• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-15 10:51:51 följande:

Kör 4000 mil per år felfritt, kör nästan aldrig för fort. Skaffade en 1000 cc sporthoj för många år sedan och körde så fort den gick en säsong utan incidenter. Sen fick jag det ur kroppen liksom så nu går det bra att köra lagligt men det brinner i huvet när någon kör tex 70 på 110-väg framför mig.

Har du fått någon diagnos?

Jag har adhd av den liiiite grövre sorten tydligen.. väldiga uppmärksamhetsproblem.

Men. Det var skönt att få reda på varför jag inte orkar köra bil sålänge.

Även om jag ibland kan känna mig jävligt bitter över att få en diagnos när jag är 35..
  • Anonym (en till)

Har med stöd av er i denna tråden skickat in en ansökan till cereb. Känner mig superstark :) 

• Fiiee
    Anonym (en till) skrev 2016-11-15 15:10:44 följande:

Har med stöd av er i denna tråden skickat in en ansökan till cereb. Känner mig superstark :) 

Bra gjort! Lycka till nu!
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (ida) skrev 2016-11-15 07:29:45 följande:

Jag går upp, tar en pw eller går ut och springer

dricker några koppar kaffe i tystnaden när min sambo fortfarande sover

gör frukost till båda och gör matlåda att ta med till jobbet.

Går till jobbet och jobbar ofta rätt sent.  Skulle aldrig kunna glömma att äta.

Det där ständiga "körandet" inuti dämpas oftast av att jag äter.. 

Jag mår bra av att jobba. Jobbet har nog alltid vart min livlina. 

Ibland har jag stannat hemma från jobbet för att jag är så slut, men då mår jag så himla dåligt psykiskt. Blir rastlös, slö och passiv av att ha dötid. Kan inte se på serier eller filmer själv. Sätter på dem ibland men det kör i mig och jag stänger av och gör annat. Ofta är det då jag tar till alkoholen. För att dämpa något inuti. 

På fredag har jag iaf en läkartid på vårdcentralen. Känns så himla pinsamt att tänka på att jag ska sitta där och övertyga någon att jag har Adhd. "Diagnoser är ju så populärt" JAg vill inte vara populär. Jag vill inte sticka ut. Jag vill bara ha hjälp. 

Jag var alltid arg när jag var i yngre tonåren. Så pass arg att min mamma tog mig till läkaren. Läkaren sade att jag bara var bortskämd. Så hemskt. :( 

Nu i vuxen ålder så är jag inte arg längre. Jag är mest ledsen och känner mig desperat. 

Jag mår också bra av att jobba. Trivs nästan bäst där. Privatlivet är ett enda stort kaos. Jobbet är det enda stället i mitt liv där det är struktur och min hjärna får vila.
  • Anonym (ida)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-15 10:43:08 följande:

Ja detta med att skriva upp saker och allt ser så fint och bra ut, precis som det står att ADHD personer ska göra och att det är bra hjälpmedel och bla bla bla.. Jag njuter av att se hur allt ser ut som ett tjusigt dockhus...men i detta dockhus står en totalt förvirrad pippi långstrump och inte vet vad hon ska ta vägen, som faller gång på gång. Tycker det är så tråkigt med regler!

Hur ska man komma ihåg att ta med sig lapparna och ska man skriva upp att man ska komma ihåg att titta på det man skrivit upp :) :) ..Blää

Det du skriver är som du beskriver mig också ofta :). har ännu inte fått diagnos, min utredning har paus till efter nyår då tester och psykolog kommer

ha ha ja det är skönt att ingen här tar illa upp av att vi inte minns ett dyft av vad vi tidigare sagt ;)

Haha, Ja, hur ska man kunna komma ihåg lapparna? 
    Min sambo sade att jag måste köpa en kalender. Sagt och gjort. Den ligger där i lådan, oanvänd. Är vansinnigt stökig också. Alltid stökigt hemma. Men när jag städar så går det undan, men dagen efter så ligger allt huller om buller igen. Fattar inte hur folk hinner plocka undan efter sig hela tiden!? sånt tar ju TID. 
    När jag har lagat mat så är det ett BOMBNEDSLAG efteråt. 
    Har alltid skämts för detta. Blivit tjatat på av tidigare partners. Och om de visste hur stressande det är att bli tjatad på om något man verkligen inte kan rå för. 
  • Susidus

Ojojoj hörrni.. vad jag känner igen mig :)

Är 36 år, kvinna, inga barn och jävligt singel. Vilket kanske "underlättar" för mig i mångt och mycket. Har under hela mitt liv sagt saker som "vänta nu.. nu går jag en släng av ADHD, det där/här kommer inte funka för mig"

I våras blev jag diagnostiserad med utmattningsyndrom efter att år efter år varit anställd som springvikarie och på personlig assistansbolag..dvs mkt osäker anställning. Haft 3-4 jobb igång samt över 20h i veckan. Efter 2a samtalet med min psykolog misstänkte han att jag har en odiagnostiserad ADHD i grunden.

Många "hobbies" har dött ut tvärt då mitt intresse slagits om, måste träna mkt för att det ska bli tystare i skallen och kroppen, fipplar konstant med ngt i händerna (en skruvkork är favorit) och trampar/knorrar med tårna. Är väldigt oflexibel i privatlivet, gillar inte överraskningar men är väldigt impulsiv då det passar, då jag får en trigger-snabb som den oljade blixten och då händer det grejer! Flytt, resor, tatueringar, nytt jobb...eller ett till jobb, osv osv.

