• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Fiiee
    Anonym (Jag med) skrev 2016-11-28 17:02:52 följande:

Visst, säg det till mina tidigare kontakter på AF bara. Min egen erfarenhet är att den där extra hjälpen består av att antingen slänger dom in en på nån utbildning av typen "vägledning", "jobbsökarkurs",  eller att man börjar på en praktikplats (som jag hittat själv, eftersom dom inte gjort det) - som sen inte leder nån vart vidare. Inget jobb alltså.

På det sättet kan man vara inskriven på AF o gå på praktikplats efter praktikplats år ut o år in, som det sen inte blir nån anställning av. O då har man ändå kommit i tid, skött sig osv. Så det har inte berott på mig. Men dom på AF kan säga till sin chef att titta nu har jag fått ut en person i sysselsättning! Blaha liksom. 

Ger inte mycket för det systemet! Men hoppas att andra har haft bättre tur än jag. 

Ja, jag vet inte. Har aldrig kommit såhär långt innan. Eller vad man ska säga.

Sist jag blev sjukskriven fixade jag praktik för att arbetsträna själv. Tyckte det var drygt som fan att arbetsträna 10 timmar i veckan på ett ställe jag egentligen inte gillade. En månad höll jag ut. Sedan skaffade jag SJÄLV ett heltidsjobb och avslutade min sjukskrivning.

Inte så smart såhär i efterhand.

Men är man impulsmänniska så är man
  • Johan42
    Anonym (Jag med) skrev 2016-11-28 17:02:52 följande:
    Visst, säg det till mina tidigare kontakter på AF bara. Min egen erfarenhet är att den där extra hjälpen består av att antingen slänger dom in en på nån utbildning av typen "vägledning", "jobbsökarkurs",  eller att man börjar på en praktikplats (som jag hittat själv, eftersom dom inte gjort det) - som sen inte leder nån vart vidare. Inget jobb alltså.

På det sättet kan man vara inskriven på AF o gå på praktikplats efter praktikplats år ut o år in, som det sen inte blir nån anställning av. O då har man ändå kommit i tid, skött sig osv. Så det har inte berott på mig. Men dom på AF kan säga till sin chef att titta nu har jag fått ut en person i sysselsättning! Blaha liksom. 

Ger inte mycket för det systemet! Men hoppas att andra har haft bättre tur än jag. 
    Jag sa inte att det var ett bra system, bara hur det har fungerat för mig.
  • Johan42
    Johan42 skrev 2016-11-29 12:59:04 följande:
    Det är också jävligt förnedrande att bli inslussad i nåt daltande från deras sida för att man inte "klarar sig själv" typ. Jag hade fördelen att få komma in på en utbildning som jag inte kunnat få annars, men jag jobbar idag med nåt helt annat hursomhelst, som jag fixat utan minsta hjälp av dem.
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-29 13:01:45 följande:

Det är också jävligt förnedrande att bli inslussad i nåt daltande från deras sida för att man inte "klarar sig själv" typ. Jag hade fördelen att få komma in på en utbildning som jag inte kunnat få annars, men jag jobbar idag med nåt helt annat hursomhelst, som jag fixat utan minsta hjälp av dem.

Jag kan hålla med dig. Till viss del. Och skönt för dig att du fick en utbildning

Själv känner jag att jag VERKLIGEN behöver hjälp.

Inte daltas med. Men hjälp.

Att jobba på ett "vanligt" jobb går inte längre.

Jag har försökt sedan jag slutade gymnasiet.

För att komma ut ur ekorrhjulet med jobb och sjukskrivningar så behöver jag hjälp. Annars snurrar det bara vidare.

Jag hoppas på lite tur nu. Att dom faktiskt vill mitt bästa (även om jag har svårt att lita på människor och be om hjälp) och att det kan bli något bra av denna röran tillslut.
  • Johan42

utbildningen var inte egentligen problemet, har pluggat eftergymnasialt också. Men diagnosen gjorde att jag var berättigad att söka just den utbildningen, av praktisk art.
    Får du bara rätt handläggare blir det nog ändring, men det är inte lätt.

• Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-11-29 13:01:45 följande:
    Johan42 skrev 2016-11-29 12:59:04 följande:
    Grattis till att det gått så bra för dig, o att det har fungerat! Bra att det går bra för någon iaf.

Håller dock med om att det är förnedrande med daltet, som i mitt fall inte lett till nåt alls som sagt. Kan inte förstå heller hur du kunde ha rätt till den där utbildningen (AMS?), jag har bara fått avslag med hänvisning till att prova arbetsförmågan mm. Fastän jag redan gjort  det.

Vet inte om man skulle försöka ta sig in nånstans "i smyg" för dom, all inblandning från fk o af verkar bara leda till ->  möten -> avstämningsmöten -> noll resultat.

(Synd att man inte kan kontakta dig privat)
  • Johan42
    Anonym (Jag med) skrev 2016-12-01 12:13:52 följande:

Grattis till att det gått så bra för dig, o att det har fungerat! Bra att det går bra för någon iaf.

Håller dock med om att det är förnedrande med daltet, som i mitt fall inte lett till nåt alls som sagt. Kan inte förstå heller hur du kunde ha rätt till den där utbildningen (AMS?), jag har bara fått avslag med hänvisning till att prova arbetsförmågan mm. Fastän jag redan gjort  det.

Vet inte om man skulle försöka ta sig in nånstans "i smyg" för dom, all inblandning från fk o af verkar bara leda till ->  möten -> avstämningsmöten -> noll resultat.

(Synd att man inte kan kontakta dig privat)

Jag antar att det är olika måttstockar på olika kontor. Varför kan du inte kontakta mig, provat messa?
  • Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-12-01 13:08:47 följande:
    Jag antar att det är olika måttstockar på olika kontor. Varför kan du inte kontakta mig, provat messa?
    Därför att när jag går in på din profil står det att Denna sida o presentation är privat, o då kommer jag inte längre..
  • Johan42

vet inte om man kan skriva anonymt till nån men prova igen då, ändrade nånting.

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen