• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Flisan79
    anonyym kille skrev 2016-11-09 23:32:03 följande:
    Hur länge kan man äta dom? Det låter som jag behöver dom då min ångest ofta handlar om att jag integör nåt.
    Om de fungerar bra och man inte får för jobbiga bieffekter så finns nog ingen gräns. Har läst om folk som tex ätit conserta i 10 år.

Sen finns de som äter vid behov dvs dagar då man vet att man behöver extra energi och koncentration, tex när man studerar.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-09 22:10:01 följande:

På väg ut genom dörren på morgonen. Har jag med mig allting? Ja då nycklarna hänger där jag lärt mig att alltid hänga dem för att inte tappa bort dem. Nä just mobilen! Den måste jag ha med mig. Var är den? Leta leta leta. Stressad. Var har jag lagt den?? Ja äntligen hittar jag mobilen i tvättkorgen efter att ha letat igenom hela hushållet. Vad gör den där?? Äsch skit samma bråttom iväg nu. Ut genom dörren och låsa den. Men var faaan är nycklarna då? Åh neeej!! Har jag lagt ifrån mig nycklarna? Skiiit också. Kommer komma för sent nu. In och leta igen. Var fan kan de vara? Inte stressa. Kom ihåg att leta systematiskt!! 15 minuter senare. Ah äntligen där är de i kylskåpet? Hur fan hamnade de där?? Ja ja iväg 30 minuter försenad.

Typ så där är det flera gånger i veckan.

Haha! Ja... vad säger man? Det ser och låter rätt roligt när man skriver ner det såhär. Men det är inte roligt när man har det så. I princip varje dag.

Jag har även två barn att hålla reda på påmorgonen. Så då blir det lätt kaos. Och jag blir alltid superstressad.

Sen ska man sätta sig i bilen och stressa vidare.

Hur är ni som bilförare?

Jag är bra i typ 45 minuter. Sen måste jag pausa.

Jag kör alltid för fort. Och jag blir ofta arg och svär år dom som inte kör lika snabbt som jag.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-11-10 07:45:25 följande:

Haha! Ja... vad säger man? Det ser och låter rätt roligt när man skriver ner det såhär. Men det är inte roligt när man har det så. I princip varje dag.

Jag har även två barn att hålla reda på påmorgonen. Så då blir det lätt kaos. Och jag blir alltid superstressad.

Sen ska man sätta sig i bilen och stressa vidare.

Hur är ni som bilförare?

Jag är bra i typ 45 minuter. Sen måste jag pausa.

Jag kör alltid för fort. Och jag blir ofta arg och svär år dom som inte kör lika snabbt som jag.

Jag kör effektivt. Här inget tålamod att såsa runt i trafiken. Det går undan och snabbt. Men till mitt försvar kan jag säga att jag är en väldigt bra förare eftersom jag kört väldigt mycket. Drabbas inte längre av 'road rage'. Kanske beror det på att jag blivit mer harmonisk på äldre där.

Men det är alltid kaos på morgonen hemma hos oss. Mitt tips är att förbereda allt kvällen innan och stiga upp extra tidigt för att slippa stressa.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-10 07:55:01 följande:

Jag kör effektivt. Här inget tålamod att såsa runt i trafiken. Det går undan och snabbt. Men till mitt försvar kan jag säga att jag är en väldigt bra förare eftersom jag kört väldigt mycket. Drabbas inte längre av 'road rage'. Kanske beror det på att jag blivit mer harmonisk på äldre där.

Men det är alltid kaos på morgonen hemma hos oss. Mitt tips är att förbereda allt kvällen innan och stiga upp extra tidigt för att slippa stressa.

Ja. Jag ska börja göra det nu. Alltså stiga upp extra tidigt. Kanske två timmar innan. Dock är det väldigt svårt eftersom jag är extremt trött. Har svårt att somna. Och när jag väl somnar så sover jag fruktansvärt oroligt. Min hjärna vilar inte ens på natten

Vet inte hur det är med er? Hur sover ni?
  • Flisan79
    Fiiee skrev 2016-11-13 20:32:43 följande:
    Ja. Jag ska börja göra det nu. Alltså stiga upp extra tidigt. Kanske två timmar innan. Dock är det väldigt svårt eftersom jag är extremt trött. Har svårt att somna. Och när jag väl somnar så sover jag fruktansvärt oroligt. Min hjärna vilar inte ens på natten

Sover ok men har alltid haft svårt att somna och svårt att vakna så har alltid kämpat på mornarna och kommer ständigt sent om jag ska någonstans före 9:00
  • Kitwoman

Gud  himmelens fucking jävla rike!

Här finns det medmänniskor hör jag!

Ansluter mig till skaran! Alla de beskrivningar jag läser här är JAG! Och  jag har en månads väntan kvar på att min utredning ska köras igång. Jag har medicinerats mot ångest o nedstämdhet i 20 år, är idag 36 år men dessa symtom är just symtom! På att jag inte fungerar som alla andra men förväntas göra det.
    Min son som är 12 genomgår en utredning för sin del nu och när jag sitter på bup är det som om jag pratar om mig själv. 

Ikväll har jag ÄNTLIGEN blivit klar med min självbiografiska bok som ska tryckas inom kort. Och nu vill jag aldrig nånsin igen skriva en bok för att jag tröttnade för flera månader sedan. Men jag var tvungen. Tvungen att skriva av mig all gammal jävla goja som jag dragits med i hela livet. Det har varit en resa. Att skriva boken! Men jag gör det under pseudonym.

Psykologen som nu beviljat mig utredning frågade mig vad som var mitt problem. Ehhh, den frågan är så bred att jag funderar över kompetensen hos psykologen. Ska man fråga en person med misstänkt add så? Mitt svar skulle kunna spreta iväg åt tusen håll. Jag svarade; jag orkar inte leva.När han vill veta varför svarar jag ; för att det är för ansträngande.

Och det är det. Har man tusen myror i huvudet dygnet runt, retar sig på precis allt och är konstant överansträngd så är det så. Jag är aldrig nöjd. Försöker desperat fånga ögonblicken som jag trivs i men det blir aldrig bra. För efter en stund är det trist och uttråkande. Själsdödande. Jag kan inte arbeta. Inga jobb har funkat. Jag är knivskarp men klarar inte av längre stunders krav eller stress. Arbetet måste vara stimulerande men absolut inte oförutsägbart så att jag blir stressad. Förändringar som inte jag själv ligger bakom får mig att balla ur fullkomligt. Jag blir alltid omtyckt för min karisma och förmåga att underhålla. Men jag är clownen som gråter. 
    Nu vill man ju knappt uttrycka det, men jag har alltid sett bra ut, och det har varit på väldigt gott o ont det! Jag skulle säga att det mest är av ondo för hade jag inte fått uppmärksamhet för den skull så hade jag besparat mig en massa elände o stress.

Matte. Det är ett jävla påfund! Jag fattar inte ett skit. Och totalt ointressant är det. Jag skrev egna idiotuppgifter till mina mattelärare i skolan. Så att de skulle få igen. Och kände alltid att jag presterade under förmåga. Hur ska man kunna prestera när man är hyperstressad av allt runtom och inte kan hålla fokus?!

Tack kära alla ni, här, . För att ni också finns. 

• Anonym (ida)

Jag somnar ofta rätt bra om jag lägger mig i tid. Är jag vaken för länge så är kortisolet toppat.
    Vaknar ofta och många gånger per natt. Stressad. ofta vaknar jag 4-5 och väljer att gå upp så jag hinner tvätta och träna. Har hänt att jag gått upp klockan 3 på morgnarna när jag vaknat. Allt för att slippa stressa. 
  • Anonym (damp-bruden)

Sjukt svårt att somna på kvällen. Alltid som piggast just då och känner hur kreativiteten flödar och jag äntligen får saker och ting gjorda. Gått på sömntabletter hela mitt vuxna liv för att kunna somna innan sennatten. Sedan sover jag som en stock och har helt omöjligt att vakna på morgonen. Har en bombväckarklocka och inte ens den vaknar jag helt säkert av. Fått sparken från många jobb för att jag försovit mig för många gånger. Skulle egentligen behöva boendestöd och väckning men försöker hanka mig fram utan.

Det sägs ju att adhd i grund och botten delvis handlar om svårigheter att reglera vakenhetsgraden och det stämmer i alla fall på mig. Antingen slö som en smörkniv eller hyperaktiv.

Mediterar idogt sedan några år och det har fått mig mer harmonisk och balanserad. Blir inte längre lika trött eller uppvarvad. Har också bättre koncentrationsförmåga. Kräver mycket jobb men kan varmt rekommendera det.

Men varje morgon är en kamp. Hjärnan vill inte vakna. Går in i skåpsluckor och om jag inte glömmer nycklarna så glömmer jag mobilen eller plånboken och vi är alltid sena och stressade.
    Kitwoman skrev 2016-11-13 22:12:17 följande:

Gud  himmelens fucking jävla rike!

Här finns det medmänniskor hör jag!

Ansluter mig till skaran! Alla de beskrivningar jag läser här är JAG! Och  jag har en månads väntan kvar på att min utredning ska köras igång. Jag har medicinerats mot ångest o nedstämdhet i 20 år, är idag 36 år men dessa symtom är just symtom! På att jag inte fungerar som alla andra men förväntas göra det.
    Min son som är 12 genomgår en utredning för sin del nu och när jag sitter på bup är det som om jag pratar om mig själv. 

Ikväll har jag ÄNTLIGEN blivit klar med min självbiografiska bok som ska tryckas inom kort. Och nu vill jag aldrig nånsin igen skriva en bok för att jag tröttnade för flera månader sedan. Men jag var tvungen. Tvungen att skriva av mig all gammal jävla goja som jag dragits med i hela livet. Det har varit en resa. Att skriva boken! Men jag gör det under pseudonym.

Psykologen som nu beviljat mig utredning frågade mig vad som var mitt problem. Ehhh, den frågan är så bred att jag funderar över kompetensen hos psykologen. Ska man fråga en person med misstänkt add så? Mitt svar skulle kunna spreta iväg åt tusen håll. Jag svarade; jag orkar inte leva.När han vill veta varför svarar jag ; för att det är för ansträngande.

Och det är det. Har man tusen myror i huvudet dygnet runt, retar sig på precis allt och är konstant överansträngd så är det så. Jag är aldrig nöjd. Försöker desperat fånga ögonblicken som jag trivs i men det blir aldrig bra. För efter en stund är det trist och uttråkande. Själsdödande. Jag kan inte arbeta. Inga jobb har funkat. Jag är knivskarp men klarar inte av längre stunders krav eller stress. Arbetet måste vara stimulerande men absolut inte oförutsägbart så att jag blir stressad. Förändringar som inte jag själv ligger bakom får mig att balla ur fullkomligt. Jag blir alltid omtyckt för min karisma och förmåga att underhålla. Men jag är clownen som gråter. 
    Nu vill man ju knappt uttrycka det, men jag har alltid sett bra ut, och det har varit på väldigt gott o ont det! Jag skulle säga att det mest är av ondo för hade jag inte fått uppmärksamhet för den skull så hade jag besparat mig en massa elände o stress.

Matte. Det är ett jävla påfund! Jag fattar inte ett skit. Och totalt ointressant är det. Jag skrev egna idiotuppgifter till mina mattelärare i skolan. Så att de skulle få igen. Och kände alltid att jag presterade under förmåga. Hur ska man kunna prestera när man är hyperstressad av allt runtom och inte kan hålla fokus?!

Tack kära alla ni, här, . För att ni också finns. 

Välkommen :) . Skönt att vi kan babbla av oss både frustration, irritation, sorg  och ironi och glädje och skratta åt våra egenheter.

jag somnar ofta som en klubbad säl då jag är helt slut på kvällen, sover typ 15-20 min och sen vaknar och är pigg! Typ en powernapp kl 23 på kvällen,, skitbra!. Sen kan det ta timme innan jag somnar om. Kommer på saker jag ska göra, vill kolla upp etc. Börjar ibland surfa och googla hur man tex bygger en innervägg, eller om jag söker en snygg jacka jag vet i mitt huvud hur den ska se ut

Vaknar ofta massa ggr per natt och är sååå trött när kl ringer.

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen