• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Tow2Mater
    Anonym (---) skrev 2016-09-12 14:42:11 följande:

Det här är inte etiskt korrekt på något vis, men löser det praktiska.

Om du och din sambo gifter innan barnet föds blir han automatiskt pappa till barnet. Barnets biologiska pappa (ditt ex) har ingen talan och kan inte göra något för att få faderskapet. Det går senare att upphäva faderskapet och skriva in ditt ex som pappa.

Lågvattenråden här på FL finns det inga gränser för.
  • Anonym (traslig)
    sextiotalist skrev 2016-09-12 14:37:49 följande:

Man kan tycka vad man vill, men nu är det så att mamman har ensam vårdnad och har från början alla dagar och det finns inget tvång för mamman att gå med på gemensam vårdnad direkt. Sedan har mannen all rätt att strida för det, men inte förrän faderskapet är fastställt och han måste ta det först till tingsrätten och kanske även till hovrätten.

Men pappan kan flytta till Öland, då ökar troligen chanserna att han få vara med mer i barnets liv

Pappan kräver faderskapsutredning, om mamman inte går med på det är det sabotage av grov sort. Detta kan han göra innan barnet är född. Sen kräver han ensam/gemensam vårdnad direkt. Tada.. där står TS med massa problem.. så sluta få det och låta som hon kommer komma undan så lätt =) en bra pappa ställer nog till det rejält från dag 1. För inte så längesen fanns det en tråd här där precis samma sak hänt. Helt plötsligt blev modern av med resterande av föräldrardagar och undrade vad hon skulle ta sig till!
  • bullshit

Anonym 14:41: rätt men fel ändå. Att i efterhand "korrigera" (upphäva) faderskapet är ohyggligt svårt. Då måste barnet eller fadern (INTE TS och absolut inte den nya pappan) stämma TS inför domstol. Därefter skall det äkta faderskapen bevisas men det är faktiskt inte alltid domstolarna bryr sig om det. 
    men försöka duger (kanske).
    Däremot är det helt korrekt att om TS snabbt som attan gifter sig med nye mannen räknas han som pappa ( Föräldrabalken 1 kap 1§: Är vid barns födelse modern gift med en man, ska denne anses som barnet far).

• Anonym (--)
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 14:04:59 följande:
    Vem sa att det skulle ske hux-flux?! Sluta dra egna slutsatser och bara se problem.

Amma är ingen rättighet, ersättning går lika bra.

Har man inte råd med barn ska man inte skaffa några, punkt slut. Barnet bor hos pappa = mamman kan jobba.

När barnet ska börja förskolan är olika från barn till barn. Barnet ska INTE PENDLA. Herregud läs. Barnet ska BO hos pappan. Det är mamman som ska pendla precis som pappan fått göra i början! Det är INTE skadligt för barnet om dom träffats ofta och mycket i 6 månader. Hur tror du alla andra barn överlever då där mamman börjar jobba och knappt ser sitt barn?!

Nej det finns inget som talar för att mamman ska ha ensam vårdnad. Helt onödigt. Handlar bara om egosim.
    Ja det är klart att om pappan har träffat barnet några timmar om dagen 5-6 dagar i veckan hela tiden under barnets första sex månader så känner sig barnet tryggt med pappan och det blir inte ett lika stort problem för barnet att flytta till pappan.

Då återstår bara att se på när pappan bygger upp den här nära kontakten med barnet. För självklart kommer han vara på Öland några timmar varje dag och träffa barnet. Eller? Om han inte orkar det så är det hans ansvar att barnet inte känner sig trygg nog med honom.
  • Anonym (traslig)
    Anonym (--) skrev 2016-09-12 15:09:32 följande:

Ja det är klart att om pappan har träffat barnet några timmar om dagen 5-6 dagar i veckan hela tiden under barnets första sex månader så känner sig barnet tryggt med pappan och det blir inte ett lika stort problem för barnet att flytta till pappan.

Då återstår bara att se på när pappan bygger upp den här nära kontakten med barnet. För självklart kommer han vara på Öland några timmar varje dag och träffa barnet. Eller? Om han inte orkar det så är det hans ansvar att barnet inte känner sig trygg nog med honom.

