• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Anonym (rastlös virrpanna)
    Fiiee skrev 2016-11-16 11:01:52 följande:

Idag har jag pratat med min husläkare på vårdcentralen.

Är fortsatt sjukskriven till sista mars 2017 till att börja med.

Är inskriven på arbetsförmedlingen för att börja arbetsträna, men det tar sådan tid!! Håller på med möten med arbetsförmedlingens arbetsterapeut och psykolog och gör en massa tester där för att dom ska kunna se hur jag funkar.

Dom har även kontakt med min läkare på NP-enheten..

En stor jävla karusell är det.

Hade ju jobb när jag blev sjukskriven.

Men min psykolog, läkare och f-kassan var rörande överens om att jag aldrig skulle gå tillbaka dit.

Psykologen på arbetsförmedlingen tror att det bästa för mig vore att jobba 50% och söka sjukpenning eller va det heter på 50%.

Rörigt är det.. med två läkare och tre psykologer, en arbetsterapeut (ännu sålänge) och en snubbe på arbetsförmedlingen. Mycket möten just nu..

Mycket att hålla reda på..

Oj du har att göra låter det som. Jag undrar vad som hände med själva Adhd diagnosen..har du fått medicin eller vad ska du göra?

Jag själv har verkligen en konstant dialog med mig själv i mitt huvud och jag ser lite  klarare kring mina styrkor och mina svagheter, framförallt i jobbet. Börjar mer anamma detta och bli snällare mot mig själv. Och nu försöka klura ut hur tusan jag ska få till att vara den förbaskade minnesantecknaren på möten. Det är ju ett rullande schema och idag min tur. Hatar att minnesant åt andra. Jag kan inte återberätta åt andra, Vet inte vad jag ska notera av det som sägs och det babblas ju så in i tusan mycket så jag blir knäpp!!Skrikandes{#emotions_dlg.djavulsk}. Skriver så slarvigt och sen vet jag inte vad mina anteckningar betyder. Jaja de får väl bli som det blir.. ingen som läser dessa ändå antar jag
  • Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-17 14:59:10 följande:

Oj du har att göra låter det som. Jag undrar vad som hände med själva Adhd diagnosen..har du fått medicin eller vad ska du göra?

Jag själv har verkligen en konstant dialog med mig själv i mitt huvud och jag ser lite  klarare kring mina styrkor och mina svagheter, framförallt i jobbet. Börjar mer anamma detta och bli snällare mot mig själv. Och nu försöka klura ut hur tusan jag ska få till att vara den förbaskade minnesantecknaren på möten. Det är ju ett rullande schema och idag min tur. Hatar att minnesant åt andra. Jag kan inte återberätta åt andra, Vet inte vad jag ska notera av det som sägs och det babblas ju så in i tusan mycket så jag blir knäpp!!. Skriver så slarvigt och sen vet jag inte vad mina anteckningar betyder. Jaja de får väl bli som det blir.. ingen som läser dessa ändå antar jag

Jag har fått konstaterat att jag har adhd. Nu väntar jag på att läkaren på NP-enheten ska höra av sig så ska vi ha möte ang medicinering.

Fy faaan för att föra anteckningar!!

Då MÅSTE man verkligen lyssna noga hela tiden. Och inte är det lätt att solla ut vad som är viktigt eller inte.

Kan du inte be någon annan ta över åt dig?

Eller vet dom inte om ditt problem?
  • Johan42
    Fiiee skrev 2016-11-15 14:44:37 följande:
    Har du fått någon diagnos?

Jag har adhd av den liiiite grövre sorten tydligen.. väldiga uppmärksamhetsproblem.

Men. Det var skönt att få reda på varför jag inte orkar köra bil sålänge.

Även om jag ibland kan känna mig jävligt bitter över att få en diagnos när jag är 35..
    japp jag fick en senare än du, har en tråd om hur det är också.
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-18 21:19:21 följande:

japp jag fick en senare än du, har en tråd om hur det är också.

Kan du länka till den?

Har du fru/sambo? Barn?
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-19 10:05:35 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/77021783-jag-har-adhd-fraga-vad-du-vill

jag är gift, inga barn.

Intressant tråd.

Hoppas det går bra att jag frågar dig i denna ist?

Hur gammal var du när du fick din diagnos?

Hur gammal är du nu?

Har du någon form av anpassat jobb?

Jag antar att jag kommer att få anpassat jobb, och ev lönebidragsanställning.. eftersom jag har extremt svårt att koncentrera mig längre än 45 minuter åt gången. Och dom 45 minuterna gör mig extremt trött om det är något viktigt jag måste koncentrera mig på.

Hur funkar ditt förhållande? Jag tänker lite.. min man blir så oerhört trött på min oreda och kaos.. min oförmåga att strukturera upp saker.. att jag säger saker som jag inte menar.. som jag ångrar sedan.. ja.. listan kan göras lång.

Jag hoppas att han nu ska få lite förståelse för hur jag funkar och varför jag är som jag är. (Men svårt det där, eftersom jag knappt vet det själv ännu. Men visst har jag fått många aha-upplevelser)
  • Johan42
    Fiiee skrev 2016-11-19 11:09:42 följande:
    Intressant tråd.

Hoppas det går bra att jag frågar dig i denna ist?

Hur gammal var du när du fick din diagnos?

Hur gammal är du nu?

Har du någon form av anpassat jobb?

Jag antar att jag kommer att få anpassat jobb, och ev lönebidragsanställning.. eftersom jag har extremt svårt att koncentrera mig längre än 45 minuter åt gången. Och dom 45 minuterna gör mig extremt trött om det är något viktigt jag måste koncentrera mig på.

Hur funkar ditt förhållande? Jag tänker lite.. min man blir så oerhört trött på min oreda och kaos.. min oförmåga att strukturera upp saker.. att jag säger saker som jag inte menar.. som jag ångrar sedan.. ja.. listan kan göras lång.

Jag hoppas att han nu ska få lite förståelse för hur jag funkar och varför jag är som jag är. (Men svårt det där, eftersom jag knappt vet det själv ännu. Men visst har jag fått många aha-upplevelser)
    Svaren finns redan i min tråd, men jag var 40 el 41 när utredningen var klar. 45 nu.
    Mitt jobb är inte anpassat men jag jobbar som säljare åt två bolag i samma koncern. Har tre liknande tjänsteområden som jag säljer inom och mitt distrikt är enormt. Planerar min dag själv så friheten är gränslös så länge pengarna rullar in.

Mitt förhållande fungerar bra, men det var hon som fick mig att göra utredningen och hon har viss insyn i hur det fungerar. Jag tror inte jag skulle kunna leva med nån som är som jag, fast jag har aldrig träffat en till sån. Det svåraste är att veta vem man är eftersom jag fungerar olika beroende på dagsform och en miljon andra grejor. Har en enorm erfarenhet från många olika yrken men ingen av dem är jag. Hatar försäljning men jag råkar vara bra på det. Det finns ingenting jag skulle vilja göra på heltid, så jobb och identitet är mycket svåra saker. Har aldrig identifierat mig med en utbildning eller ett jobb fast jag har haft flera av varje.
  • Anonym (Jag med)
    Fiiee skrev 2016-11-15 14:44:37 följande:
    Har du fått någon diagnos?

Jag har adhd av den liiiite grövre sorten tydligen.. väldiga uppmärksamhetsproblem.

Men. Det var skönt att få reda på varför jag inte orkar köra bil sålänge.

Även om jag ibland kan känna mig jävligt bitter över att få en diagnos när jag är 35..
    Jag fick min diagnos när jag var 45  :)   :/
  • Anonym (damp-bruden)

Är det någon mer förutom jag som känner dig som en främmande fågel?

• Johan42
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-19 17:50:03 följande:

Är det någon mer förutom jag som känner dig som en främmande fågel?

yes Rynkar på näsan
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen