• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Anonym (--)
    Anonym (dagw) skrev 2016-09-12 09:10:54 följande:
    Var har jag skrivit att den är till för att pappan ska få vara ledig?
    Hur hade du tänkt att pappan skulle ta ut sina dagar under barnets första år? Genom att flytta till Öland eller genom att barnet flyger fram och tillbaka mellan Öland och Kiruna ett par gånger varje vecka?
  • Anonym (Gift dig!)
    Anonym (dagw) skrev 2016-09-12 09:02:15 följande:

Du tycker det är vettigt att beröva barnet dess biologiska pappa och ta ifrån den biologiska pappan alla föräldradagar?

På vilket sätt berövar man barnet sin biologiska pappa? Var skrev jag att man inte skulle se till att barnet får veta vem dess pappa är, eller för den delen se till att det finns ett fungerande umgänge?

Det ENDA jag poängterar är att det finns ett väldigt enkelt sätt att slippa oroa sig över att dela föräldraförsäkringen samt att behöva röra till det med varenda liten underskrift på varenda dokument som ska till genom ett barns uppväxt.
  • Anonym (Usch)

Vad är tjejen för tokdesperat människa som blir sambo, planerar att gifta sig och ADOPTERA en unge hon känt en kvart typ!

Sorry, men detta är vidrigt! Hoppas mannen i Kiruna får hela vårdnaden om nya barnet om han är mer stabil! Kvinnan verkar inte vettig på en fläck!!!

• Anonym (dagw)
    Anonym (--) skrev 2016-09-12 09:13:57 följande:
    Hur hade du tänkt att pappan skulle ta ut sina dagar under barnets första år? Genom att flytta till Öland eller genom att barnet flyger fram och tillbaka mellan Öland och Kiruna ett par gånger varje vecka?
    Han kan spara sina dagar och ta ut dem när barnet är äldre, tex under loven. För barnets bästa.
  • Anonym (dagw)
    Anonym (Usch) skrev 2016-09-12 10:30:46 följande:
    Vad är tjejen för tokdesperat människa som blir sambo, planerar att gifta sig och ADOPTERA en unge hon känt en kvart typ! Sorry, men detta är vidrigt! Hoppas mannen i Kiruna får hela vårdnaden om nya barnet om han är mer stabil! Kvinnan verkar inte vettig på en fläck!!!
    Läs alla TS inlägg så får du mer info.
  • Anonym (fxt)

Genom att någon annan felaktigt anges som pappa förnekas barn och förälder sina rättigheter till varandra.

Anonym (Gift dig!) skrev 2016-09-12 09:33:17 följande:

På vilket sätt berövar man barnet sin biologiska pappa? Var skrev jag att man inte skulle se till att barnet får veta vem dess pappa är, eller för den delen se till att det finns ett fungerande umgänge?

Det ENDA jag poängterar är att det finns ett väldigt enkelt sätt att slippa oroa sig över att dela föräldraförsäkringen samt att behöva röra till det med varenda liten underskrift på varenda dokument som ska till genom ett barns uppväxt.

• Anonym (Solblomma)
    Anonym (dagw) skrev 2016-09-12 11:01:24 följande:
    Han kan spara sina dagar och ta ut dem när barnet är äldre, tex under loven. För barnets bästa.
    Jahaaa du tänker så! Ja, det är ju helt klart bättre för barnet än att kunna få mat, blöjor o.s.v. under sitt första år
  • Påven Johanna

Adoptera det redan befintliga barnet efter att ha varit tillsammans så kort tid tycker jag är vansinne. Resten låter i mina öron ungefär lika galet.

• Anonym (Gift dig!)
    Anonym (fxt) skrev 2016-09-12 11:03:13 följande:

Genom att någon annan felaktigt anges som pappa förnekas barn och förälder sina rättigheter till varandra.

Det är din tolkning av saken. Om mamman och den biologiska fadern har ett fungerande samarbete kring umgänget så är det väl ingen som berövas något. Bara för att han inte är juridisk vårdnadshavare behöver det ju inte betyda att han inte kan vara pappa. Det var en väldigt trångsynt tolkning av dig.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (dagw) skrev 2016-09-12 11:01:42 följande:
    Läs alla TS inlägg så får du mer info.
    Har läst och står fast vid min åsikt! Hoppas blivande pappan får hela vårdnaden så kan ts åka och hälsa på under loven!
    Kanske har hon man och adopterad unge med sig, kanske är hon nån ny man då - hon verkar rätt ombytlig!
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?