Massvis med pappor som bor med sin bebis men träffar den knappt en timme per dag pga jobb. Ändå blir dom sen föräldralediga. Punkt
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 14:57:46 följande:
    Pappan kräver faderskapsutredning, om mamman inte går med på det är det sabotage av grov sort. Detta kan han göra innan barnet är född. Sen kräver han ensam/gemensam vårdnad direkt. Tada.. där står TS med massa problem.. så sluta få det och låta som hon kommer komma undan så lätt =) en bra pappa ställer nog till det rejält från dag 1. För inte så längesen fanns det en tråd här där precis samma sak hänt. Helt plötsligt blev modern av med resterande av föräldrardagar och undrade vad hon skulle ta sig till!
    Har någon öht pratat om att mamman ska motsätta sig en faderskapsutredning. Däremot kan hon motsätta sig gemensam vårdnad, vilket inte är samma sak. Jag tror jag hela tiden skrivit att hon ska medverka till faderskapsutredningen och först efter faderskapet är fastställt så kan pappan begära gemensam vårdnad.

• MiniQ

Jag förstår inte varför alla i den här tråden verkar ha snöat in på att pappan är så duktig och skulle definitivt få igenom delad vårdnad.

Utifrån TS beskrivning vet vi bara att hon inte anser honom vara en olämplig förälder. Det är ett ganska stort steg från det till att anta att han skulle utgöra en lämpligare förälder än vad TS kommer vara.

Jag tycker exempelvis att det är ganska olämpligt av honom att tycka att TS ska rycka upp sin tillvaro för att flytta till en stad som hon helt uppenbart inte haft för uppsåt att rota sig i. För att det är bekvämt för honom. För att det är besvärligt för honom att flytta.

För att besvara den faktiska frågan;

Du kan direkt ange mannen som pappa till barnet och då kommer han att kallas för att skriva på papper och erkänna faderskapet. Då ni inte är gifta får du automatiskt enskild vårdnad. Endast om du efterfrågar det blir vårdnaden gemensam vid födseln.

Du kan också uppge att du inte är säker på vem som är pappan och endast uppge mannen som alternativ fader. Han kommer då att kallas för faderskapstest vilket gör att fastställande av faderskap drar ut på tiden. Även här har du givetvis enskild vårdnad.

Du kan också uppge fader okänd men det är tveksamt om du skulle komma undan med det någon längre tid..

Slutligen kan du, som redan föreslagits, gifta dig med din sambo före barnets födelse och därmed göra honom till juridisk vårdnadshavare. I detta fall är det extremt svårt för den biologiska pappan att försöka få vårdnaden. Man kan givetvis tycka att detta alternativ är moraliskt förkastligt men man kan inte förneka dess existens. Det skulle också kunna underlätta för dig att adoptera sambons dotter att du är mamma till hennes (i statens ögon) biologiska syskon.

Väljer du att ange mannen som barnets fader så har han alla möjligheter att stämma för vårdnaden. Vid laget han får igenom det och ni kommer upp i rätten är det ganska troligt att barnet hunnit bli ganska stor. Vid det laget har du och din sambo hunnit få starka band till barnet och det är fullt möjligt att du skulle få fortsätta ha enskild vårdnad av rent praktiska skäl (avståndet).

Man ska inte glömma bort det är skillnad på vårdnad och umgänge. Något som gemene man på familjeliv verkar ha svårt att förstå..

Du bör givetvis alltid underlätta för umgänget mellan barnet och fader, oavsett vårdnadsfrågan.

• Anonym (--)
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 15:12:03 följande:
    Massvis med pappor som bor med sin bebis men träffar den knappt en timme per dag pga jobb. Ändå blir dom sen föräldralediga. Punkt
    Ja, de kanske träffar barnet någon timme på kvällen på vardagarna men sen blir det en del bärande och blöjbyten på nätterna plus en massa timmar på helgerna.

Men visst, om pappan träffar barnet en timme varje dag det första halvåret så har han en chans att bygga upp en relation till barnet.

Om han nu väljer att träffa barnet några timmar någon gång i månaden, tycker du då att barnet har en chans att bli tillräckligt trygg med pappan på ett halvår?
  • sextiotalist
    MiniQ skrev 2016-09-12 15:41:59 följande:

Jag förstår inte varför alla i den här tråden verkar ha snöat in på att pappan är så duktig och skulle definitivt få igenom delad vårdnad.

Utifrån TS beskrivning vet vi bara att hon inte anser honom vara en olämplig förälder. Det är ett ganska stort steg från det till att anta att han skulle utgöra en lämpligare förälder än vad TS kommer vara.

Jag tycker exempelvis att det är ganska olämpligt av honom att tycka att TS ska rycka upp sin tillvaro för att flytta till en stad som hon helt uppenbart inte haft för uppsåt att rota sig i. För att det är bekvämt för honom. För att det är besvärligt för honom att flytta.

För att besvara den faktiska frågan;

Du kan direkt ange mannen som pappa till barnet och då kommer han att kallas för att skriva på papper och erkänna faderskapet. Då ni inte är gifta får du automatiskt enskild vårdnad. Endast om du efterfrågar det blir vårdnaden gemensam vid födseln.

