• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-12-01 16:58:21 följande:

vet inte om man kan skriva anonymt till nån men prova igen då, ändrade nånting.

Tack vad bra, har skrivit ett meddelande till dig nu :)
  • Fiiee

Pratade med min läkare på Vc idag. Och min psykolog. Eftersom jag var så förvirrad över att testet på arbetsförmedlingen visade att jag INTE har uppmärksamhetsproblem. Min psykolog blev lite sur på af och undrade vad det var för en "psykolog" som sagt så till mig. När två olika läkare och två olika psykologer säger att jag har adhd och grav uppmärksamhetsstörning.

Och så verkade det som att jag "fallit mellan stolarna" i min utredning eftersom det sista mötet inte har blivit av ännu... Min läkare på Vc ska iaf ta tag i det. Han är sååå bra. Han ringer när han är ledig, ibland även på helgen för att kolla så att allt är bra.

Önskar att alla fick en sådan bra läkare.

• Anonym (Annonyym kille)

Är det vanligt med självmordstankar om man har add?

Jag väntar på en utredning på om jag har add. (vilket jag tror att jag har)

Jag har 4-5 självmordsförsök för 15-17 år sen.

Nu är det slut med min långvarig tjej + att jag idag fått reda på att jag blir arbetslös om ca ett år från ett jobb jag jobbat på i 20+ år. Får ingen lägenhet för jag misskötte hyra när jag mådde dåligt för 15-17år eller så

Ett annat problem jag har är att jag inte kan var ensam längre stunder.

Jag tror av erfarenhet att det är STOR risk att jag ska ta suicide och är även säker på att jag lyckas denna gång.

Varför berättar jag det här?

Är det fler som känner som jag och vad ska jag göra?

• Johan42

Jag tror det är vanligt därför att det ofta medföljer en bonusdiagnos, om man har tex adhd kan du sannolikt vara borderline samtidigt. Tycker du ska kontakta sjukvården, psykakuten eller liknande. Dom finns där precis av det skälet och dom kan hjälpa dej. Ring dom idag!

• Fiiee
    Anonym (Annonyym kille) skrev 2016-12-07 03:01:23 följande:

Nu är det slut med min långvarig tjej + att jag idag fått reda på att jag blir arbetslös om ca ett år från ett jobb jag jobbat på i 20+ år. Får ingen lägenhet för jag misskötte hyra när jag mådde dåligt för 15-17år eller så

Jag tror av erfarenhet att det är STOR risk att jag ska ta suicide och är även säker på att jag lyckas denna gång.

Håller med Johan42! Ring!!! Dom finns där för att hjälpa dig.

Ta hand om dig.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-12-06 08:49:53 följande:

Pratade med min läkare på Vc idag. Och min psykolog. Eftersom jag var så förvirrad över att testet på arbetsförmedlingen visade att jag INTE har uppmärksamhetsproblem. Min psykolog blev lite sur på af och undrade vad det var för en "psykolog" som sagt så till mig. När två olika läkare och två olika psykologer säger att jag har adhd och grav uppmärksamhetsstörning.

Och så verkade det som att jag "fallit mellan stolarna" i min utredning eftersom det sista mötet inte har blivit av ännu... Min läkare på Vc ska iaf ta tag i det. Han är sååå bra. Han ringer när han är ledig, ibland även på helgen för att kolla så att allt är bra.

Önskar att alla fick en sådan bra läkare.

Men lyssns på mig. Du behöver inte känna dig förvirrad. Arbetsförmedlingens uppmärksamhetstestning är bara ett screeningverktyg och kan i många fall (som ditt) ge ett felaktigt svar om det tas i isolering och utan hänsyn till intelligensen.

Att bara testa uppmärksamheten kan bara bekräfta en uppmärksamhetsstörning men den kan INTE utesluta någon sådan.

Förstår du hur jag menar?

Förstår inte hur de kan använda sig av testning på af som de själva inte förstår sig på. Kan ju bli hur fel som helst.
  • Anonym (rastlös virrpanna)

Kom av mig helt....har inte orkat läsa vad ni skrivit. Väntar egentligen bara att få fortsätta med min utredning.

Vill bara få det tyst i mitt huvud :(

• Anonym (Npf)
    Anonym (Annonyym kille) skrev 2016-12-07 03:01:23 följande:

Jag vet inte hur vanligt de är men har själv adhd och har tidigare varit suicidal i samband med depression som uppstod efter en jobbig separation.

Jag tycker verkligen du ska söka hjälp om du känner så antingen på vårdcentral eller psykiatri-akuten!
  • Anonym (ida)

Igår var jag hos psykologen för att se om hon tycker jag har grund att bli utredd. Fick nästa tid på Torsdag. 

• Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-12-08 08:33:26 följande:

Men lyssns på mig. Du behöver inte känna dig förvirrad. Arbetsförmedlingens uppmärksamhetstestning är bara ett screeningverktyg och kan i många fall (som ditt) ge ett felaktigt svar om det tas i isolering och utan hänsyn till intelligensen.

Att bara testa uppmärksamheten kan bara bekräfta en uppmärksamhetsstörning men den kan INTE utesluta någon sådan.

Förstår du hur jag menar?

Förstår inte hur de kan använda sig av testning på af som de själva inte förstår sig på. Kan ju bli hur fel som helst.

Ja det blev verkligen heeelt fel.

Jag har gjort iq test förut. Inte jättehög. Men dock 116. Så högre än genomsnittet. Ändå får dom mig att känna mig som en jävla idiot. Blev värsta cirkusen här efter detta.

Mina två psykologer blev indragna. Och min läkare.. ja.. cirkus..

Skulle på möte på arbetsförmedlingen den 21/12.. men ringde och avbokade. Sa att jag inte orkade. Att jag tagit så illa vid mig. Och att jag inte ville må sämre över jul. Hon fattade det iaf.. Nu har jag fått ett intyg hemskickat till mig på att jag har adhd som jag kan sticka upp i nyllet på af.
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen