• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Anonym (traslig)
    sextiotalist skrev 2016-09-12 13:39:10 följande:

Jag var väldigt tydlig att hon ska göra allt rätt. Dvs hon ska medverka så faderskaet blir fastställt (det finns något mellan att fastställa faderskapet innan födseln till att inte medverka alls).

Hon ska visa med förslag hur ett umgänge ska kunna utformas. Sköter hon sina kort rätt och visar med handling att hon vill att barnet och pappan ska ha en bra relation, så kommer det gå bra för henne.

Jag tycker i det här fallet att det är bäst att mamman har ensam vårdnad, pga avståndet. Hon måste kunna få ta beslut i vardagen utan en massa krångel med brev och sådant.

Fast du verkar missa en väldigt viktig poäng här. Ensam vårdnad ger mamman alla föräldradagar. Varför ska hon få det? Pappan har inte valt självmant att ge henne dom och han ska också ha rätt att få vara föräldraledig med sitt barn. Att det inte kan ske just nu är rätt självklart men han kan ta ut dom upp till att barnet är 12 år så han kan absolut spara dom till senare. Sen finns det inget som säger att pappan kan vara föräldraledig efter t ex 6 månader med bebisen om dom haft bra anknytning innan. Då får mamman vara den som reser och hälsar på sitt barn - precis som pappan gjort.
  • Anonym (Solblomma)
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 13:48:30 följande:
    Fast du verkar missa en väldigt viktig poäng här. Ensam vårdnad ger mamman alla föräldradagar. Varför ska hon få det? Pappan har inte valt självmant att ge henne dom och han ska också ha rätt att få vara föräldraledig med sitt barn. Att det inte kan ske just nu är rätt självklart men han kan ta ut dom upp till att barnet är 12 år så han kan absolut spara dom till senare. Sen finns det inget som säger att pappan kan vara föräldraledig efter t ex 6 månader med bebisen om dom haft bra anknytning innan. Då får mamman vara den som reser och hälsar på sitt barn - precis som pappan gjort.
    1. Barnet kan inte flytta till pappan efter sex månader hux-flux över en natt, för han är inte barnets primära anknytningsperson utan det kommer mamman vara
    2. Ammar mamman efter sex månader kan barnet inte flytta
    3. Om pappan inte tar ut fl-dagarna på en gång/ger dagar till mamman så kommer barnet få vara utan käk och blöjor (eftersom mamman inte kommer få några pengar p.g.a. att hon bor med sin sambo = inget försörjningsstöd)
    4. Det bästa för barnet är att få vara hemma från förskolan så länge som möjligt
    5. Pappan kan absolut ha kontakt och umgänge med barnet, men det bästa för barnet är INTE att pendla till Kiruna eller flytta dit med pappan efter sex månader. Det kan vara skadligt för barnet rent av.

Summa sumarum: Bästa är att mamman får enskild vårdnad (åtminstone till en början).
  • Anonym (Solblomma)
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 13:48:30 följande:
    PAPPANS rättigheter och mammans rättigheter är inte det viktigaste här, barnet är det viktigaste, och det bästa för barnet är allra mest troligt att mamman är med barnet till en början, så får pappan ha umgänge efter sin förmåga.
  • bullshit

Den här historien är ren fejk. En hypotetisk fråga. TS borde  - som andra normala kvinnor - ha upptäckt graviditeten senast  i vecka 10. På de veckor som passerat sedan hon blivit gravid med Kirunajeppen har hon flyttat till Öland, träffat en ny man, blivit sambo samt börjat förbereda adoption av hans barn.
    Lite väl snabbt marscherat...

• Anonym (traslig)
    Anonym (Solblomma) skrev 2016-09-12 13:52:18 följande:

1. Barnet kan inte flytta till pappan efter sex månader hux-flux över en natt, för han är inte barnets primära anknytningsperson utan det kommer mamman vara

2. Ammar mamman efter sex månader kan barnet inte flytta

3. Om pappan inte tar ut fl-dagarna på en gång/ger dagar till mamman så kommer barnet få vara utan käk och blöjor (eftersom mamman inte kommer få några pengar p.g.a. att hon bor med sin sambo = inget försörjningsstöd)

4. Det bästa för barnet är att få vara hemma från förskolan så länge som möjligt

5. Pappan kan absolut ha kontakt och umgänge med barnet, men det bästa för barnet är INTE att pendla till Kiruna eller flytta dit med pappan efter sex månader. Det kan vara skadligt för barnet rent av.

Summa sumarum: Bästa är att mamman får enskild vårdnad (åtminstone till en början).

Vem sa att det skulle ske hux-flux?! Sluta dra egna slutsatser och bara se problem.

Amma är ingen rättighet, ersättning går lika bra.

Har man inte råd med barn ska man inte skaffa några, punkt slut. Barnet bor hos pappa = mamman kan jobba.

När barnet ska börja förskolan är olika från barn till barn. Barnet ska INTE PENDLA. Herregud läs. Barnet ska BO hos pappan. Det är mamman som ska pendla precis som pappan fått göra i början! Det är INTE skadligt för barnet om dom träffats ofta och mycket i 6 månader. Hur tror du alla andra barn överlever då där mamman börjar jobba och knappt ser sitt barn?!

Nej det finns inget som talar för att mamman ska ha ensam vårdnad. Helt onödigt. Handlar bara om egosim.
  • Anonym (traslig)
    Anonym (Solblomma) skrev 2016-09-12 13:53:11 följande:

PAPPANS rättigheter och mammans rättigheter är inte det viktigaste här, barnet är det viktigaste, och det bästa för barnet är allra mest troligt att mamman är med barnet till en början, så får pappan ha umgänge efter sin förmåga.

Det handlar om BARNETS rättigheter. Barnets rätt till BÅDA sina föräldrar. Så nej det finns ingen jäkla anledning att mamman ska sno tid (föräldradagar) från pappan och barnet. punkt slut
  • sextiotalist
    bullshit skrev 2016-09-12 13:55:38 följande:

Den här historien är ren fejk. En hypotetisk fråga. TS borde  - som andra normala kvinnor - ha upptäckt graviditeten senast  i vecka 10. På de veckor som passerat sedan hon blivit gravid med Kirunajeppen har hon flyttat till Öland, träffat en ny man, blivit sambo samt börjat förbereda adoption av hans barn.
    Lite väl snabbt marscherat...

Det normala är att de flesta upptäcker sin graviditet hyfsat tidigt, men det förekommer att det inte sker så. Det kan bero på många omständigheter. Alla får inte typiska graviditetsymptom. Alla mår inte illa, alla får inte ömma bröst och nej, mensen (eller snarare blödningar) försvinner inte för alla.
    Man kan vara stressad, ha bakomliggande sjukdomar.
    Det enda jag märkte min graviditet på (eller snarare min sambo) var mina bröst. Hade jag fått en blödning och han inte uppmärksammat det, så hade det nog kunnat gå 12 veckor innan jag hade upptäckt det. För jag mådde inte illa, gick inte upp i vikt. Utan jag hade samma kläder som jag brukar ha de tre första månaderna och då hade jag nog funderat på varför jag gått upp i vikt. Dvs jag hade inga symptom att tala om utom utebliven mens (brösten var bara en kort tid)
  • Tow2Mater
    Anonym (Solblomma) skrev 2016-09-12 13:52:18 följande:

Hon bor ju med sin sambo nu och jobbar inte och det verkar gå bra. Barnbidrag tacker blöjor etc för barnet sen, och bor barnet inte med pappan kommer ju mamman få underhaål av honom.
    Klart pappan ska spara sina dagar så han kan resa ner och träffa barnet!
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 14:06:35 följande:
    Det handlar om BARNETS rättigheter. Barnets rätt till BÅDA sina föräldrar. Så nej det finns ingen jäkla anledning att mamman ska sno tid (föräldradagar) från pappan och barnet. punkt slut
    Man kan tycka vad man vill, men nu är det så att mamman har ensam vårdnad och har från början alla dagar och det finns inget tvång för mamman att gå med på gemensam vårdnad direkt. Sedan har mannen all rätt att strida för det, men inte förrän faderskapet är fastställt och han måste ta det först till tingsrätten och kanske även till hovrätten.

Men pappan kan flytta till Öland, då ökar troligen chanserna att han få vara med mer i barnets liv
  • Anonym (---)

Det här är inte etiskt korrekt på något vis, men löser det praktiska.

Om du och din sambo gifter innan barnet föds blir han automatiskt pappa till barnet. Barnets biologiska pappa (ditt ex) har ingen talan och kan inte göra något för att få faderskapet. Det går senare att upphäva faderskapet och skriva in ditt ex som pappa.

Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?