• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • MiniQ
    sextiotalist skrev 2016-09-12 16:29:33 följande:

Lite fel där. Om inget annat efterfrågas så blir det enskild vårdnad oavsett om pappan är känd eller inte. Det hade inte ändrats sig sedan jag fick barn tills min bror fick barn för två år sedan.

Har jag sagt något annat?

Jag poängterade just det, att endast om TS skulle efterfråga det, i fallet av att faderskapet erkänns, blir det något annat än enskild vårdnad. Jag kanske uttryckte mig oklart men det var vad jag menade. Som jag poängterade är det endast i fallet av att hon först gifter sig med sambon som det blir gemensam vårdnad (och då med hennes make inte med barnets biologiska pappa).
  • Anonym (---)
    Anonym (TS) skrev 2016-09-12 16:36:13 följande:

....Vi planerar att gifta oss omgående så vi kan påbörja adoptionen.

Betyder det att min sambo kommer stå som pappa om vi gifter oss innan? Det låter ju helknasigt. Jag antar att jag kan säga att detta inte stämmer? Men vad händer om jag skulle säga att det är han som är pappa? Någon skrev att då händer inget mer men nog måste väl kirunakillen kunna be om ett faderskapstest om inte annat även om jag motsätter mig det? Det skulle ju visa att han är pappan. Nån sån rättighet har han väl? Hur kan det vara extremt svårt för honom att få vårdnaden om Jag gör så? Borde väl bli lättare iom att det kan bevisas med test att han.är pappan och då kommer det fram Att jag ljugit = försvårat umgänge?

....

Om ni gifter er blir din sambo automatiskt pappa, det kallas faderskapspresumtion. Din sambo kan avsäga sig faderskapet genom att godkänna ditt ex som pappa, finns en skild lag för det men detta är som sagt frivilligt. Ingen kommer att ifrågasätta om din sambo är pappa till barnet och ditt ex har ingen möjlighet att få detta prövat.
  • Anonym (---)
    Anonym (---) skrev 2016-09-12 17:06:52 följande:
    Om ni gifter er blir din sambo automatiskt pappa, det kallas faderskapspresumtion. Din sambo kan avsäga sig faderskapet genom att godkänna ditt ex som pappa, finns en skild lag för det men detta är som sagt frivilligt. Ingen kommer att ifrågasätta om din sambo är pappa till barnet och ditt ex har ingen möjlighet att få detta prövat.
    Förtydligar sista meningen: Ingen kommer att ifrågasätta om din sambo är pappa till barnet om ni är gifta och ditt ex har ingen möjlighet att få detta prövat.
  • MiniQ
    Anonym (TS) skrev 2016-09-12 16:36:13 följande:

TS här, tänkte svara på några frågor och har Även ett par egna.

Jag har känt min nuvarande sambo sen många år tillbaka men vi har inte varit ett par. Vi har varit nära vänner sen innan hans barn föddes och jag har funnits i hennes liv i hög grad under hela hennes liv. Vi har en nära relation och hon har själv sagt att hon önskar att jag vore hennes mamma. Både min sambo och hans barns morföräldrar vill också detta. Jag och sambon har tyckt om varandra som mer än vänner länge men det är först nu vi valt att satsa på varandra. Det är ingen jag just mött. Vi valde att vänta tills nu pga hans tidigare frus sjukdom och död och för att barnet inte skulle känna att hennes mamma ersattes så fort. Vi planerar att gifta oss omgående så vi kan påbörja adoptionen.

Betyder det att min sambo kommer stå som pappa om vi gifter oss innan? Det låter ju helknasigt. Jag antar att jag kan säga att detta inte stämmer? Men vad händer om jag skulle säga att det är han som är pappa? Någon skrev att då händer inget mer men nog måste väl kirunakillen kunna be om ett faderskapstest om inte annat även om jag motsätter mig det? Det skulle ju visa att han är pappan. Nån sån rättighet har han väl? Hur kan det vara extremt svårt för honom att få vårdnaden om Jag gör så? Borde väl bli lättare iom att det kan bevisas med test att han.är pappan och då kommer det fram Att jag ljugit = försvårat umgänge?

Jag åt p-piller under tiden i Kiruna så trodde inte jag kunde bli gravid då och därför visste jag inte om det när jag flyttade. Var jättetidigt gravid då, i kanske 6e veckan. Upptäckte det i v 12-13 då jag bott 1,5 mån på Öland.

Jag har inget emot att kirunakillen får umgänge och det låter ju bra att lägga fram ett eget förslag om det ses positivt för min del angående vårdnad. Men vad ska jag föreslå och vad är rimligt? Jag har tillräckligt med pengar för att försörja mig själv och mitt barn men inte tillräckligt för att betala hela eller halva summan för resor Kiruna-Öland och tillbaka samt hotell för killen regelbundet. Det blir ju otroligt dyrt!! Det har inte han heller råd med vad jag förstår. Vad är då rimligt umgänge? Vad händer om jag föreslår umgänge typ en gång/vecka och ingen av oss har råd med det så det blir inget av? Påverkar det någon av oss negativt?

Ingen av oss vill ju flytta pga relationer på den ort vi bor nu. Han har jobb i Kiruna och jag har nästan omöjligt att få jobb där med mitt yrke. Här på Öland har jag inte jobb än men arbetsmarknaden är väldigt positiv för det jag är utbildad till så jag tror att jag kommer kunna få jobb efter föräldraledigheten.

Lagstiftningen i Sverige ser ut så. Inom äktenskapet blir man båda automatiskt vårdnadshavare till de barn som föds. Oavsett när du ingår äktenskap, även om du gör det dagen innan förlossningen så blir din make pappa till barnet i lagens mening.

Det är absolut inte för fadern att bara kräva ett faderskapstest. Det krävs mycket för att riva upp faderskapet i en domstol. Det ska väldigt mycket till för att man ens skulle starta en utredning kring det hela. Framförallt om det enda han har är sin egen utsaga om att han är pappa till barnet.

Skulle det mot all förmodan gå så långt att han på något närmast magiskt vis skulle få det till domstol så skulle du ändå inte drabbas negativt av detta. Du är en passiv deltagare, du har inte aktivt försökt dölja faderskapet. Du har ingen skyldighet att göra en anmälan om att din make inte är barnets biologiska fader. Detta vet jag med säkerhet då jag på mycket nära håll bevittnat ett mycket snarlikt scenario.

Du kan alltså inte anklagas för att ha försvårat umgänget.

I det fall jag känner till uppgav modern t o m vid tillfälle för familjerätten att hennes make inte var den biologiska fadern. Det spelade ingen roll eftersom de gift sig medan hon var gravid.

Den biologiska fadern gjorde i detta fall visst försök att få umgängeskrets med barnet några år senare men det föll snabbt på att ingen instans såg något skäl att riva upp det av lagen erkända faderskapet.
  • Anonym (traslig)
    Anonym (---) skrev 2016-09-12 17:08:38 följande:

Förtydligar sista meningen: Ingen kommer att ifrågasätta om din sambo är pappa till barnet om ni är gifta och ditt ex har ingen möjlighet att få detta prövat.

Du måste vara dum på riktigt.
  • Anonym (fxt)

I detta fallet bör det inte vara svårt att få tyngd i killens påstående om att han kan vara pappan ifall han begär det, så länge de inte haft en relation som var hemlig för deras omgivning.

Och visst fan kan och BÖR hon i en ev. tvist och stämning på vårdnaden anklagas för att försvåra umgänget eftersom hon medvetet låtit fel man stå som pappa. Att det inte i sig är straffbart att göra så är en helt annan femma.

MiniQ skrev 2016-09-12 17:11:31 följande:

Lagstiftningen i Sverige ser ut så. Inom äktenskapet blir man båda automatiskt vårdnadshavare till de barn som föds. Oavsett när du ingår äktenskap, även om du gör det dagen innan förlossningen så blir din make pappa till barnet i lagens mening.

Det är absolut inte för fadern att bara kräva ett faderskapstest. Det krävs mycket för att riva upp faderskapet i en domstol. Det ska väldigt mycket till för att man ens skulle starta en utredning kring det hela. Framförallt om det enda han har är sin egen utsaga om att han är pappa till barnet.

Skulle det mot all förmodan gå så långt att han på något närmast magiskt vis skulle få det till domstol så skulle du ändå inte drabbas negativt av detta. Du är en passiv deltagare, du har inte aktivt försökt dölja faderskapet. Du har ingen skyldighet att göra en anmälan om att din make inte är barnets biologiska fader. Detta vet jag med säkerhet då jag på mycket nära håll bevittnat ett mycket snarlikt scenario.

Du kan alltså inte anklagas för att ha försvårat umgänget.

I det fall jag känner till uppgav modern t o m vid tillfälle för familjerätten att hennes make inte var den biologiska fadern. Det spelade ingen roll eftersom de gift sig medan hon var gravid.

Den biologiska fadern gjorde i detta fall visst försök att få umgängeskrets med barnet några år senare men det föll snabbt på att ingen instans såg något skäl att riva upp det av lagen erkända faderskapet.

• Anonym (fxt)

Det har han visst.

Anonym (---) skrev 2016-09-12 17:08:38 följande:

• Anonym (---)
    Anonym (fxt) skrev 2016-09-12 17:18:05 följande:

Det har han visst.

Nä, det har han inte. Endast barnet och den äkta mannen kan få faderskapet hävt och först när detta skett kan en ny utredning om vem som är far påbörjas. Socialen har ingen talerätt när de gäller gifta par.
  • Anonym (fxt)

Jo det har han visst.

Givetvis kan inte random snubbe komma och säga "jag tror jag är pappan" och få göra ett faderskapstest. Men en man som kan ge stöd för att han var i en relation med kvinnan den tidsperiod när barnet blev till kan få igenom det. Sedan är det inte socialen som har befogenhet att ändra det juridiska faderskapet men det har jag inte påstått heller.

Anonym (---) skrev 2016-09-12 17:39:30 följande:

Nä, det har han inte. Endast barnet och den äkta mannen kan få faderskapet hävt och först när detta skett kan en ny utredning om vem som är far påbörjas. Socialen har ingen talerätt när de gäller gifta par.

• MiniQ
    Anonym (fxt) skrev 2016-09-12 17:17:11 följande:

I detta fallet bör det inte vara svårt att få tyngd i killens påstående om att han kan vara pappan ifall han begär det, så länge de inte haft en relation som var hemlig för deras omgivning.

Och visst fan kan och BÖR hon i en ev. tvist och stämning på vårdnaden anklagas för att försvåra umgänget eftersom hon medvetet låtit fel man stå som pappa. Att det inte i sig är straffbart att göra så är en helt annan femma.

Visst kan han få stöd i det. Men det brukar (och nu säger jag det i bemärkelsen av de fall av liknande karaktär jag känner till) inte vara tillräckligt. Det är ganska lätt att koka ihop en historia och få folk att vara villiga att stödja din historia om du skulle vilja jävlas med någon. Bittra ex har nog många gånger genom historien försökt sig på detta trick. Tack och lov är det inte bara att klampa in på första bästa familjerätt, hävda att du är fader till någons barn och få till en faderskapsutredning. Det krävs avsevärt mycket mer än så.

Nej, hon kan inte anklagas för något. Du har som ogift kvinna skyldighet att samarbeta i en faderskapsutredning. Du har inga skyldigheter att anmäla till någon att din make inte är barnets biologiska far om vårdnaden fastställts genom äktenskap. Det är således inte något sabotage om hon inte gör så. Inte heller i en vårdnadstvist. Hon är passiv deltagare, staten fattar beslut om faderskapet, hon motsätter sig inte vilket är hennes rättighet. Inget umgängessabotage.
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?