas innan vilket definitivt inte går från dag ett.

Kravet för att adoptera är att de är gifta. Vilket de planerar. Så vad ska hon läsa på?

Varför så aggressiv?
  • Anonym (traslig)
    Brumma skrev 2016-09-11 22:38:30 följande:

Hon är skyldig att underlätta umgänge. Inte resa hela Sverige för att pappan inte kommer ner. Och nej, man kan inte begära att alla gör graviditetstest varje gång man avslutar ett förhållande eller innan msn flyttar. Det är bara löjligt att begära...

Om en pappa skall få enskild vårdnad från dag ett krävs att mamman är oförmögen eller farlig för sitt barn. Dessutom skall faderskapet fastställas innan vilket definitivt inte går från dag ett.

Kravet för att adoptera är att de är gifta. Vilket de planerar. Så vad ska hon läsa på?

Varför så aggressiv?

Ja underlätta så alltså är det inte hållbart att säga "jag har inte råd vi skiter i umgänget". Nej men det är lite ens eget ansvar att se till att man inte är gravid innan man ger sig in i ett nytt förhållande. Trash-varning.

Nej däremot gemensam vårdnad. Det är inget som behöver ta tid. Jo faderskapet kan faställas innan bebisen är född till o med! Bara att gå till familjerätten och skriva på. Säger dom båda att han är pappan så behövs ingen vidare utredning.

Planera att gifta sig och vara gift är lite som dag och natt. För att jag är allergisk på dessa egoistiska kvinnor som särar på benen och sen bara gnäller "amen jaaaag har inga pengar buhu" tänk på det INNAN man sätter barn till världen. Så himla sjukt att man som kvinna ska få komma undan med vad som helst. O ja jag är själv kvinna. Det är dessa stackars barn som blir lidande.
  • Brumma
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-11 22:50:18 följande:

Ja underlätta så alltså är det inte hållbart att säga "jag har inte råd vi skiter i umgänget". Nej men det är lite ens eget ansvar att se till att man inte är gravid innan man ger sig in i ett nytt förhållande. Trash-varning.

Nej däremot gemensam vårdnad. Det är inget som behöver ta tid. Jo faderskapet kan faställas innan bebisen är född till o med! Bara att gå till familjerätten och skriva på. Säger dom båda att han är pappan så behövs ingen vidare utredning.

Planera att gifta sig och vara gift är lite som dag och natt. För att jag är allergisk på dessa egoistiska kvinnor som särar på benen och sen bara gnäller "amen jaaaag har inga pengar buhu" tänk på det INNAN man sätter barn till världen. Så himla sjukt att man som kvinna ska få komma undan med vad som helst. O ja jag är själv kvinna. Det är dessa stackars barn som blir lidande.

Har hon inga pengar så har hon inte råd att åka till andra änden av landet. Speciellt inte om hon ska spara pengar från enbart en halv föräldraledighet och få den att röka ett år. Att UNDERLÄTTA är att ta emot pappan i hemmet (eller ngn annans hem om det inte känns bra att ha exet i hemmet av ngn anledning) så ofta som möjligt så att anknytning kan ske. Pappa får ta sig till mamman och barnet i detta fall. Eller tänker du att ett spädbarn skall flyga flera gånger i månaden? Vet du hur ont i öronen spädbarn brukar ha när de flyger?

Ibland råkar man bli gravid. Alla klarar inte av en abort. Och jo, man kan bli gravid trots skydd.

Vad kommer hon undan med tycker du?
  • Anonym (Gift dig!)

Om du vill underlätta för dig själv så gift dig med din nya innan barnet föds. Då kommer han automatiskt bli pappa (så ser lagen ut) och du och han kommer bli barnets vårdnadshavare.

Då behöver du inte fundera på vare sig föräldradagar eller vårdnad.

• sextiotalist

Du kommer få ensam vårdnad direkt. Först när faderskapet är fastställt så kan han börja processa om gemensam vårdnad och du kan motsätta dig så tar det tid.
    Jag har även för mig att ni båda tillsammans ska vara med när faderskapet fastställs och det ska ske där barnet är skrivet, dvs på Öland.
    Han kan inte kräva att du flyttar till Kiruna igen, utan han får vackert acceptera att du och barnet bor på Öland och troligen måste han resa till Öland för att träffa barnet.
    Mitt tips är att du fixar en bra advokat som hjälper dig genom processen. I det här fallet så tycker jag att det är bäst att du har ensam vårdnad, eftersom ni bor så långt ifrån varandra så det är svårt att ta beslut gemensamt och sedan verka han rätt avig i och med hans krav på att du ska flytta tillbaka.

Jag tycke du ska tidigt ha ett förslag på umgänge, så att de ser att du verkligen vill att barnet och pappan ska ha en bra relation och att du kommer göra vad du kan för att underlätta

• Anonym (dagw)
    Anonym (Gift dig!) skrev 2016-09-12 07:58:00 följande:
    Om du vill underlätta för dig själv så gift dig med din nya innan barnet föds. Då kommer han automatiskt bli pappa (så ser lagen ut) och du och han kommer bli barnets vårdnadshavare. Då behöver du inte fundera på vare sig föräldradagar eller vårdnad.
    Du tycker det är vettigt att beröva barnet dess biologiska pappa och ta ifrån den biologiska pappan alla föräldradagar?
  • Anonym (--)
    Anonym (dagw) skrev 2016-09-12 09:02:15 följande:
    Du tycker det är vettigt att beröva barnet dess biologiska pappa och ta ifrån den biologiska pappan alla föräldradagar?
    Föräldraledigheten är inte till för att pappan ska få vara ledig. Den är till för att barnet ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att gå på förskola (eller liknande). Det är barnets behov som ska styra.
  • Anonym (dagw)
    Anonym (--) skrev 2016-09-12 09:08:24 följande:
    Föräldraledigheten är inte till för att pappan ska få vara ledig. Den är till för att barnet ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att gå på förskola (eller liknande). Det är barnets behov som ska styra.
    Var har jag skrivit att den är till för att pappan ska få vara ledig?
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?