• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Tow2Mater
    Anonym (Plupp) skrev 2016-09-12 23:00:39 följande:

Sen så kan väl han lika gärna flytta då om han vill ha tätt umgänge med barnet redan när barnet är liten.

Eller så kan han använda sina föräldradagar för att ta t ex långhelger och resa emellan.
  • Anonym (pippi)
    Tow2Mater skrev 2016-09-13 00:22:51 följande:

Eller så kan han använda sina föräldradagar för att ta t ex långhelger och resa emellan.

Det förutsätter ju att han får gemensam vårdnad.

Sedan tycker jag faktiskt att pappan får vara med och dela på kostnaderna för privat barnomsorg genom underhållet om han tar alla sina föräldrapenningdagar och ts behöver börja jobba innan bebisen kan börja på dagis.
  • Anonym (Troll)
    sextiotalist skrev 2016-09-12 14:33:52 följande:

Det normala är att de flesta upptäcker sin graviditet hyfsat tidigt, men det förekommer att det inte sker så. Det kan bero på många omständigheter. Alla får inte typiska graviditetsymptom. Alla mår inte illa, alla får inte ömma bröst och nej, mensen (eller snarare blödningar) försvinner inte för alla.

Man kan vara stressad, ha bakomliggande sjukdomar.

Det enda jag märkte min graviditet på (eller snarare min sambo) var mina bröst. Hade jag fått en blödning och han inte uppmärksammat det, så hade det nog kunnat gå 12 veckor innan jag hade upptäckt det. För jag mådde inte illa, gick inte upp i vikt. Utan jag hade samma kläder som jag brukar ha de tre första månaderna och då hade jag nog funderat på varför jag gått upp i vikt. Dvs jag hade inga symptom att tala om utom utebliven mens (brösten var bara en kort tid)

Nej, det är klart att det kan hända att man inte märker att man är gravid de första 12 veckorna. Men på de 12 veckorna (om man blev gravid det sista man gjorde med sin partner) så är det ganska otroligt att man skulle hinna göra slut med sin partner, flytta till andra sidan landet, börja nytt jobb, träffa ny partner, bli sambo, planera giftermål, planera adoption, allt innan man inser att man är gravid... den här tråden rent teoretisk, inte ens chans att den är sann
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Som någon redan skrivit är detta mycket enkelt. Mamman får automatiskt ensam vårdnad om hon inte är dum nog att skriva på för gemensam vårdnad.
    Med ensam vårdnad kan hon bo var hon vill. Naturligtvis har pappan rätt att träffa sitt barn, men han kan inte tvinga mamman/barnet att åka till honom. Han måste åka till barnet, och det lär ju inte bli speciellt ofta med det avståndet.
    Det enklaste är väl att mamman är generös och låter honom umgås med barnet så mycket som möjligt de gångar han orkar resa den långa vägen.

I den här situationen vore det vansinne med gemensam vårdnad.

• Anonym (fxt)

Hon kan bo var hon vill även med gemensam vårdnad.

Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-09-13 03:13:30 följande:

Som någon redan skrivit är detta mycket enkelt. Mamman får automatiskt ensam vårdnad om hon inte är dum nog att skriva på för gemensam vårdnad.

Med ensam vårdnad kan hon bo var hon vill. Naturligtvis har pappan rätt att träffa sitt barn, men han kan inte tvinga mamman/barnet att åka till honom. Han måste åka till barnet, och det lär ju inte bli speciellt ofta med det avståndet.

Det enklaste är väl att mamman är generös och låter honom umgås med barnet så mycket som möjligt de gångar han orkar resa den långa vägen.

• Anonym (Jossan)

De finns ju två rimliga alternativ. De ena är att se till att du och pappan KOMMER ÖVERENS om vart ni ska bo då barnet har rätt till BÅDA sina föräldrar, gör ni inte de är väl bättre att du väntar med barn och skaffar med den du bor med.

• Anonym (pippi)
    Anonym (Jossan) skrev 2016-09-13 07:24:19 följande:

De finns ju två rimliga alternativ. De ena är att se till att du och pappan KOMMER ÖVERENS om vart ni ska bo då barnet har rätt till BÅDA sina föräldrar, gör ni inte de är väl bättre att du väntar med barn och skaffar med den du bor med.

Lite sent att tänka så i det här fallet.
  • Anonym (Bf)
    Anonym (pippi) skrev 2016-09-12 18:20:29 följande:

Varför ska du flytta? Eller ta ansvar för pappan? Du tar ansvar för dig och din familj. Och gör ditt bästa för att underlätta umgänget (dvs inte hindrar pappan när han vill träffa barnet). Sedan kan du bidra till pappans umgängesresor i den mån du har råd och vill vara schysst mot ditt barn.

Det säger sig själv att en domstol inte dömer någon att betala någon annans umgängesresor om det saknas pengar. Barnets umgänge beror inte bara på föräldrarnas vilja utan också på deras ekonomiska resurser. Saknar de båda pengar till umgängesresor så blir det ju såklart inget umgänge. Simple as that.

Boendeföräldrar kan bli dömda att betala/utföra delar och till och med hela resorna. Yttra dig inte med falska svar.
  • Anonym (Bf)
    Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 00:26:53 följande:

Det förutsätter ju att han får gemensam vårdnad.

Sedan tycker jag faktiskt att pappan får vara med och dela på kostnaderna för privat barnomsorg genom underhållet om han tar alla sina föräldrapenningdagar och ts behöver börja jobba innan bebisen kan börja på dagis.

Tyck det du men varför måste Ta arbeta heltid om han går genensam vårdnad. Du drömmer. Ingen domstol kommer att besluta det.
  • Anonym (Bf)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-09-13 03:13:30 följande:

Många som har privata åsikter... Jag vet av flera föräldrar som har fått igenom gemensam vårdnad trots att de bor i olika länder.
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?