Du kan också uppge att du inte är säker på vem som är pappan och endast uppge mannen som alternativ fader. Han kommer då att kallas för faderskapstest vilket gör att fastställande av faderskap drar ut på tiden. Även här har du givetvis enskild vårdnad.

Du kan också uppge fader okänd men det är tveksamt om du skulle komma undan med det någon längre tid..

Slutligen kan du, som redan föreslagits, gifta dig med din sambo före barnets födelse och därmed göra honom till juridisk vårdnadshavare. I detta fall är det extremt svårt för den biologiska pappan att försöka få vårdnaden. Man kan givetvis tycka att detta alternativ är moraliskt förkastligt men man kan inte förneka dess existens. Det skulle också kunna underlätta för dig att adoptera sambons dotter att du är mamma till hennes (i statens ögon) biologiska syskon.

Väljer du att ange mannen som barnets fader så har han alla möjligheter att stämma för vårdnaden. Vid laget han får igenom det och ni kommer upp i rätten är det ganska troligt att barnet hunnit bli ganska stor. Vid det laget har du och din sambo hunnit få starka band till barnet och det är fullt möjligt att du skulle få fortsätta ha enskild vårdnad av rent praktiska skäl (avståndet).

Man ska inte glömma bort det är skillnad på vårdnad och umgänge. Något som gemene man på familjeliv verkar ha svårt att förstå..

Du bör givetvis alltid underlätta för umgänget mellan barnet och fader, oavsett vårdnadsfrågan.

Lite fel där. Om inget annat efterfrågas så blir det enskild vårdnad oavsett om pappan är känd eller inte. Det hade inte ändrats sig sedan jag fick barn tills min bror fick barn för två år sedan.
  • Anonym (TS)

TS här, tänkte svara på några frågor och har Även ett par egna.

Jag har känt min nuvarande sambo sen många år tillbaka men vi har inte varit ett par. Vi har varit nära vänner sen innan hans barn föddes och jag har funnits i hennes liv i hög grad under hela hennes liv. Vi har en nära relation och hon har själv sagt att hon önskar att jag vore hennes mamma. Både min sambo och hans barns morföräldrar vill också detta. Jag och sambon har tyckt om varandra som mer än vänner länge men det är först nu vi valt att satsa på varandra. Det är ingen jag just mött. Vi valde att vänta tills nu pga hans tidigare frus sjukdom och död och för att barnet inte skulle känna att hennes mamma ersattes så fort. Vi planerar att gifta oss omgående så vi kan påbörja adoptionen.

Betyder det att min sambo kommer stå som pappa om vi gifter oss innan? Det låter ju helknasigt. Jag antar att jag kan säga att detta inte stämmer? Men vad händer om jag skulle säga att det är han som är pappa? Någon skrev att då händer inget mer men nog måste väl kirunakillen kunna be om ett faderskapstest om inte annat även om jag motsätter mig det? Det skulle ju visa att han är pappan. Nån sån rättighet har han väl? Hur kan det vara extremt svårt för honom att få vårdnaden om Jag gör så? Borde väl bli lättare iom att det kan bevisas med test att han.är pappan och då kommer det fram Att jag ljugit = försvårat umgänge?

Jag åt p-piller under tiden i Kiruna så trodde inte jag kunde bli gravid då och därför visste jag inte om det när jag flyttade. Var jättetidigt gravid då, i kanske 6e veckan. Upptäckte det i v 12-13 då jag bott 1,5 mån på Öland.

Jag har inget emot att kirunakillen får umgänge och det låter ju bra att lägga fram ett eget förslag om det ses positivt för min del angående vårdnad. Men vad ska jag föreslå och vad är rimligt? Jag har tillräckligt med pengar för att försörja mig själv och mitt barn men inte tillräckligt för att betala hela eller halva summan för resor Kiruna-Öland och tillbaka samt hotell för killen regelbundet. Det blir ju otroligt dyrt!! Det har inte han heller råd med vad jag förstår. Vad är då rimligt umgänge? Vad händer om jag föreslår umgänge typ en gång/vecka och ingen av oss har råd med det så det blir inget av? Påverkar det någon av oss negativt?

Ingen av oss vill ju flytta pga relationer på den ort vi bor nu. Han har jobb i Kiruna och jag har nästan omöjligt att få jobb där med mitt yrke. Här på Öland har jag inte jobb än men arbetsmarknaden är väldigt positiv för det jag är utbildad till så jag tror att jag kommer kunna få jobb efter föräldraledigheten.

Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?