Dras till adrenalinkickande yrken och livsstil, då blir det lungt och jag kan fokusera. Klarar verkligen inte av "fel slags rutiner"-när det blir förutsägbart och tråkigt. Reagerar som en trotsig treåring när jag inte vill.. jättecharmigt (not) Har väldigt nära till känsloyttringar men det ligger närmast till att det är 100% glad/ledsen/skitförbannad. Det här med gråskalor, vad är det? Är rätt svart/vit, ja eller nej..kanske-hatar det ordet och innebörden. Klarar inte av lögner-rak och ärlig, då är vi kompisar..

Har andra vuxna i min närhet som har barn med ADHD, och himmel vad jag känner igen mig själv i dem som barn. Jag begriper fullständigt varför en av dem tycker att matematik är nåt låtsasspråk och inte logiskt någonstans!

Jag har en tid hos en psykolog på psykiatrin i december, vilket datum det nu kan tänkas vara- tur att de skickar ut påminnelse sms numera.

Ni som har fått diagnos, måste ni skicka in intyg varje år till trafikverket om att ni är betrodd med körkort?

Känner redan nu hur arg jag blir över ännu mer papper som ska kommas ihåg att skickas in i tid

• Susidus

Jamen skallen är ju snabbare än fingrarna på tangentbordet. Är alltså 20h träning/veckan.. annars funkar jag inte

• Fiiee
    Anonym (ida) skrev 2016-11-15 23:14:13 följande:

Haha, Ja, hur ska man kunna komma ihåg lapparna? 

Min sambo sade att jag måste köpa en kalender. Sagt och gjort. Den ligger där i lådan, oanvänd. Är vansinnigt stökig också. Alltid stökigt hemma. Men när jag städar så går det undan, men dagen efter så ligger allt huller om buller igen. Fattar inte hur folk hinner plocka undan efter sig hela tiden!? sånt tar ju TID. 

När jag har lagat mat så är det ett BOMBNEDSLAG efteråt. 

Har alltid skämts för detta. Blivit tjatat på av tidigare partners. Och om de visste hur stressande det är att bli tjatad på om något man verkligen inte kan rå för. 

Haha! Ja... jag fattar inte heller varför det blir rörigt så snabbt efter städning.

När jag städar brukar jag lägga saker på "bra platser". Sedan hittar jag ju givetvis inte dom när jag ska ha dom.

För mig tar det nästan en hel dag att städa huset. Och med det menar jag; plocka undan, dammsuga och städa toaletterna.

Damma och sånt ingår inte i det. Då kan det ta fleeeera dagar.

Jag har aldrig fattat folk som tycker att det är enkelt att städa.

För mig är det ett helt projekt och väldigt energikrävande.

Vi har åtta rum i huset, två toaletter och en stor altan.

Och att städa i alla rummen samtidigt är jobbigt. Det går verkligen inte att bara ta ett rum i taget.
  • Anonym (rastlös virrpanna)
    Fiiee skrev 2016-11-16 09:13:52 följande:
    Haha! Ja... jag fattar inte heller varför det blir rörigt så snabbt efter städning.

När jag städar brukar jag lägga saker på "bra platser". Sedan hittar jag ju givetvis inte dom när jag ska ha dom.

För mig tar det nästan en hel dag att städa huset. Och med det menar jag; plocka undan, dammsuga och städa toaletterna.

Damma och sånt ingår inte i det. Då kan det ta fleeeera dagar.

Jag har aldrig fattat folk som tycker att det är enkelt att städa.

För mig är det ett helt projekt och väldigt energikrävande.

Vi har åtta rum i huset, två toaletter och en stor altan.

Och att städa i alla rummen samtidigt är jobbigt. Det går verkligen inte att bara ta ett rum i taget.
    Jag var så pedant som barn, städade mitt rum och dammsög mitt i nätterna. Kunde inte sova om jag visste ngt låg snett på skrivbordet. Mina OKEJposters på coola hårdrocksband satt prydligt i rad på min vägg Skrattande.

Är inte pedant längre, har inte så stökigt i mitt hem egentligen, men en kaosgarderob där jag aldrig hittar något. Har inte så mycket saker längre sedan jag separerade och flyttade till mindre lägenhet, vilket är rätt skönt. Men jag inser att jag fixar mina egna klädhögar och saker här och där, hårnålar och borttappade nycklar, men när barnen kommer och också droppar sina grejer överallt blir det stopp i mitt huvud och jag kan inte tänka, blir galen på min dotter som är likadan som mig.

helt underbart med en kalender som ligger i lådan ..hahaha Skrattande
  • Fiiee

Idag har jag pratat med min husläkare på vårdcentralen.

Är fortsatt sjukskriven till sista mars 2017 till att börja med.

Är inskriven på arbetsförmedlingen för att börja arbetsträna, men det tar sådan tid!! Håller på med möten med arbetsförmedlingens arbetsterapeut och psykolog och gör en massa tester där för att dom ska kunna se hur jag funkar.

Dom har även kontakt med min läkare på NP-enheten..

En stor jävla karusell är det.

Hade ju jobb när jag blev sjukskriven.

Men min psykolog, läkare och f-kassan var rörande överens om att jag aldrig skulle gå tillbaka dit.

Psykologen på arbetsförmedlingen tror att det bästa för mig vore att jobba 50% och söka sjukpenning eller va det heter på 50%.

Rörigt är det.. med två läkare och tre psykologer, en arbetsterapeut (ännu sålänge) och en snubbe på arbetsförmedlingen. Mycket möten just nu..

Mycket att hålla reda på..

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen