• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2017-01-04 16:34:04 följande:

Ja det blev verkligen heeelt fel.

Jag har gjort iq test förut. Inte jättehög. Men dock 116. Så högre än genomsnittet. Ändå får dom mig att känna mig som en jävla idiot. Blev värsta cirkusen här efter detta.

Mina två psykologer blev indragna. Och min läkare.. ja.. cirkus..

Skulle på möte på arbetsförmedlingen den 21/12.. men ringde och avbokade. Sa att jag inte orkade. Att jag tagit så illa vid mig. Och att jag inte ville må sämre över jul. Hon fattade det iaf.. Nu har jag fått ett intyg hemskickat till mig på att jag har adhd som jag kan sticka upp i nyllet på af.

Men hur tänkte du där? Man går inte på af bara när man känner för det.

Men bra att det löste sig.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-01-04 19:27:59 följande:

Men hur tänkte du där? Man går inte på af bara när man känner för det.

Men bra att det löste sig.

Självklart inte. Men jag är sjukskriven för ångest, panikångest och sömnsvårigheter o stress. Mitt mående går före ett besök på af. Faktiskt.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2017-01-04 19:38:16 följande:

Självklart inte. Men jag är sjukskriven för ångest, panikångest och sömnsvårigheter o stress. Mitt mående går före ett besök på af. Faktiskt.

Men vad gör du på af om du är sjukskriven?
  • Johan42

du får som sagt ett helt annat bemötande på AF med en legitim diagnos, därmed inte sagt att det är nåt som passar alla, men helt plötsligt får man tillgång till utbildningar och bättre handläggare. I de flesta fall är handläggarna icke skrivkunniga primater som bara har som uppgift att registrera dig i olika system och ifrågasätta dig, men jag upplevde nåt helt annat med en diagnos i handen. Dock var det jag som genom egna kontakter ordnade med jobb, men det blev liksom mer friktionsfritt att ha att göra med AF i alla frågor. Otroligt skönt att slippa dem och alla granskningar man utsätts för hela tiden.

• Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-01-04 20:24:15 följande:

Men vad gör du på af om du är sjukskriven?

Eftersom jag inte kan gå tillbaks till mitt gamla jobb, då läkare, psykolog och f-kassan var helt överens om detta. Så är jag ju arbetslös. Och ska börja arbetsträna. Så detta är ett samarbete mellan f-kassan och af. Af ville utreda min arbetsförmåga lite grundligare och gjorde en massa tester och samtal med deras psykolog. Som gjorde att jag mådde ännu sämre än innan jag började gå dit.

"Min" psykolog tyckte att dom "förstört hans arbete med mej" och cirkusen var igång. Vem hade sagt vad? Vem hade gjort vad? Hade jag adhd eller inte? Inga papper på något. RÖRIGT! Och eftersom mötet med af låg så nära julen när min läkare och psykolog är lediga ett bra tag. Så ville jag inte gå dit och riskera att må ännu sämre. Utan att kunna få hjälp om det behövs. Krångligt. Ja.

Jag kan inte beskriva det på ett bättre sätt. Men jag hoppas att du fattar hur jag menar.
  • Anonym (ida)

Någon här som äter jättefort? Kastar i er maten innan alla andra ens har börjat? Och dricker jättefort? Jag kan drricka upp en kopp hett te på 1 minut. Noll impulskontroll. Folk brukar ofta påpeka det och jag får alltid förklara mig. Eller jag har ju ingen förklaring än iom att jag inte gjort utredning än. Men jag får säga att jag "har alltid gjort så" 

Var iaf på mitt andra prykologbesök igår och hon bestämde sig för att skicka remissen vidare för utredning av Adhd/add. Hur har era processer sett ut? 

Tänkte inte starta tråden igen..tappade intresset själv :)...men min utredning är klar...adhd med drag av asperger.

Ska landa i detta nu. Utredningen har tagit så mycket kraft att jag liksom bara tog slut nu känner jag. Ska på olika återbesök och sedan läkare för att diskutera ev medicinering. Men just nu vill jag nog bara sitta på en klippa vid ett vatten i solen helt för mig själv och bara landa i allt och mig själv.

43 år och nu fått veta varför det varit som det varit....men just nu känner jag mig bara tom.

• Anonym (ida)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2017-03-20 14:18:15 följande:

Tänkte inte starta tråden igen..tappade intresset själv :)...men min utredning är klar...adhd med drag av asperger.

Ska landa i detta nu. Utredningen har tagit så mycket kraft att jag liksom bara tog slut nu känner jag. Ska på olika återbesök och sedan läkare för att diskutera ev medicinering. Men just nu vill jag nog bara sitta på en klippa vid ett vatten i solen helt för mig själv och bara landa i allt och mig själv.

43 år och nu fått veta varför det varit som det varit....men just nu känner jag mig bara tom.

Hur lång tid tog din utredning? Min utredning tog ca 2 månader. Påbörjade den i Januari och slutförde den i början av mars... 
    Vad får du för hjälp?
    Anonym (ida) skrev 2017-03-20 15:19:09 följande:
    Hur lång tid tog din utredning? Min utredning tog ca 2 månader. Påbörjade den i Januari och slutförde den i början av mars... 
    Vad får du för hjälp?

Från första besöket till svar tog det 6 mån. Hade en del väntetid mellan.

Än så länge vet ja inte, ska på ett återbesök om en vecka hos psykologen och ett läkarbesök för att prata ev medicinering. Satt på väntelista för arbetsterapeut och ev tyngdtäcke. Men jag skulle vilja också prata med någon, så mycket tankar som ska sorteras. Just nu, två veckor efter så är jag som en maskin, som går på högvarv och är supereffektiv och klar i huvudet...tills dess jag ska ta mig för allt jag finner tråkigt.

vad får du själv för hjälp? Vad fick du för svar?

• Anonym (Me2)

Tänkte väcka liv i denna tråden :)

Ska ev påbörja utredning snart.

Hur har det gått för er andra i tråden?

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen