• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
    Anonym (ida) skrev 2016-11-08 10:18:09 följande:

Hej. Jag är en tjej på 32 år. Jag tror också att jag har ADHD. Men det är lömskt, för jag är så lugn, plus att det har gått bra för mig i skolan, trots att jag aldrig kunde plugga så har jag på nått sätt lärt mig ändå. Samma sak när jag gick en yrkesutbildning på gymnasiet. Jag har aldrig hängt med på lektionerna, men har haft "fallenhet" för vissa saker, och klarat mig bra. Det som fått mig att vilja ta reda på om jag har ADHD är:
    -Ständigt kaos i hjärnan, rastlös och koncentrationssvårigheter, kan inte sitta still och lyssna.
    -Slarvig. Efter att jag lagat mat så är det KAOS och jag har spillt överallt och grejer ligger överallt. Är otroligt stökig (mot min vilja, men det är något jag verkligen inte kan styra över, tror kaoset i mina tankar avspeglar sig.
    -Har ofta ångest och humörsvägningar. Nedstämd/upprymd.
    -Självmordstankar.
    -Beroendepersonlighet. Alkoholproblem. 

Har du vänt dig till någon ang att få hjälp eller eventuell utredning?
  • Fiiee

Idag handlade jag på Ikea.

När jag kom ut till bilen hittade jag inte mina bilnycklar!!

Letade överallt i väskan och i fickorna typ 10 gånger.

Tillsist hittade jag dom. Inne i bilen. I tändningslåset...

Suck. TUR att bilen inte låst sig.

Och tur att ingen snodde den!

Det har hänt att jag hoppat ur bilen när den ligger i drive... och då börjar den rulla.. inte kul.. rätt in i saker... haha!

Ja, vad ska man säga?

• Flisan79
    Fiiee skrev 2016-11-08 14:55:53 följande:

Det har hänt att jag hoppat ur bilen när den ligger i drive... och då börjar den rulla.. inte kul.. rätt in i saker... haha!

Ja, vad ska man säga?

Hehe, kom nyligen ut i ett köpcentrums garage och bakdörren på min bil står på vid gavel...inget stulet trots att det låg massor av grejer i bilen. Var en av barnen som lämnat dörren visserligen men virrig som jag är märkte jag inget. Ibland överträffar man sig själv.

Nycken i tändningen glömmer jag hela tiden men än så länge har jag kommit på det varje gång jag ska låsa bilen.
  • Anonym (ida)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-08 12:08:15 följande:
    Har du vänt dig till någon ang att få hjälp eller eventuell utredning?
    Jag har en tid hos vårdcentralen nästa vecka. Är nervös att de inte ska ta mig på allvar. Är så van vid det med vården... HAr dock aldrig berättat om mitt alkoholmissbruk. Jag drack Varje dag tills jag blev sambo i höstas. Jag är inte beroende, men jag har missbrukat alkohol för att lugna mig själv. 

Ja, vad ska man säga?

Haha ja jag känner igen mig :).
    Anonym (ida) skrev 2016-11-09 07:01:55 följande:
    Jag har en tid hos vårdcentralen nästa vecka. Är nervös att de inte ska ta mig på allvar. Är så van vid det med vården... HAr dock aldrig berättat om mitt alkoholmissbruk. Jag drack Varje dag tills jag blev sambo i höstas. Jag är inte beroende, men jag har missbrukat alkohol för att lugna mig själv. 

Så kände jag också, mådde illa så nervös var jag. Har också vissa dåliga erfarenheter från vården där man ska försöka övertala. Nu var denna läkare bra men jag började ju gråta och ord bara bubblade ur mig om varför jag tyckte mig behöva denna utredning. Jag valde sen att istället skriva ned i lugn och ro hur det varit i mitt liv (mycket bättre på att uttrycka mig i skrift än tal) och bifogade detta till läkaren när han skulle bedöma ev remiss vidare.

Det var tydligen bra. Kom sen till en ADHD- enhet för vidare utredning och även där tyckte läkaren det var jättebra med det jag skrivit eftersom det är mycket detta som de ville få fram.

Bara så du är beredd..de frågade mycket om ev alkohol eller drog missbruk.

Lycka till :)

• anonyym kille

Om den eventuella ADD undersökningen visar att jag har ADD, vad kan man få för hjälp?

Vissa får mediciner varav två av dom som jag inte kommer ihåg namnet på.. Ritalin tror jag.

Hur hjälper dom olika medicinerna? Vilken ska man sträva efter?

Och vad mer hjälp kan man få förutom mediciner?

(Jag önskar faktiskt att jag hade en ADD vän som man kunde prata med, diskutera.och utbyta gamla erfarenheter med)

• Anonym (damp-bruden)

Ja, vad ska man säga?

På väg ut genom dörren på morgonen. Har jag med mig allting? Ja då nycklarna hänger där jag lärt mig att alltid hänga dem för att inte tappa bort dem. Nä just mobilen! Den måste jag ha med mig. Var är den? Leta leta leta. Stressad. Var har jag lagt den?? Ja äntligen hittar jag mobilen i tvättkorgen efter att ha letat igenom hela hushållet. Vad gör den där?? Äsch skit samma bråttom iväg nu. Ut genom dörren och låsa den. Men var faaan är nycklarna då? Åh neeej!! Har jag lagt ifrån mig nycklarna? Skiiit också. Kommer komma för sent nu. In och leta igen. Var fan kan de vara? Inte stressa. Kom ihåg att leta systematiskt!! 15 minuter senare. Ah äntligen där är de i kylskåpet? Hur fan hamnade de där?? Ja ja iväg 30 minuter försenad.

Typ så där är det flera gånger i veckan.
  • Flisan79
    anonyym kille skrev 2016-11-09 21:34:42 följande:

Om den eventuella ADD undersökningen visar att jag har ADD, vad kan man få för hjälp?

Vissa får mediciner varav två av dom som jag inte kommer ihåg namnet på.. Ritalin tror jag.

Hur hjälper dom olika medicinerna? Vilken ska man sträva efter?

Och vad mer hjälp kan man få förutom mediciner?

(Jag önskar faktiskt att jag hade en ADD vän som man kunde prata med, diskutera.och utbyta gamla erfarenheter med)

Det finns ganska många olika mediciner men de allra flesta fungerar ung lika dant, dvs centralstimulerande. De ökar ork, koncentration och driv. Det svåra kan vara att hitta rätt sort och rätt dos för just dig. Biverkningarna är många och ibland så pass att man mår bättre utan dem.

För mig dämpar de även ångest och kroppsmärta. Mest ökar de ork, motivation och förmågan att sortera tankar. Tyvärr så blir det lite tvärtemot effekt när de går ur. Tröttare, mer dep, mer ångest, lättirriterad osv.
  • anonyym kille
    Flisan79 skrev 2016-11-09 22:25:50 följande:

Det finns ganska många olika mediciner men de allra flesta fungerar ung lika dant, dvs centralstimulerande. De ökar ork, koncentration och driv. Det svåra kan vara att hitta rätt sort och rätt dos för just dig. Biverkningarna är många och ibland så pass att man mår bättre utan dem.

För mig dämpar de även ångest och kroppsmärta. Mest ökar de ork, motivation och förmågan att sortera tankar. Tyvärr så blir det lite tvärtemot effekt när de går ur. Tröttare, mer dep, mer ångest, lättirriterad osv.

Hur länge kan man äta dom? Det låter som jag behöver dom då min ångest ofta handlar om att jag integör nåt.
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen